ساری،

گوهری پنهان در تپه ای تاریخی

با سفر به شریف ترین شهر دوره صفویه می توانید شواهدی از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی در تپه تاریخی ببینید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گوهر تپه یکی از استقرارگاهای پیش از تاریخی ایران ، در دوران مس و سنگ۳۵۰۰ ق.م شکل گرفته است.

قرار داشتن این محوطه در حد فاصل دره ها و غارهای باستانی همچون غار هوتو، غار کمربند و غار کمیشان در دوران مفرغ ۱۸۰۰-۳۰۰۰ ق. م به شهری بزرگ با وسعت ۵۰ هکتار تبدیل شد.

بقایای آثار فرهنگی به دست آمده در میان لایه های دوره مس ، سنگ ، عصر مفرغ و شیوه توزیع و پراکنش آن در سطح تپه بیانگر آن است که توسعه گوهر تپه روند تدریجی داشته و این محوطه در دوره مفرغ میانی ۲۴۰۰ سال ق.م به بالاترین حد وسعت رسید.

بقایای تدفین دروه مفرغ جدید ۱۷۰۰ سال ق. م بر روی لایه های مفرغ میانی گویای این مطلب است که در دوره مفرغ جدید از وسعت گوهر تپه کاسته شده و گورستان به خارج از فضای مسکونی هدایت شده است.

در گوهر تپه ابزارهای سنگی زیادی بدست آمده که از آن جمله می توان به تیغه ها، تراشه ها و هاون های سنگی اشاره کرد که این ابزارهای سنگی جهت درو کردن غلات، تکه کردن گیاهان و گوشت حیوانات و آسیاب کردن گندم و دانه های گیاهی کاربرد داشته است.

در کاوش های علمی باستان شناسی در گوهر تپه ، جنگ افزارهای مفرغی و آهنی شامل سرنیزه، خنجر و هم چنین اشیای تزیینی آویز، گردنبند، دستبند و مهره های سنگی، پیکرک های حیوانی و انسانی، ریتون های سفالی به شکل لاک پشت و پرنده و ابزار استحصال و نمونه های مختلف دوک، سردوک، فلاخن و ژتون و دیسک های سفالی کشف شد .

گوهرتپه ۲ کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا یا کیلومتر ۴۰ جاده ساری ، بهشهر قرار گرفته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: ساری ، گوهر ، نپه ، تاریخی ، بهشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.