مسوولان ادارۀ تنظیم آب دریای هریرود ميگويند که بیش از نود درصد آب دریایی هریرود ولايت هرات، به کشور ایران سرازیر می گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛حسن فضلی سرپرست ادارۀ تنظیم آب دریای هریرود در ولایت هرات، دیروز در يک نشست خبرى گفت که همه ساله در موسم سیلابی، بيشتر آب از ولایت هرات خارج می گردد.
 
وی نبود طرح واضح جهت مدیریت منابع آب را  دلیل اصلی سرازیر شدن آب ها به کشورهای  ایران و ترکمنستان عنوان کرد.
 
فضلی افزود: "دریای هریرود، سه عشاريه شش میلیارد متر مکعب آب دارد که بیش از ٩٠ درصد آن به کشور ایران سرازیر میشود."

سرپرست تنظیم آب دریای هریرود، اظهار داشت که قراراست روی یک طرح ماسترپلان آب، کار صورت گیرد که با تصویب این ماسترپلان، امکان دارد که سیلاب ها مهار و کنترول گردد.
 
فضلی، مدیریت همه جانبۀ آب را یک اصل دانسته وگفت: "وزارت انرژی و آب و یا سکتور ریاست های حوزه های دریایى وحوزه های فرعی، به تنهایی نمیتوانند آب را مدیریت کنند؛ آب باید همه جانبه مدیریت شود."
 
دراین حال انجنیر فرهاد رییس برنامه های آب وزارت انرژی وآب کشور که به خاطر تهیۀ ماسترپلان حوزه دریایی، به ولایت هرات سفرکرده، به پژواک گفت که طی ١٤سال گذشته، ماسترپلانی جهت مدیریت وکنترول همه جانبۀ آب وجود نداشته است .

وی افزود که درحال حاضر، آب ازسوی ادارات ذیربط مدیریت می شود؛ اما کمبود ساختارهای زیر بنایی مانند بندها ودیگر ساختارها نتوانسته درست مدیریت شود، که بنا به گفتۀ وی، این هم نیاز به یک بودجه هنگفت دارد .
 
فرهاد گفت: "ماسترپلان، به شکل یک تحلیل کُلی در سطح کشور صورت گرفته است، ولی فعلا ما میخواهیم اين ماسترپلان را به سطح هرحوزۀ آبریز که تا کنون ماسترپلان  آن ساخته نشده، بسازيم.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، هریرود ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.