چه بر سرانبارهای چای سنواتی آمد؟

رئیس سازمان چای کشور گفته است با اقدامات دولت و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی نظارت بر انبارهای چای سنواتی تشدید شده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چای سنواتی معضلی است که سالیان سال کشاورزان و صنعت چای کشور را با خود درگیر کرده است بطوریکه طبق گفته متولیان امر بیش از ۱۲۰ هزار تن چای تولید داخلی به دلیل بی برنامگی مسولان مربوطه  از سال ۷۹ و حتی پیش از آن در انبارها نگهداری می شود.

این در حالی است که چای اگر بیش از سه سال در انبار نگهداری شود قابل شرب نخواهد بود و تبدیل به ضایعات می شود، بنابراین حدود نود درصد چای های سنواتی  فقط اسم چای را داراست و قابلیت تبدیل شدن به کود را هم ندارد؛ این امر درحالی است که عده ای سود جو تا پیش از تشدید نظارت ها چای ها را از انبار خارج و با اسانس ، رنگ و غیره بزک کرده و در بسته بندی های چشم نواز روانه بازار می کردند.

محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای کشوردر گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: سالانه بیش از105 هزار تن چای در کشور به مصرف می رسد که از این میزان 20 در داخل کشور تولید و 80 هزار تن چای به صورت رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود.

وی ادامه داد: واردات سالانه 80 هزار تن چای به کشور موجب خروج بیش از  400 میلیون دلار ارز از کشورمی شود.

روزبهان با اشاره به اینکه بسیاری از باغات چای در دهه های گذشته به سبب نبود صرفه اقتصادی از سوی چایکاران رها شد، افزود: افزایش نرخ خرید تضمینی و تسهیلات زراعی صندوق حمایت از چایکاران در دو سال اخیر تمایل کشاورزان به کشت چای را افزایش داد و موجب شد تا حدودی باغات رها شده احیا شوند.

رئیس سازمان چای کشور درخصوص توزیع چای های سنواتی نیز گفت: با توجه به اقدامات دولت و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی نظارت بر انبارهای چای سنواتی تشدید شده است.

وی ادامه داد: همچنین خروج چای های سنواتی از انبارها برای مصارف صنعتی  در حال پیگیری است و خوشبختانه با اعمال کنترل و نظارت های دقیق در سال گذشته از خروج و توزیع این چای ها در بازار جلوگیری شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

همچنین ایرج هوسمی رئیس سابق اتحادیه چایکاران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص چای سنواتی و عرضه آن در بازار داخل، گفت: پیش از این اشخاص منفعت طلب و سودجو چای های فاسد را از مقامات مسئول به شرط خروج از کشور خریداری می کردند، این در حالی بود که متاسفانه طمع زیاد این اشخاص موجب شد که بعد از خریداری و بردن به نقاط مرزی با فرآوری و دستکاری محصول تحت عنوان برندهای گوناگون اقدام به عرضه آن در بازارهای داخلی می کردند.

وی افزود: خوشبختانه با اعمال نظارت و کنترل دقیق از سوی مسئولان امر و با پلمپ کردن انبارهای چای سنواتی از خروج این چای ها به سطح بازار جلوگیری به عمل آمده است.
نباید فراموش کنیم که سودجویان و فرصت طلبان از هر فرصتی برای برهم زدن اوضاع آرام بازار استفاده می کنند و هشیاری مسولان در برخورد با برهم زنندگان این بازار بسیار موثر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
خودم شاهد بودم مردم در عید همگی دنبال چای پررنگ و بودار از نوع اسانس هستن و به چای تولید داخل می گویند بی رنگ و بی مزه. ایشان خیلی مرد پاک و خوبی هستند. خداوند تن سالم به ایشان عطا کند.
آخرین اخبار