آرامگاه گوردختر استان بوشهر به دلیل عدم توجه مسئولان در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  استان بوشهر در حاشیه آب‌های نیلگون خلیج فارس هفدهمین استان کشور از نظر مساحت است.

این استان "پایتخت انرژی ایران" نام گرفته چرا که علاوه بر ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، نیروگاه هسته‌ای کشورمان نیز در آن واقع شده است اما منابع انرژی تنها دلیل اهمیت این استان نیستند اماکن تاریخی و طبیعی استان بوشهر نیز از اهمیت به سزایی برخوردارند اما به دلیل محرومیت این استان و عدم توجه کافی به صنعت گردشگری در آن اغلب مردم کشورمان شناختی از آن‌ها ندارند.

آرامگاه گوردختر بوشهر یکی از آثار ارزشمند تاریخی این استان است که قدمت آن به سال 600 پیش از میلاد یعنی دوره هخامنشیان باز می‌گردد این آرامگاه در تنگ ارم در بخش مرکزی شهرستان دشتستان و در جاده برازجان – کازرون قرار دارد.

آرامگاه فوق، از نظر معماری شبیه به آرامگاه کوروش در پاسارگاد است، اما در ابعاد کوچکتری ساخته شده است از این رو باستان شناسان معتقدند این بنا قبل از آرامگاه کوروش بزرگ بنا شده است بنای گوردختر، حدود 5/4 متر ارتفاع دارد و از 24 قطعه سنگ تشکیل شده است.
دیوارهای سنگی این بنا حدود 75 سانتی‌متر ضخامت دارند و تمامی سنگ‌های اتاقک این آرامگاه به وسیله بست‌های فلزی از داخل به یکدیگر متصل شده‌اند و در ظاهر بنا چیزی دیده نمی‌شود.

آرامگاه گوردختر برای نخستین بار در سال 1339 هجری شمسی توسط لویی و اندنبرگ بلژیکی کشف شد وی معتقد بود این آرامگاه به جد کوروش کبیر تعلق دارد، اما دیگر باستان‌شناسان بر سر این موضوع اختلاف نظر داشته‌اند و آن را به کوروش کوچک، ماندانا و یا آتوسا نسبت داده‌اند.

این آرامگاه در سال 1376 با شماره 1897 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت اگرچه این بنا در اوایل دهه 80 به دست تیم مرمت سپرده شد و تمامی 24 قطعه سنگ مورد بازسازی قرار گرفت، اما بنای فوق هم اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

نوشتن یادگاری بر روی این بنای 2500 ساله و ساخت خانه‌های روستایی در حریم آن آینده آرامگاه گوردختر را به مخاطره انداخته است متأسفانه در سال 1391 نیز گزارش‌هایی مبنی بر نگه‌داری مرغ و خروس و گوسفند در این مکان تاریخی منتشر شد.

آرامگاه گوردختر، یکی از سرمایه‌های تاریخی کشورمان به شمار می‌آید که نیازمند توجه بیشتر مسئولان میراث فرهنگی کشورمان است.

گزارش از زهرا علی اکبرلو





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار