معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان همزمان با دریافت نتیجه امتحانات خود در خردادماه ۹۵ برای داشتن انتخابی آگاهانه در انتخاب رشته، توصیه نامه دریافت می‌کنند.

عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به جزئیات آیین نامه هدایت تحصیلی گفت: سال۹۴ عناوین و جدول دروس را در شورای عالی که ساختار اصلی آن بر مبنای برنامه درسی ملی که قبلا در شورای عالی تدوین و مصوب شده بود را مصوب کردیم. در واقع‌‌ همان تعداد شاخه‌ها و رشته‌ها باقی ماند اما برخی عناوین دروس اضافه شدند و در ساعات هفتگی آن‌ها در مدارس تغییراتی داشتند. این امر در شورای عالی آموزش پرورش رسما مصوب و ابلاغ شد. 

وی مرحله بعدی بعد از تصویب جداول دروس را بحث هدایت تحصیلی دانست و ادامه داد: سال آینده دانش آموزانی که به پایه ششم راه پیدا کردند به مرحله انتخاب رشته در پایه اول متوسطه می‌رسند و لازمه این کار این بود که آیین نامه هدایت تحصیلی را بازنگری کنیم. در سند تحول دو نظام یا دو زیر نظام برای این موضوع پیش بینی شده است. 

عابدینی افزود: در واقع نظام هدایت تحصیلی و نظام مشاوره و محتوای سند تحصیلی آیین نامه به دلیل ضرورتی که وجود داشت مورد بازنگری و اصلاحاتی قرار گرفت و مابقی هم به زودی اصلاح و تصویب می‌شوند. 

وی با اشاره به ملاک‌های دقیق هدایت تحصیلی که در آیین نامه بسیار به آن تاکید شده تصریح کرد: انتخاب آگاهانه دانش آموز بعنوان اولین ملاک مهم مصوبه این آیین نامه بود و سپس نظر والدین (براساس فرمی والدین اعلام می‌کنند که چه رشته‌ای را علاقه دارند که فرزندشان آن را ادامه دهد.) و ارزیابی عملکرد سالهای تحصیلی قبلی نیز یکی دیگر از ملاک‌ها است. 

عابدینی عنوان کرد: در واقع بعد از انتخاب دانش آموز و نظر والدین، نظر مشاور به عنوان فرد متخصص هدایت تحصیلی و نظر معلمان مربوطه نسبت به شناخت دانش آموز و.. همه را جمع می‌کنند و در قالب یک توصیه نامه در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد و برحسب امکاناتی که در آن مناطق وجود دارد دانش آموز می‌تواند رشته خود را انتخاب کند و این از نکات عمده هدایت تحصیلی است. 

وی به برگزاری آزمون‌های مشاوره‌ای نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر نظر مشاور یک تست‌های استانداردی وجود دارد که نظر دانش آموز را تایید می‌کند و‌ این موارد همه به عنوان امتیاز و اولویت‌های تعیین شاخه و رشته دانش آموز تلقی می‌شود. برای زمان هدایت تحصیلی سعی شده که به جای اینکه در روزهای آخر و نزدیک به انتخاب رشته توصیه نامه را به دانش آموزان ارائه کنیم بعد از پایان امتحانات همزمان با ارائه نتایج امتحانات بلافاصله این توصیه نامه داده شود تا دانش آموز یک فرصت دو سه ماهه داشته باشد که بررسی‌های دقیق را انجام دهد و مشورت گیرد و آن انتخاب آگاهانه‌اش معنای واقعی بگیرد. 

وی افزود: بعد از مصوبات جلسه، ابلاغات لازم صورت می‌گیرد و این آیین نامه از مهر ۹۵ اجرا می‌شود و به دانش آموزان در پایان سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در خرداد ماه توصیه نامه داده می‌شود. در شیوه نامه ذکر می‌شود که مشاوران رشته‌های مرتبط را داشته باشند. نکته دیگری که در آیین نامه به آن اشاره شده این است که مشاوره به صورت فرآیندی باید از ابتدایی شروع شود که از نوآوری‌های این آیین نامه است و براساس مصوبه‌ای که در سند تحول داشتیم این تصمیم گرفته شد و مسئولیت اصلی این کار به مشاورین و مدیر کل مدرسه محول شده است. 

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص برخی محدودیت‌ها که برا‌ی برخی رشته‌های تحصیلی ذکر شده بود در پایان گفت: محدودیت‌های مالی، امکانات و تجهیزات جزو مسائلی است که با این آیین نامه قابل حل نیست و حتما بایستی ظرفیت کلاس، معلم، فضا و تجهیزات در نظر گرفته شود. مثلا در بعضی از مناطق هنرستان نداشتیم و اگر دانش آموز مصر باشد راهش این است که در مکان‌هایی که این امکان وجود دارد انتخاب رشته را انجام دهد. در واقع یکی از مواردی که باید در آیین نامه بعد از بررسی معیار‌ها توجه شود این است که آیا در آن منطقه ظرفیت گسترش برای رشته وجود دارد یا نه، البته توصیه شده آموزش و پرورش با مطالعاتی که انجام می‌دهد اگر در مکان‌هایی درخواست فراوان وجود دارد در آن مکان بررسی‌های لازم را انجام دهد و امکانات را فراهم کند و این یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار