مجموعه تاریخی چلبی اوغلو یادگاری از دوران ایلخانیان مغول است که در شهر سلطانیه،پایتخت سلطان محمد خدابنده قرار دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ سلطان چلپی اوغلو بازمانده‌ای از مولانا جلال الدین بلخی است که در قلب شهر تاریخی سلطانیه آرمیده است و این مجموعه شامل یک آرامگاه و یک خانقاه و منسوب به عارف، چلبی اغلو، نوه مولوی و پسر بهاءالدین ولد می‌باشد و معماری آن با مصالح سنگی صورت گرفته است. 

چلپی اوغلو یادگاری از دوران ایلخانیان

مقبره چلبی اوغلی در ۵۰۰متری جنوب غربی سلطانیه قرار دارد،این مجموعه شامل دو بخش خانقاه و مقبره می‌باشد که خانقاه شامل صحن مرکزی است که پلان و نمای معماری این مجموعه با الهام از عقاید صوفیه طراحی شده، و هریک از فضا‌ها با عملکردی خاص اجرا شده است. 

چلپی اوغلو یادگاری از دوران ایلخانیان

مجموعه چلپی اوغلو اکنون بنایی ۷۰۰ ساله است که توسط یکی از مریدان مولانا جلال الدین رومی، که به مولوی از حکیمان و عارفان ایران ملقب است، در قرن ۸ (هـ. ق) ساخته شده است و باستان‌شناسان و محققان، به طور دقیق این مجموعه را به سلطان چلپی منسوب و تاریخ احداث بنا را سال ۷۲۸ هجری قمری بیان کرده‌اند. اکنوناین بنا به عنوان یکصد و شصت و هفتمین اثر تاریخی کشورمان به ثبت رسیده است ودر فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. 

چلپی اوغلو یادگاری از دوران ایلخانیان

یکی از چشم گیر‌ترین اسناد این مجموعه، کتیبه جرز جنوبی ایوان جنوبی است که این کتیبه حاوی اطلاعات حک شده‌ای می‌باشد که از اسناد معتبر برای شناسایی دقیق شهر سلطانیه محسوب می‌شود. 

این کتیبه در سه قطعه که یکی در بالا و دو قطعه در طرفین ایوان نوشته شده است و درحال حاضر قسمتی از آن از بین رفته و تنها بخشی از کتیبه باقی مانده است وبررسی کتیبه در این بنای تاریخی از حساسیت خاصی برخوردار است. 

چلپی اوغلو یادگاری از دوران ایلخانیان

در متن کتیبه، لقب‌های خاصی چون صاحب معظم و افتخار ایران نام برده شده است که این القاب متعلق به محمدبن محمد جوینی (شمس الدین) است.. نخست اسم حقیقی دو نفر، به نامهای شیخ براق در کتیبه اول و خواجه شمس الدوله والدین محمد در کتیبه میانی آمده است. 

سبک قبرسلطان چلبی در این آرامگاه از این نظر، اهمیت به سزایی دارد و داخل مقبره به فضاهایی تقسیم شده است که جسد سلطان در وسط دفن شده و اجساد مریدان با توجه به درجه و مقام آن‌ها در اطراف آن قرار داده شده‌اند. 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.