در تیرماه سال گذشته در عرصه ادبیات کشور، اتفاقاتی افتاد که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تیرماه سال گذشته، در عرصه ادبیات کشور اتفاقاتی افتاد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین رویدادها اشاره می‌شود:

فراخوان دومین «جایزه داستان تهران»
جایزه «داستان تهران» با انتشار فراخوانی از اهل ادبیات دعوت کرد تا در دومین دوره این جایزه شرکت کنند. دومین جایزه «داستان تهران» از سوی ماهنامه داستان همشهری برگزار شد.

معرفی برنده مدال «کارنگی» 
برندگان دو مدال «کارنگی» و «کیت گرین‌وی» که جایزه‌هایی ویژه ادبیات کودک در انگلیس هستند، معرفی شدند.
کتاب «سرباز بوفالو» مدال «کارنگی» را برای لندمن به ارمغان آورد. مدال «کیت گرین‌وی» هم به کتاب گرافیکی «سفر شکلتون» از نویسنده نوقلم ویلیام گریل تعلق گرفت. هر دو این کتاب‌ها براساس داستان‌های تاریخی به نگارش درآمده‌اند و هر یک از این دو برنده جایزه‌ای 500 را گرفتند.

معرفی برنده جایزه «هارپر لی»
جایزه ادبیات داستانی حقوقی که به نام «هارپر لی» نویسنده رمان مشهور «کشتن مرغ مقلد» برگزار می‌شود‌، در این دوره نصیب دبورا جانسون شد.این جایزه به صورت سالانه به آثار ادبیات داستانی تعلق می‌گیرد که بر نقش وکلا در جامعه و قدرت آن‌ها در ایجاد تغییرات تاثیرگذار تمرکز داشته باشند.جانسون اولین زن و نویسنده آفریقایی آمریکایی است که موفق به کسب این جایزه شده است.

جایزه ادبیات بین‌الملل آلمان به «آموس اوز» رسید
جایزه ادبیات بین‌الملل کشور آلمان در این دوره به رمان «یهودا» نوشته آموس اوز نویسنده و فعال صلح‌طلب مخالف سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی تعلق گرفت.این کتاب درباره خیانت و رمز و رازهای اجتماعی نوشته شده و در آلمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اوز گرچه یکی از سرشناس‌ترین نویسنده‌های اسرائیل است، اما به مخالفت با سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس شهرت دارد.او درباره کتاب برنده جایزه‌اش گفت: من فقط به 20 یا 50 سال گذشته فکر نکردم، بلکه 2000 سال گذشته را مدنظر قرار دادم.

«مرادی کرمانی» نامزد جایزه آسترید لیندگرن 2016 شد
«هوشنگ مرادی کرمانی» برای سومین‌بار از سوی شورای کتاب کودک برای دریافت این جایزه معرفی شد. او در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز از سوی شورای کتاب کودک به سبب آنچه «قلم روان و توانایی‌های منحصر به‌فردش» خوانده شد نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده است.
او همچنین در سال ۱۹۹۲ از طرف شورای کتاب کودک ایران نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن شد و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم از سوی داوران تشویق شد. از دیگر افتخارات او می‌توان به دریافت جایزه مارتینی، نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین، اشاره کرد. نام او در شمار چهره‌های ماندگار نیز ثبت شده است.

«رحماندوست» و «رحیمی‌زاده» نامزد جایزه آسترید لیندگرن 
مصطفی رحماندوست به عنوان نویسنده و پژمان رحیمی‌زاده به عنوان تصویرگر منتخب ازسوی کانون برای دریافت جایزه آسترید لینگرن  2016معرفی شده‌اند.سال گذشته احمدرضا احمدی در حوزه نویسندگی و علی‌رضا گلدوزیان در حوزه تصویرگری انتخاب‌های کانون برای دریافت این جایزه بودند.از ایران کانون، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک همه‌ساله نامزدهایی را برای دریافت این جایزه معرفی می‌کنند.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار