وزیر کشور ایران و رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه، مقابله مؤثر با مواد مخدر را صرفا با اراده جمعی جهانی و نقش‌آفرینی موثر همه کشورها در قالب أصل مسئولیت مشترک دانستند.

به گزارش حوزه دولت گروه سایسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با "ایوانف " رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه که در حاشیه پنجاه و نهمین نشست کمیسیون مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، ضرورت تمرکز کشورها بر همپوشانی دو مقوله فعالیت های تروریستی و قاچاق مواد مخدر و تأمین منابع مالی برخی گروههای تروریستی، از محل قاچاق مواد مخدر را مورد اشاره قرار داد و خواستار ارتقای میزان حساسیت کشورهای جهان و بویژه بازارهای نهائی مصرف مواد، برای حضور جدی تَر در جریان مبارزه با مواد مخدر شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه همکاری های منطقه ای تهران - مسکو، می تواند، نقش راهبردی بی بدیلی در زمینه مبارزه جدی با تولید و قاچاق مواد مخدر و پیش سازها داشته باشد، بر تسریع در روند بررسی متن پیش نویس همکاری های مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر، در زمینه مبارزه با مواد مخدر که توسط ایران تهیه و برای نظرخواهی در اختیار کشورهای مرتبط قرار گرفته ، تاکید کرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین ضمن تشریح زمینه های مختلف همکاری ایران و روسیه در قالب برنامه هایی چون" ابتکار پنجگانه کشورهای های منطقه"، " گروه کشورهای ساحلی دریای خزر " و " "گروه چهارجانبه ایران- روسیه- پاکستان و أفغانستان"، تاکید کرد: توفیق در روند همکاری های دوجانبه تهران- مسکو در عرصه های مختلف مبارزه با مواد مخدر، مستلزم تهیه برنامه زمانبندی شده و برداشتن گام های عملی در این خصوص می باشد.

ایوانف رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه نیز در این دیدار با انتقاد از رویکرد ساده انگارانه برخی کشورها ، در جهت قانونی سازی مصرف گروهی از مواد مخدر و روانگردانها و کاهش جدی مجازات های تنبیهی قاچاقچیان مواد مخدر، توافق دو طرف بر اجرای طرح های مشترک و عملیات های همزمان پلیسی و اطلاعاتی ، از جمله تبادل به موقع اطلاعات ، شناسائی شبکه های قاچاق و حمل تحت نظارت( کنترل دلیوری) را مورد اشاره قرار داد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ، در راستای مبارزه با پولشوئی عواید ناشی از قاچاق مواد مخدر و در قالبFATF ، گفت: مقابله با مواد مخدر، با اراده جمعی جهانی تحقق خواهد یافت و همه کشورهای باید نقش افرینی مفیدی در این راستا داشته باشند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه، با ابراز نگرانی از رویکرد برخی کشورها و بالأخص دول اروپایی ، در کوچک شمردن تهدیدات ناشی از معضل جهانی قاچاق مواد مخدر و اعتیاد، آنهم علیرغم داشتن ابعاد اجتماعی، امنیتی، اقتصادی ، بهداشتی و فرهنگی این پدیده و تقلیل هدفمند آن در سطح یک مشکل صرفا بهداشتی، مقابله مؤثر با مواد مخدر را صرفا با اراده جمعی جهانی و نقش آفرینی موثر همه کشورها در قالب " أصل مسئولیت مشترک" دانستند.

همچنین رحمانی فضلی و ایوانف بر هماهنگی و همکاری مناسب در جهت پیشبرد برنامه های مورد توافق دو کشور در اجلاس فروردین ماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کردند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار