واکنش‌های جهانی به خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه

تصمیم روسیه مبنی بر خارج کردن نیروهای خود از سوریه مورد توجه کشورهای سراسر جهان قرار گرفت.

واکنش کشورهای مختلف به خروج نیروهای روس از خاک سوریه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ تصمیم روسیه مبنی بر خارج کردن نیروهای خود از سوریه مورد توجه کشورهای سراسر جهان قرار گرفت.

سازمان ملل: خروج نیروهای روسیه؛ پیشرفتی قابل‌توجه

«استفان دی میستورا،» نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه در واکنش به اقدام روسیه اظهار امیدواری کرد این حرکت تأثیر مثبتی در مذاکرات صلح در سوئیس داشته باشد.

مرحلۀ نهایی مذاکرات صلح سوریه که قرار است طی سه دورِ متوالی در ژنوِ سوئیس برگزار شود، از روز دوشنبه (24 اسفند) آغاز شده است.

پس از فرود اولین جنگندۀ روسی در خاک روسیه، دی میستورا خروج نیروهای روس را از سوریه یک «پیشرفت قابل‌توجه» خواند و افزود امیدوار است اقدام «ولادیمیر پوتین،» رئیس جمهور روسیه موجب پیشبرد روند دستیابی به یک راه‌حل و گذار سیاسی صلح‌آمیز در سوریه شود.

پوتین روز دوشنبه اعلام کرد «بخش اصلی» نیروهای این کشور از سوریه خارج خواهند شد و افزون بر این، از دیپلمات‌ها خواسته شده است برای یافتن راه حل صلح‌آمیز بحرانِ پنج سالۀ سوریه تلاش بیشتری کنند.

وزارت دفاع روسیه از سوی دیگر اعلام کرد حملات هوایی ارتش این کشور علیه گروه‌های تروریستی در سوریه ادامه خواهد یافت و سامانۀ دفاع موشکی پیشرفتۀ اس-400 نیز در خاک سوریه باقی می‌ماند.

استقبال اتحادیه اروپا از کاهش تنش در سوریه

اتحادیۀ اروپا پس از اقدام روسیه در خروج نیروهایش از سوریه اعلام کرد هر گامی در جهت کاهش خشونت در سوریه برای پیشبرد مذاکرات صلح اهمیت دارد.

«کاترین رِی،» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «هر گامی که به تنش‌زدایی و کاهش خشونت در خاک سوریه و تداوم قطع مخاصمات کمک کند، به طور کلی در روند صلح بسیار حائز اهمیت است.»

«فرانک والتر اشتاین‌مایر،» وزیر امور خارجه آلمان با استقبال از این خبر مدعی شد: «اگر روسیه نیروهایش را از سوریه خارج کند، بشار اسد، رئیس جمهور این کشور برای مذاکره و گذار مسالمت‌آمیز جهت پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور تحت فشار قرار می‌گیرد.»

«فیلیپ هاموند،» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این رابطه گفت: «اگر این اقدام بخشی از تعهد واقعی به گذار سیاسی در سوریه باشد مثبت است.»

دمشق: خروج نیروهای روسیه با هماهنگی بوده است

مقامات سوریه نیز اعلام کردند تصمیم روسیه برای خروج نیروهای نظامی‌اش از این کشور عربی به معنای اختلافِ دمشق و مسکو نیست.

دفتر ریاست جمهوری سوریه روز دوشنبه (24 اسفند) در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم روسیه برای کاهش نیروهایش «با هماهنگی کامل بین مسکو و دمشق صورت گرفته و برای مدتی به دقت و به طور مناسب بررسی شده است.»

ارتش سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد به مبارزه با گروه تروریستی داعش و گروه موسوم به جبهه‌النصره، وابسته به القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط با آن‌ها ادامه خواهد داد.

مکالمۀ تلفنی رؤسای جمهور روسیه و آمریکا

در پی اعلام تصمیم روسیه برای خروج نیروهای خود از سوریه در روز دوشنبه کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پوتین و باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا دربارۀ این اقدام مذاکره تلفنی داشته‌اند.

در این بیانیه آمده است: «دو رئیس جمهور تشدید تلاش‌ها برای حل‌ و فصل سیاسی بحران سوریه را خواستار شده و حمایت خود را از مذاکرات سازمان ملل بین دولت سوریه و مخالفان در ژنوِ سوئیس اعلام کردند.»

طرف‌های درگیر در سوریه از هشتم اسفند با پذیرفتن طرح روسیه و امریکا آتش‌بس کرده‌اند. این آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره نمی‌شود.


واکنش معارضان دولت سوریه به خروج نیروهای روس

گروه موسوم به کمیتۀ عالی مذاکرات (HNC) عقب‌نشینی نیروهای روس را برای مذاکرات صلح مثبت ارزیابی کرد.

سلیم مسلط، سخنگوی این گروهِ معارض دولت دمشق گفت: «اگر روسیه در خروج نیروها جدی باشد، این اقدام تاثیر مثبتی بر مذاکرات خواهد داشت.»

سوریه از حدود پنج سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و 1 میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است. با این وجود، برخی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل تعداد کشته‌های جنگ سوریه را بیش از 260 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

روسیه از تاریخ هشتم مهر ماه 1394 با مجوز دولت دمشق حملات هوایی خود به مواضع گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره را در سوریه آغاز کرده بود. مسکو بارها تصریح کرد تنها مواضع تروریستی را در این کشور هدف قرار داده است.

پشتیبانی هوایی روسیه از نیروهای دولت سوریه، مسیر را برای ادامۀ پیشروی‌های ارتش این کشور علیه گروه‌های تروریستی هموار کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار