ریه‌های تنفسی زمین در نیم قرن گذشته از 3 میلیون هکتار به 1.8 میلیون هکتار کاهش یافته که قدرت تبر یک جنگل‌نشین روستایی در آن مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ریه‌های تنفسی زمین در شمال کشور با 5 میلیون سال قدمت تنها فسیل‌های زنده جهان هستند که آرام آرام کوچک شده و اکنون از 3میلیون هکتار به 1.8 میلیون هکتار کاهش یافته‌ است ولی دلیلی این جنگل زدایی و زخم‌های نهادینه شدن بر  ریه‌های تنفسی زمین‌‌های شمال کشورمان چیست؟

آیا  تامین نیاز هیزم و  یا چرای دام‌هاجنگل‌نشینان روستایی در آمار فزآینده و چشم‌گیر کاهش درختان کهنسال جنگل‌های شمال تاثیر  بسزایی داشته است؟

*نابودی 30 هزار هکتاری سالانه جنگل‌های شمال

جنگل‌‌های شمال کشور با 5 میلیون سال قدمت تنها فسیل زنده جهان هستند که اکنون آرام آرام در حال کوچک‌تر شدن هستند.

اولادی کارشناس جنگل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در این باره می‌گوید: سالی 30 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشورمان به اندازه 30 هزار زمین فوتبال در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: جنگل‌‌های شمال کشور در نیم قرن گذشته از 3 میلیون هکتار به 1.8 میلیون هکتار کاهش یافته است.

*قدرت تبر روستایی در جنگل‌زدایی

اولادی در خصوص سهم جنگل‌نشینان روستایی در جنگل زدایی اظهار داشت: یک روستایی در طول روز حداکثر 5 درخت را می‌تواند قطع کند در حالی که ماشین‌هایی چون اسکیدر در هر ساعت  50 درخت را قطع می‌کنند .

با این اوصاف سهم جنگل‌نشینان روستایی در قطع درختان همانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

*از احیا درخت تا کاشت 15 هزار جنگل دست‌کاشت

زراعت درخت، خارج کردن دام‌ها از  پهنه جنگل‌ها و کاشت جنگل‌ هر چند به طور دست کاشت می‌تواند برای احیا و نجات جنگل‌ها موثر باشد.

این کارشناس جنگل با بیان این که وجود درخت و جنگل از رانش زمین و فرسایش خاک جلوگیری می‌کند، گفت: 1800 احیا‌کننده جنگل در مازندران برای جبران اشتباه گذشتگان خود 15 هزار هکتار جنگل کاشته‌اند تا بخشی از نیاز آیندگان به واردات 3 میلیون متر مکعب چوب را برطرف کنند.

زراعت چوب شاید بتواند گوش جنگل‌هایمان را از شندین صدای اره‌برقی‌ها دور کند و نفسی تازه به جنگل‌‌های شمال ببخشد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار