مسوولين تنظيم آب افغانستان مى گويند در حوزۀ شمال شش بند بزرگ آب اعمار مى شود.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛درمزارشريف مرکز ولايت بلخ از ٥ حمل روز جهانى آب تجليل به عمل آمد که ضمن مسوولين دولتى به سطح کشور مسوولين امور تنظيم آب نيز در آن اشتراک ورزيده بودند.

سلطان محمود محمودى رييس عمومى تنظيم آب وزارت آب و برق در حاشيۀ اين نشست به آژانس خبرى پژواک گفت که ستراتيژى ملى را براى مهار و کنترول آب به سطح کشورساخته است که به اساس آن امور مهارکردن آب در سراسر کشور آغاز خواهد شد.
 
قرارگفتۀ موصوف، در اين سلسله شش بند بزرگ در ولايات فارياب، سرپل، بلخ، سمنگان و کندز به سطح زون شمال اعمار مى شود.
 
موصوف علاوه کرد اين بندها به دواطلبى گذاشته شده اند در آيندۀ نزديک کار ديزاين و اعمار آن تکميل و امور ساختمانى آن آغاز خواهد شد.
 
محمودى مى گويد که طرح اين پروژه ها از سوى دولت پذيرفته شده است و طى سه سال آينده امور عمرانى آن از بودجۀ دولت تکميل خواهد شد.
 
به گفتۀ موصوف، استفاده از آب درياى آمو نيز در حال آغاز شدن است.
رييس عمومى تنظيم آب گفت درنظر است تا با عملى شدن پروژۀ خوشتپه از درياى آمو در يک ثانيه ١١٠ مترمکعب آب به دست آيد که در نتيجۀ آن دشت هاى شهرمزارشريف، خوشتپه و در برخى مناطق فارياب ٥٠٠ هکتار زمين آبيارى شود.

موصوف گفت با تطبيق پروژۀ متذکره، سهولت توليد ١٠٠٠ ميگاوات برق نيز فراهم خواهد شد.
نامبرده درمورد تحکيم بندى آب درياى آمو نيز گفت که کار روى طرح آن ادامه دارد و براى حمايت مالى آن با بانک جهانى صحبت شده است.
 
عصمت الله عصمت رييس تنظيم آب زون شمال به پژواک گفت در زون شمال اعمار بندهاى آبگردان خيلى ضرورى است، زيرا در همه حوزه هاى آبى کشور، حوزۀ شمال با مشکلات جدى کمبود آب مواجه است.
 
به گفتۀ موصوف، در اين حوزه دشت ها و زمين هاى صحرايى بيشتر موجود اند، که امکان تبديل کردن آن به زمين هاى مزروعى زيادتر است.
 
عصمت گفت که طى چندسال گذشته در زون شمال به هزينۀ ٣٠ ميليون دالر امريکايى امور تنظيم و توزيع درست آب صورت گرفته است؛ اما به مهارکردن آب نياز بيشتر است.

عصمت گفت درصورتيکه برشش بند متذکره کار جدى صورت گيرد و درکنار آن از آب درياى آمو استفاده صورت گيرد، در حوزۀ شمال ضمن آبيارى زمين هاى زراعتى تسهيلات ايجاد برق نيز فراهم خواهد شد.
محمودى رييس عمومي تنظيم آب گفت در افغانستان ظرفيت ٧٥ ميليارد مترمکعب آب موجود است که تاکنون سهولت هاى استفاده از ٢٥ مترمکعب فراهم شده است که ٣٧ درصد را احتوا مى نمايد.

نامبرده افزود به سبب جنگهاى پى هم، افغان ها فرصت استفاده از آب هاى خود را نيافته است؛ اما بعد از اين تلاش ها ادامه دارد که فيصدى استفاده از ظرفيت موجود آب بلند برود.
 
به گفتۀ موصوف، در شرايطى جنگى کشورهاى همسايۀ افغانستان، از آب اين کشور نفع بيشتر مى بردند؛ اما  پس از اين افغانستان درصدد ايجاد ظرفيت مهارکردن آب خود است.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، اعمار ، شمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار