با توجه به تغییرات عمده ای که در برنامه عادی روزانه مان در ایام نوروز پیش می آید، ترس از چاق شدن و یا برهم خوردن تناسب اندام یکی از دغدغه های افراد در این ایام است.

داریوش زارع مربی و داور بین الملی بدنسازی به خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروز ناخودآگاه برنامه عادی زندگی روزمره ما تغییر می کند و به دلیل دید و بازدیدها هم تغذیه مان تغییر می کند و هم فعالیت بدنی کم می شود و همچنین شب ها دیرتر از همیشه می خوابیم، تمامی این تغییرات در برنامه زندگی باعث اضافه وزن و از دست دادن تناسب اندام می شود.برای جلوگیری از اضافه وزن و حفظ تناسب اندام باید در تغذیه خود بسیار دقت کنیم و به آن نظم دهیم.

وی تاکید کرد: در اولین قدم باید یک برنامه غذایی صحیح را به صورت مستمر انجام دهیم.

-مصرف کربوهیدرات ها از قبیل شرینی، انواع نان،ماکارونی، سیب زمینی و...... را از ساعت 6 بعدازظهر به بعد قطع کنیم و یا مصرف آن را به حداقل برسانیم.
-سعی کنید از موادغذایی که متابولیسم بدن را بالا می برد همانند چای سبز، فلفل قرمز، قهوه سبز ، قهوه تلخ و... را در طول روز مصرف کنید.
-در ايام نوروز بهتر است برنامه غذايي مشخصی را تنظيم کنید و مصرف آجيل و مغزها به عنوان ميان وعده و در مقدار متعادل باشد. ولي مي توان حجم مواد غذايي را در هر وعده هاي اصلي کاهش داد.  
-صبحانه يکي از مهمترين وعده هاي غذايي است که براي سلامت و تندرستي افراد اهميت خاصي دارد. اما اگر فکر می کنید جزو دسته افرادی هستید که تمام وعده های غذایی خود را مثل قبل مصرف می کنید و علاوه بر آن از شیرینی و شکلات و سایر تنقلات استفاده می کنید، بهتر است در ايام تعطيل با توجه به اینکه دیرتر از همیشه از خواب بیدار می شوید،صبحانه و نهار خود را یکی کنید تا کالری های دریافتی تان زیاد نشود.
-بهتر است در ایام نوروز وعده شام  مختصر و قسمت اعظم آن از سبزیجات تهیه شده باشد و به طور کلی در این وعده غذایی کربوهیدرات حذف شود.
-زياده روي در مصرف شيريني و شکلات در ايام نوروز هم مانند ساير مواقع مي تواند منجر به بروز مشکلاتي براي سلامت شود. در کودکان زياده روي در مصرف تنقلات، شيريني و شکلات در اين ايام اغلب باعث بروز مشکلات گوارشي مثل درد معده، تهوع و استفراغ مي شود و ضمن اين که مانع مصرف وعده هاي اصلي غذا مي شود و به اين ترتيب تداوم اين وضعيت به مدت دو هفته در تعطيلات مي تواند منجر به بروز مشکلات جدي در تغذيه آنها شود.
-از غذاهاي آبدار مثل سوپها، آش، ميوه هاي آبدار، سبزي هاي آبدار مثل خيار و گوجه فرنگي و کاهو استفاده کنيد.
- مصرف آب را جدی بگیرید.در ایام نوروز  زمان طولانی در خارج از خانه به سر می برید که باعث می شود مصرف آب به طور چشمگیری کاهش می یابد. این امر می تواند مشکلاتی برای سلامتی انسان ایجاد کند که بارزترین آنها، بروز یبوست است. آب یکی از مهم ترین و مفیدترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می کند و با کاهش مصرف آن، این عارضه به خصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند، می تواند موجب ایجاد ناراحتی شود. آب جهت انجام واکنش های داخلی بدن ضروری است و برای سلامتی و شادابی پوست نیز مفید است؛ پس مصرف این ماده ی حیات بخش را فراموش نکنید
- میوه ها نیز مانند انواع سبزی ها، از مواد غذایی بسیار مفید و خوشمزه ای هستند که با دارا بودن مقدار قابل توجهی  ویتامین و نیز مقادیر مناسبی املاح و همچنین آب، می توانند به حفظ سلامت انسان کمک کنند. میوه ها چنانچه با پوست مصرف شوند، حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی هستند که از بروز یبوست پیشگیری کرده و موجب کاهش کلسترول و سایر چربی های نامطلوب خون می شوند و نیز باعث تنظیم تعادل فشار خون می گردند و به حفظ سلامت قلب و عروق  کمک می کنند. البته انواع سبزی ها نیز از نظر فیبر غذایی غنی هستند. فیبر موجود در سبزی ها و میوه ها از ابتلا به سرطان  پیشگیری می کند. در بیماران دیابتی، مصرف فیبر غذایی موجب کنترل قند خون می شود.
- همانطور که در ابتدای مطلب ااشاره شد، در تعطیلات عید، تحرک و فعالیت جسمی  به طور محسوسی کاهش می یابد و بیشتر وقتِ افراد، به دید و بازدید و شرکت در میهمانی و یا در مسافرت سپری می شود. کمبود تحرک، به خصوص چنانچه با پرخوری یا بدخوری همراه باشد، می تواند اختلالات زیادی در انسان ایجاد کند. این اختلالات برای سالمندان، افراد با چربی و فشار خون بالا، اشخاصی که مبتلا به عوارض قلبی – عروقی  هستند و افراد چاق زیان آورتر و خطرناک تر است.

نایب رئیس هیئت بدنسازی شمال شرق تهران در پایان تاکید کرد: برای این که از تعطیلات خوشایند و فرح بخش نوروز حداکثر استفاده را ببرید و از عوارض ناگوار تغذیه نامناسب در این ایام محفوظ بمانید، لازم است در این ایام از برنامه ی غذایی مناسب، منظم و صحیح پیروی کنید و از افراط در مصرف تنقلات و سایر مواد غذایی (به جز سبزی و میوه) بپرهیزید.

مصرف مقدار کافی آب، میوه ها و سبزی ها ی تازه را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود فراموش نکنید. همچنین در کنار دید و بازدید و میهمانی های نوروزی، از فرصت تعطیلات استفاده کرده و به ورزش پیاده روی و سایر فعالیت های فیزیکی بپردازید. به این ترتیب می توانید سلامت خود و خانواده تان را تامین کنید.

برای برنامه تمرینی و فعالیت بدنی مناسب که به حفظ تناسب اندام شما و حتی کاهش وزن در این ایام (البته برای افراد چاق) در گزارش بعدی با ما همراه باشید.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار