به تازه گی فیلمی «مسافرت» که به کمک مالی حکومت استرالیا تهیه شده است،‌از رسانه ها به نشر رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛به تازگی فیلمی «مسافرت» که به کمک مالی حکومت استرالیا تهیه شده است،از رسانه ها به نشر رسید. این فلم  باز تاب دهنده مشکلاتی است که پناهجویان به خاطر رسیدن به استرالیا ان را تحمل میکنند. درین فلم که جمعه شب گذشته از شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نشر رسید، سرگذشت گروهی از مهاجرانی افغانی،ایرانی،پاکستانی و عراقی باز تاب یافته است که تلاش میکنند بصورت غیرقانونی به استرالیا بروند.

این گروه از مهاجران  تحت تبلیغات گسترده قاچاقبران  انسان به صورت قاچاقی خودشانرا به مالیزیا و سپس اندونیزیا  رسانده و تصمیم میگیرند که از راه های غیرقانونی و توسط یک کشتی کهنه خودشانرا به استرالیا برسانند. در مسیر استرالیا سوخت قایق انان تمام میشود و تمامی مهاجران در حالیکه از خستگی و گرسنگی در وضعیت ناگواری قرار دارند، در ابهای طوفان خیز استرالیا رها میشوند.

حکومت استرالیا گفته است که برای تهیه این فلم مبلغ شش ملیون دالر  استرالیایی هزینه کرده است. اسناد دولتی استرالیا نشان میدهد که وزارت مهاجرت وسرحدات استرالیا سه صدوچهل هزار برای ساختن این فلم هزینه کرده و یک ملیون وششصد وسی هزار دالر استرالیایی را نیز برای تبلیغ و ترویج ان هزینه میکند.

این فلم که به زبانهای دری،پشتو، اردو ،فارسی و عربی در دسترس میباشد پیش ازین در کشورهای ایران،پاکستان و عراق نیز نمایش داده شده است. وزارت مهاجرت وسرحدات استرالیا هدف از تهیه این فلم را اگاهی دهی به مردم در مورد پیامدهای مهاجرتهای غیرقانونی به استرالیا عنوان کرده است. این وزارت همچنین گفته است که اگاهی دهی به مردم در مورد پیامدهای مهاجرت غیرقانونی به استرالیا یک بخش کلیدی استراتیژی مبارزه با مهاجرتهای غیرقانونی حکومت استرالیاست.

پیش ازین نیز حکومت استرالیا مبالغ هنگفتی را صرف اگاهی دهی به مردم در مورد پیامدهای مهاجرتهای غیرقانونی به استرالیا کرده است. طی سالهای گذشته حکومت استرالیا تلاش کرده است که از راه های گوناگون این پیام را به گوش مخاطبان برسانند که مهاجرتهای غیرقانونی به استرالیا فوق العاده خطرناک و دشوار است. طی دوسال گذشته این تلاش بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته است.

اگاهی دهی به مردم ازطریق رسانه های جمعی نیز بخشی ازین تلاش ها بوده است.  تلاشها به منظور اگاهی دهی به مردم از خطرات مهاجرت های غیرقانونی به استرالیا تنها کاری نبوده است که ازسوی حکومت استرالیا انجام شده است. این کشور علاوه بر اگاهی دهی به مردم تلاش کرده است که سرحدات خود را نیز بروی پناهجویان غیرقانونی به کلی مسدود نماید. از سال دوهزار وسیزده تا اکنون هیچ پناهجوی موفق نشده است که وارد محدوده استرالیا شود. پالیسی استرالیا در قبال پناهجویان غیرقانونی از سال 2013 به بعد بصورت بی سابقه ی سخت و جدی شده است. این کشور در اواخر سال 2013 میلادی یک سلسله برنامه های ویژه ی را روی دست گرفت که سرانجام به مهاجرتهای غیرقانونی به این کشور پایان داد. یکی از موثر ترین برنامه های که در سال 2013 میلادی از سوی حکومت استرالیا عملی شد برنامه عملیات حفاظت از مرزهای استرالیا بود. به اساس این برنامه که رهبری ان را یک جنرال ارشد استرالیا به عهده داردی تمامی کشتیهای حامل پناهجویان غیرقانونی قبل از ورود به ابهای استرالیا متوقف و دوباره به اندونیزیا باز گردانده میشود. از زمانی که این برنامه روی دست گرفته شده است هیچ کشتی حامل پناهجویان غیرقانونی موفق نشده است که وارد ابهای استرالیا شود. حکومت استرالیا اخیرا اعلام کرد که طی  ششصد روز گذشته هیچ کشتی حامل پناهجویان غیر قانونی وارد ابهای استرالیا نشده است. پیتر داتن وزیر مهاجرت و سرحدات استرالیا عدم ورود کشتیهای حامل پناهجویان غیرقانونی به استرالیا طی بیست ماه گذشته را یک موفقیت بزرگ برای کشورش خوانده و تاکید کرده است که پالیسی سختگیرانه استرالیا علیه پناهجویان غیرقانونی همچینان ادامه خواهد یافت.

