به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان وبخ نقل از گزارش پلیس، شرط اول براي رانندگي در جاده اطمينان از سلامت خودرو،ايمني و تجهيزات آن علي الخصوص ترمزها است و نکته مهم ديگر قبل از حرکت ،تنظيم ديد مناسب است. راننده يک خودرو بايد آينه جلو و دو سمت خودرو را طوري تنظيم کند که حين رانندگي بدون خم کردن سر يا تغيير وضعيت نشستن بتواند پشت سر و دو سمت خودرو را بطور واضح ببيند و بعد از آن مهمترين کار بستن کمربند ايمني و رعايت نکات خاصي است که به برخي از مهمترين آنها اشاره مي شود:
صبور بودن و پرهيز از شتاب
وسايل نقليه کنوني قادر به طي مسافت با شتاب و سرعت هاي بالا مي باشند اما بايد توجه نمود که هنگام حرکت با سرعت زياد حفظ تعادل و عکس العمل بموقع در مواقع بروز خطر نيز مشکل تر خواهد بود پس هنگامي که با اعضاي خانواده در معابر برون شهري با توجه به وضعيت و عوارض مختلف جاده مي توان با سرعت مطمئنه طي مسافت کرد و سالم و به موقع نيز به مقصد رسيد ضرورتي ندارد پا را تا انتها بر پدال گاز بفشاريد.
کنار گذاشتن گوشي تلفن همراه
حرف زدن به هر طريق من جمله از طريق فناوري ارتباطي دنياي
امروز(موبايل) تا حد زيادي دقت و قدرت تشخيص فرد را کاهش مي دهد. در برخي موارد
افرادي که هنگام صحبت کردن با موبايل دچار سانحه رانندگي شده اند حتي لحظات آخر و
نحوه تصادف خود را بياد ندارند پس ضروري است حين رانندگي از هرگونه تماس کلامي يا
عامل ايجاد دغدغه فکري که حواس شما را پرت مي کند مجدانه پرهيز کنيد.
چراغي نکنيد/ چراغي نشويد
هنگام رانندگي در شب و بطور کل در فضاي تاريک مردمک چشم جهت افزايش توان بينايي گشادتر مي شود و چنانچه در اين حين نوري از روبرو به آن بتابد، فرد اصطلاحا چراغي مي شود و حالتي است که کاهش ديد و کوري لحظه اي را به همراه دارد.بايد توجه نمود که در رانندگي در جاده هاي برون شهري و فضاهاي تاريک يا در معابري که نياز به وسعت ديد وجود دارد بايد از سو بالاي چراغ ها استفاده کرد در غير اينصورت چراغي شدن ديگر رانندگان و حوادث رانندگي را بدنبال دارد. از اين رو دقت کنيد وقتي در جاده هاي دو طرفه يا کم عرض با چراغ هاي بالا مي رانيد با مشاهده خودرويي که از روبرو مي آيد بايد سوي چراغ ها را به حالت پايين در آورد اين کار ضرورتا بايد قبل از نزديک شدن دو خودرو به هم انجام پذيرد در غير اين صورت تشعشعات نور بالاي خودرو شما که با عبور از شيشه تکثر مي يابند راننده روبرو را دچار کوري لحظه اي کرده و بسيار حادثه ساز خواهد شد.
مراقبت از برخورد با حيوانات عبوري
سگ،گرگ،روباه،شغال،شتر و حيوانات اهلي معمولا در اکثر جاها بخصوص در جاده هاي همجوار با مناطق مسکوني بصورت تکي يا گله اي وجود دارند و ممکن است هر لحظه بويژه شب ها در جاده هاي برون شهري جلوي خودرو شما ظاهر شوند و در صورت چراغي شدن با وجود بوق هاي مکرر و تغيير استپ چراغ ها فقط خيره خيره شما را که نزديک مي شويد نگاه کنند که البته برخورد با اين دسته حيوانات خسارت بار و البته براي خود آدمي نيز زجرآور است. لذا در روز با مشاهده حيواني که کنار جاده سرگردان است هر لحظه آماده عبور و ورودش به جاده باشيد اما هنگام رانندگي در شب و هنگامي که سرعت زياد است ضرورتي ندارد جهت برخورد نکردن با حيوان، بطور ناگهاني ترمز کنيد يا خودرو را جهت رد دادن آن به چپ و راست منحرف سازيد زيرا اين کار در هر صورت حادثه ساز خواهد بود.
چراغ بزنيد، هشدار دهيد
خودروهايي که از روبرو مي آيند و بدليل محدوديت ديد و يا وجود معابر سبقت ممنوع، پشت سر هم رديف شده اند هر لحظه امکان دارد به قصد سبقت گرفتن، شاخ توي شاخ شما ظاهر شوند از اينرو بايد دقت نمود با مشاهده هر چند خودرويي که از روبرو پشت سر هم در حال نزديک شدن هستند دادن يک هشدار ضروري است براي اين کار از حد فاصل مناسب يک مرتبه براي خودروي روبرويي چراغ بزنيد. اين يک شيوه هشدار دهنده ساده اما بسيار تاثير گذار است که هم توجه خودرو جلويي به وجود يک خودرو پشت سرش و هم توجه خودرو دوم جهت پيشگيري از سبقت نابجا را جلب مي کند و در روز و فضاي روشن محدوديتي ندارد زيرا هر راننده اي که با چراغ زدن راننده روبرويي مواجه شود متوجه يک هشدار شده و با توجه کردن به جلو و عقب نحوه سبقت خود را مديريت مي کند.
