برج علی‌آباد یکی از 112 اثر تاریخی ارزشمند شهرستان بردسکن خراسان رضوی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال‌های اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.
 
در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.
 
در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم. 

برج علی‌آباد نیازمند توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی

استان خراسان رضوی چهارمین استان بزرگ کشور است که به دلیل قرار داشتن بارگاه امام رضا «علیه‌السلام» میزبان گردشگران بسیاری است. اما از آنجایی که این استان بخشی از خراسان تاریخی است، آثار باستانی و بناهای قدیمی متعددی در آن وجود دارند.
 
شهرستان بردسکن یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است که شواهد فرهنگی و پیشینه تاریخی آن حکایت از مسکونی و آباد بودن این شهرستان در هزاره‌های دوم و اول پیش از میلاد دارند. این شهرستان به تنهایی 112 اثر تاریخی دارد که 27 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

برج علی‌آباد نیازمند توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی
 
برج علی‌آباد که در روستای کشمر شهرستان بردسکن مربوط به سده 8 هجری قمری در 5 کیلومتری شمال جاده بردسکن به مشهد واقع شده، یکی از این آثار ارزشمند است.
 
در خصوص این برج بر روی بقایای قلعه‌ای تخریب شده و قدیمی به نام کوشک بنا شده نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند که این بنا یک مقبره بوده، در حالی که بعضی دیگر اعتقاد به ساخت آن به عنوان یادبودی از زرتشت یا طغرل سلجوقی دارند.
 
گنبد برج علی‌آباد 18 متر ارتفاع دارد و محیط داخلی آن به ترتیب 21 و 42 متر است. 

برج علی‌آباد نیازمند توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی
 
نمای خارجی آن در پایین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن گنبدی آجری به شکل مخروطی است علاوه بر سقف مخروطی شکل، سقفی گنبدی نیز در داخل وجود دارد. این دو گنبد از بخش میانی به هم متصل هستند البته روزنه‌های برای روشنایی و تخلیه هوا در آنها تعبیه شده است. بدنه این برج، دارای دو قسمت است که قسمت پایین آن که در واقع پایه بنا را تشکیل می‌دهد 12 ضلعی است و قسمت بالای بدنه، دارای 48 ترک آجری است و 12 قاب لوزی شکل نیز در آن وجود دارد. در حدفاصل ستون‌های بدنه برج و گنبد آن تزئیناتی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای تعبیه شده است.
 
معماری این بنا به شیوه اواخر قرن هفتم هجری بوده و به سبک رایج در دوره سلجوقیان نزدیک است. در سردر برج علی‌آباد، در گذشته کتیبه‌ای بوده که در حال حاضر وجود ندارد. 

برج علی‌آباد نیازمند توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی
 
در سطح فوقانی نیز میان حجره‌های طبقه دوم، آثار اندکی از گچبری‌ها باقی مانده است. این گنجینه‌ها متأسفانه تا چند سال پیش سالم بودند ولی در اثر عدم توجه و حفاظت مناسب از بین رفته‌اند. برج علی‌آباد از 15 دی ماه سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
 
گزارش از زهرا علی اکبرلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.