رویهم رفته تلاشهای حکومت استرالیا چه در عرصه اگهی دهی به مردم در مورد پیامدهای مهاجرتهای غیرقانونی و چه در عرصه  سختگیریها در امتداد سرحدات این کشور باعث شده است که این کشور به نتایج مطلوبش که همانا جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی به این کشور بود دست یابد.

حکومت استرالیا هدف از تمامی این تلاشها را جلوگیری از مرگ ومیر پناهجویان در مسیر استرالیا و توقف روند مهاجرتهای غیرقانونی به این کشور اعلام کرده است که به نظر میرسد اکنون این کشور به هردو هدف دست یافته است. نخست اینکه طی دو سال گذشته هیچ پناهجویی در مسیر استرالیا جانش را از دست نداده است این در حالیست که از سال 2008 میلادی تا ختم سال 2012 حدود 1200 پناهجو در مسیر استرالیا جانهایشانرا از دست داده بودند.  در قدم دوم  هم اینکه طی دو سال گذشته هیچ کشتی حامل پناهجویان غیرقانونی موفق نشده است که وارد استرالیا شود در حالیکه قبل از سال 2013 میلادی سالانه هزاران پناهجو از کشورهای مختلف از جمله افغانستان به صورت غیرقانونی به استرالیا سرازیر میشدند. حکومت استرالیا میگوید که اکنون در مجادله با قاچاقبران انسان پیروز شده است زیرا طی دو سال گذشته که کشورهای اروپایی با بحران مهاجرتهای غیرقانونی دست درگریبان است حکومت استرالیا ازین پدیده  کلاملا مصئون بوده است.

ازسویی هم قاچاقبران انسان که در واقع با تشدید پالیسی سختگیرانه استرالیا شغل پر در امد شانرا از دست داده اند، بیکار نه نشسته و بارها تلاش کرده اند که سد دفاعی نیروهای مرزی استرالیا را شکستانده و گروه گروه از پناهجویان را به استرالیا انتقال دهند.

حکومت استرالیا میگوید که از زمان تشدید پالیسی سختگیرانه این کشور  علیه قاچاقبران انسان که از اواخر سال 2013 میلادی اجرایی شد قاچاقبران انسان هفتصدبار تلاشهای ناکام را برای انتقال پناهجویان به استرالیا انجام داده است. پیتر داتن وزیر مهاجرت وسرحدات استرالیا میگوید که از زمان اغاز برنامه عملیات حفاظت از مرزهای استرالیا در ماه  سیپتامبر سال 2013  که بخشی از پالیسی سختگیرانه استرالیا علیه قاچاقبران انسان بود تا اکنون دستکم بیست و پنج کشتی با 695 پناهجوی غیر قانونی قبل از ورود به ابهای استرالیا متوقف و بصورت مصئون دوباره به کشوری برگردانده شده اند که از انجا عازم استرالیا شده بودند.»


با همه اینها استرالیا کشوری است که طی یک و نیم دهه گذشته دها هزار پناهجو را از نقاط مختلف جهان از طریق برنامه های متعدد پذیرفته است. این کشور هنوز هم یکی از محبوب ترین مقصد برای پناهجویان به شمار میرود. هم اکنون هزاران پناهجو در کمپهای اندونیزی در انتظار به سر میبرند تا درصورت کدام انعطاف پذیری از سوی حکومت استرالیا در اسرع وقت خودشانرا به این کشور برسانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.