رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه منابع طبیعی استان از نظر پوشش گیاهی و منابع آب و خاک وضعیت بسیار نامناسبی دارد، گفت: فرهنگسازی در این زمینه نقش تعیین کننده‌ای دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ طاهری عنوان کرد:مرگ خاموش منابع طبیعی تنها تصاحب و تصرف آن نیست بلکه عواملی همچون سیل و آتش‌سوزی از اصلی‌ترین عوامل تخریب محسوب می‌شوند و لذا در حال حاضر انجام تمهیدات لازم برای مقابله و کنترل این عوامل بسیار ضروری است.

وی به عوامل تخریب کننده منابع طبیعی در استان زنجان اشاره کرد وگفت: وجود دام مازاد در مراتع، افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، ایجاد باغ‌شهرها و به تبع آن تخلیه سفره‌‌های آب زیر زمینی، آتش‌سوزی‌ها و تبدیل اراضی و عرصه‌های ملی به تاسیسات عمرانی را از جمله مهم‌ترین این عوامل هستند.

طاهری اضافه کر: دامداران و بهره‌برداران عرصه‌های طبیعی باید به منظور تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب و نابودی آن در ورود و خروج به موقع دام‌های خود از مراتع اهتمام جدی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان همچنین با تاکید بر اینکه در راستای تولید محصولات کشاورزی باید ظرفیت منابع در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: توقف گسترش سطح اراضی کشاورزی امروزه از ضروریات است.

طاهری با اشاره به لزوم افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی عنوان کرد: در شرایط کنونی به منظور تامین امینت غذایی جمعیت رو به رشد باید به جای افزایش سطح زیر کشت، راهکارهای افزایش تولید در واحد سطح به کار گرفته شود.

وی آتش‌سوزی را از دیگر عوامل مهم تخریب کننده اراضی و عرصه‌های ملی دانست و عنوان کرد: آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های ملی طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است .

طاهری با اشاره به اینکه از سه سال گذشته واگذاری اراضی برای احداث باغ‌شهر در استان زنجان متوقف شده است، تصریح کرد: باید تلاش کرد تا آحاد مردم در این زمینه توجیه شوند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: منابع ، طبیعی ، نامناسب ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.