اطمينان از قدرت موتور و شتاب خودرو براي سبقت
عامل اکثر تصادفات رخ به رخ که از سبقت نا به جا ناشي مي شود عدم قدرت تشخيص و تصميم صحيح راننده در مواقع پيشي گرفتن از خودرو جلويي است.در اين مواقع اولا بايد در معابر مجاز که ميدان ديد کافي براي سبقت وجود دارد باشيد و دوم اينکه فاصله خودرويي که از روبرو مي آيد را به نسبت شتاب خودرو خود به درستي تخمين بزنيد از اينرو در هنگام سبقت و پيشي گرفتن از وسيله نقليه جلويي بايد اين نکته را بسنجيد که آيا باتوجه به فاصله خودرو روبرويي و سرعت آن و سرعت و شتاب خودرو خود مي توانيد بموقع از سبقت خارج شده و در مسير خود قرار بگيريد.
براي سبقت گرفتن نبايددر موقعيت هايي مانند نزديک پيچ ها،کمربند کوه و تپه هاي کم ديد و بطور کل معابر سبقت ممنوع باشيد وزماني که ميدان ديد شما نسبت به جلو وسيع است با نگاه به آينه از خالي بودن پشت سر مطمئن شويد زيرا ممکن است خودرويي همان لحظه قصد سبقت از شما را داشته باشد.سپس با زدن راهنماي چپ کمي خودرو را به چپ متمايل سازيد تا از خالي بودن فضاي لاين روبرويي يا دور بودن خودرويي که از روبرو نزديک مي شود اطمينان يابيد و براي سبقت به آرامي به چپ و پس از آن که با رعايت فاصله متناسب با سرعت و طول خودروي خود از وسيله نقليه جلويي دور شديد مجددا به راست برانيد. استفاده از ديد سرنشين
هنگامي که ناخودآگاه سرعت شما حين رانندگي افزوده مي شود يا هنگام دور زدن و ورود به جاده اصلي ممکن است سرنشين به شما در مورد وجود خودرو يا خطري که شما آن را حس نکرده ايد تذکر بدهد که اين بهترين نوع مشارکت در رانندگي است زيرا بسيار اتفاق مي افتد که راننده بدليل حواس پرتي يا کاهش ديد متوجه يک عامل نشده و تذکربموقع سرنشين بسيار کارگشا بوده است، از اينرو به تذکرات سرنشين،همسر و فرزندان خود اهميت دهيد.
کودکان تصور مي کنند اگر آنها ماشيني را مي بينند آن ماشين هم آنها راديده است!
کودکان و افرادخردسال در تشخيص شتاب و فاصله ناتوانند و در بيشتر موارد نسبت فاصله به سرعت وسيله نقليه اي که به آنها نزديک مي شود را نيز درک نمي کنند از اينرو از نظر آنها ماشيني که در چند قدمي آن ها نيست دور و جاده براي عبور ايمن تصور مي شود از اينرو حين رانندگي به ويژه در معابر داراي مدرسه زماني که کودکي را مجاور خيابان مي بينيد بسيار دقت کنيد و علاوه بر اين در اماکن درون شهري نسبت به تابلوهايي که از وجود محل عبور عابر پياده يا محل تردد کودکان و دانش آموزان خبر مي دهند توجه ويژه داشته باشيد.
استفاده از هشدار ترمز
رعايت فاصله از خودرو جلويي از تاکيدات مهم امر رانندگي است و در بيشتر موارد خودرويي که از عقب به ديگر وسيله نقليه برخورد کند مقصر خواهد بود براي پيشگيري از اين حالت زماني که در حال حرکت هستيد و با يک عامل خطر ساز مثل فردي که قصد عبور از خيابان دارد يا يک سرعت گيرروبرو مي شويد براي هشدار به خودرو عقبي،کمي بر خلاصي پدال ترمز فشار دهيد تا چراغ ترمز ها روشن شوند به اين طريق شما حين حرکت و بدون کاهش سرعت ،خودرو هاي پشت سر را متوجه مي سازيد که توقف يا کاهش سرعتي در کار است و با اين روش ابتکاري ساده از امکان وقوع تصادف مي کاهيد.
هرگز حتي يک قدم هم بدون گواهي نامه يا مدارک، رانندگي نکنيد
بايد توجه داشت که به صرف سابقه طولاني در پشت فرمان نشستن، رانندگي در شهر و فضاي شهري متفاوت از رانندگي در معابر برون شهري و جاده هاي طويل المسافت بوده و دقت و مهارت خاصي را مي طلبد چراکه بسيار اتفاق افتاده است افراد با مهارت و سابقه بالا در رانندگي بدليل سهل انگاري ديگران گرفتار حوادث شده اما بدليل نداشتن گواهي نامه و با وجود مقصر نبودن متحمل خسارات جاني و مالي جبران ناپذيري شده اند زيرا اساسا رانندگي براي افراد فاقد گواهينامه ممنوع و در صورت بروز حادثه، تماما فرد فاقد مدارک پاسخگو و متضرر خواهد بود.
و نکته آخر اينکه وسايل نقليه از نوع ارزان يا گران قيمت،توليد
داخل يا خارج،صفرکيلومتر يا کارکرده،سبک يا سنگين صرفا جهت افزايش رفاه حال انسان
پا به عرصه وجود گذاشته اند و لذا شايسته نيست با سهل انگاري و بي توجهي به
مقرراتي که جهت امنيت و سلامت عمومي براي نحوه تردد آن ها وضع شده است مصدوميت يا
فقدان عضو يا اعضايي از يک خانواده و خسارات جاني و مالي جبران ناپذير بر جاي
بگذاريم.
انتهای پیام/ح