ولسی جرگه، ضمن انتقاد از بی اعتنایی برخى مقام‌های حکومت به شورای ملی، خواستار استیضاح وزیر امور خارجه به دلیل عدم حضور او در نشست دیروز جرگه شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛به اساس اجندای دیروز ولسی جرگه، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و سید حسين عالمی بلخى وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، به منظور ارایه معلومات در مورد مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی استجواب شده بودند.
 
وزير امور مهاجرين به مجلس دیروز جرگه حاضر شد؛ اما غلام نبی فراهی وزیر دولت در امور پارلمانی در اين نشست گفت که  وزیر امور خارجه، به خارج از کشور سفر کرده؛ اما سرپرست وزارت حاضر است که به مجلس حاضر شود.
 
اما اين سخنان فراهى، با واکنش تند برخى اعضاى جرگه روبرو شده؛ صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه را به بی اعتنایی به اين جرگه متهم کردند.
 
فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در این جرگه گفت که مشکل مهاجرین، یک معضله مهم و سرنوشت ساز برای هزاران پناهجوى افغان است که در حال حاضر، در بی سرنوشتی در کشورهاى اروپايى به سر می برند.
 
او افزود که صلاح الدين ربابى، بايد به مجلس حاضر ميشد؛ زيرا جرگه نمى تواند سرپرست را استجواب کند و به تنهایی وزارت امور مهاجرین نمی تواند به اين مشکل رسيدگى نماید.
 
وی، ضمن اینکه خواستار استیضاح وزیر خارجه شد افزود: "قرار بود ذوات محترم، چهارشنبه گذشته به مجلس فراه خوانده شوند؛ اما به روز شنبه به تعویق افتاد. حالا هم به خارج از کشور رفته است؛ آيا این کار بی اعتنایی در برابر قانون و ولسی جرگه نیست؟"
 
غلام حسین ناصری نماینده مردم میدان وردک نیز ضمن اینکه خواستار استیضاح وزیر خارجه شد گفت: "رهبران حکومت به خصوص وزیران، هیچ نوع اعتنایی به شورای ملی ندارند؛ این کار وزیر خارجه نشان داد که حکومت در فکر مهاجرین نیست."
 
وی افزود: "با آنکه هماهنگی از قبل صورت گرفته بود، آجندای جرگه  نادیده گرفته شد؛ اين برخورد نشان داد که در مجموع حکومت احترام به قانون ندارد، هر اداره و مقام که احترام نکند، به این معنی است که خود را لگد مال کرده است."
 
شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز خواستار استیضاح وزیر امور خارجه شدند.
 
اما عبدالروف انعامی منشی جرگه، حوالی ساعت ١٠ پيش از چاشت اعلام کرد که وزیر امور خارجه، با ارسال پیامی گفته است که فعلا در میدان هوایی کابل حضور دارد، سفرش را به تعويق انداخته و قرار است تا نیم ساعت دیگر، به مجلس حاضر شود.

به دنبال همین اعلام، عبدالرووف ابراهيمى رییس ولسی جرگه، از اعضای جرگه خواست که تا رسيدن صلاح الدين ربانى، سوالاتی که مربوط به وزیر مهاجرین مى شود را مطرح نمايند.
 

شماری از اعضای جرگه سوالات شانرا مطرح کردند؛ اما حوالی ساعت ۱۲:۰۰ ظهر شماری از اعضای جرگه انتقاد کردند و گفتند که حدود دو ساعت از وعدۀ وزیر مى گذرد و تاکنون وزیر به مجلس حضور نیافته است.

سرانجام رییس ولسی جرگه گفت: "مطابق به اصول و احترام به جایگاه خانه ملت و احترام به ملت، به جز از متوسل شدن به اصول، دیگر چاره نداریم؛ به این میزان تمسخر، اهانت به خانۀ ملت است."
ابراهیمی خطاب به نمایندگان مردم در این جرگه علاوه کرد: "اگر موافق باشین، وزیر امور خارجه به استیضاح دعوت شود و وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، در یکی از نشست های استجوابیه شرکت نماید."
 
وى گفت کسانى که خواستار استيضاح وزير خارجه هستند، فورم استیضاح را خانه پرى کنند تا بعد از طى مراحل، در یکی از نشست ها استیضاح شود.
حدود نيم ساعت بعد از اين اظهارات، صلاح الدین ربانی به شورای ملی آمد؛ اما مجلس دیروز جرگه پايان يافته بود.
 
عبدالرووف انعامی منشی جرگه بعد از رسيدن ربانى به شوراى ملى، به آژانس خبری پژواک گفت که موضوع حضور یافتن وزیر خارجه، در نشست بعدی، با اعضای جرگه شریک خواهد شد و تصميم استيضاح و يا عدم استيضاح صلاحيت جرگه می‌باشد.
 
در ماده نود و دوم قانون اساسى آمده است: «ولسی جرگه به پيشنهاد بيست فيصد کل اعضا، می تواند از هر يک از وزرا استيضاح به عمل آورد. هر گاه توضيح ارايه شده قناعت بخش نباشد، ولسی جرگه موضوع راى عدم اعتماد را بررسی می کند. راى عدم اعتماد از وزير بايد صريح، مستقيم و بر اساس دلايل موجه باشد. اين راى به اکثريت آراى کل اعضاى ولسی جرگه صادر می گردد.»
قابل ذکر است که محمد حنیف حنفی رییس کمیسیون سمع شکایات مشرانوجرگه نیز از بی اعتنایی مقام های حکومت به شورای ملی انتقاد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار