در روزهای پایانی سال تعداد زیادی از افراد به ‌ویژه زنان خانه‌ دار به مسمومیت با شوینده دچار می‌شوند، آلرژی، تنگی نفس و در برخی مواقع مرگ از عوارض این شوینده‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این روزها خانم‌های خانه‌دار هرروز با مواد شوینده در تماس بیشتری هستند، متأسفانه در خانواده‌ها زیاد دیده می‌شود که شوینده‌ها را باهم مخلوط می‌کنند و یا ساعت‌ها در معرض این مواد خطرناک قرار می‌گیرند.


وقتی این مواد وارد ریه‌ها می‌شود، در سیستم تنفسی افراد مشکل ایجاد می‌کند و کسانی که زمینه بیماری‌های تنفسی دارند مثل افراد مبتلابه آسم، وضعیتشان بدتر است، حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

سوزش مجاری تنفسی می‌تواند اولین علامتی باشد که به دنبال ورود مواد شوینده به سیستم تنفسی ایجاد می‌شود.

سرفه و تنگی نفس نیز یکی از علائم جدی و خطرناک این مواد است، که اگر این افراد از محیط خارج نشوند و اگر نکاتی را که لازم است را رعایت نکنند عوارض ناگواری را به همراه خواهد داشت.

کارشناس معاونت غذا ودارو با اشاره به اینکه استفاده نادرست از این مواد سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازد گفت: در این میان افراد دارای بیماری‌های آسم، آلرژی و تنگی نفس با خطرات بیشتری مواجه هستند.

هنیفه با اشاره به اینکه گاهی افراد به‌ویژه خانم‌های خانه‌دار برای تمیزی بیشتر سطوح سرامیکی از مخلوط سفیدکننده با اسیدهای بسیار قوی مانند جوهر نمک استفاده می‌کنند گفت: این امر موجب آزاد شدن گاز کلرین و درنتیجه ایجاد علائم شدید مسمومیت و پنومونی شیمیایی (نارسایی حاد تنفسی) می و در صورت بالا بودن سن یا دارا بودن زمینه بیماری‌های قلبی و ریوی حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

وی خاطرنشان کرد: استنشاق آلاینده‌ها و مواد سمی همچون سم سوسک و سایر مواد نیز منجر به ایجاد آلرژی و تنگی نفس می‌شود که در این زمینه باید جوانب احتیاط را رعایت کرد.

هنیفه استفاده از ماسک را یکی از روش‌های مهم در حفظ سلامتی دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از فعالیت‌های مهم در خانه‌تکانی، گردگیری و دور کردن گردوخاک از محیط خانه است باید در زمان گردگیری و یا حتی استفاده از شوینده‌ها از ماسک‌های مناسب استفاده کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.