رونمایی از کتاب نظام مراقبت از خون/51 درصد اهداکنندگان انتقال خون مستمر هستند

مدیرعامل سازمان انتقال از کتاب عملکرد نظام مراقبت از خون رونمایی کرد و آن را نقطه عطفی در زمینه مدیریت علمی خطا در کشور خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پور فتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون در مراسم رونمایی از کتاب نظام مراقبت از خون و آموزش های بالینی که در سازمان انتقال خون برگزار شد، گفت: در کشور ما برای ثبت عوارض و واکنش‌ها در نظام مراقبت از خون سیستمی وجود ندارد، ما طی تلاشهای 6 ساله خود توانستیم مدیریت خطا را بر اساس ثبت عوارض در قالب آموزش در اختیار مخاطبان بالینی قرار دهیم و تلاش می‌کنیم هر ساله ثبت عوارض انجام شود و در کنار آن ابزار آموزشی فراهم گردد.
 
وی افزود: این کتاب نقطه عطفی در زمینه مدیریت علمی خطا در کشورمان است، چرا که تنها جایی که خطا در آن منجر به مرگ و میر می‌شود نظام مراقبت از خون است و مدیریت خطا هر ساله ثبت عوارض در هموبیژیلانس منجر به آموزش لازم، تغییر نگرش و پیشگیری از بروز اتفاق مجدد می‌شود.

وی افزود: سازمان انتقال خون با نگاه و بنیه بسیار خوبی تاسیس شده و با این نگاه کاربردی در بحث انتقال خون در منطقه پیشگام هستیم. این ساختار مطلوب اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند رسالت بین‌المللی خوبی داشته باشد.
 
پورفتح‌الله دو مشکل سازمان انتقال خون را با معاون علمی فناوری ریاست جمهوری درمیان گذاشت.آزمایشگاه سرولوژی این سازمان در سطح دنیا زبانزد است اما بخش مولکولی آن نیاز به پیشرفت دارد و می‌بایست بخش مولکولی گلبول‌های خونی این آزمایشگاه به حدی پیشرفت کند تا به صورت مرجع پاسخگوی نیاز جامعه باشد. از طرفی آزمایشگاه مولکولی آنتی بادی انسانی هم نیاز ماست تا بتوانیم در تبادلات بین‌المللی مشارکت کنیم.  

وی خاطر نشان کرد: حمایت از برنامه های سازمان انتقال خون برای تولید محصولات با برندهای بین‌المللی می‌بایست در دستور کار قرار بگیرد. 

افزایش ظرفیت کیسه خون تا 10 میلیون کیسه 
پور فتح‌الله در جمع خبرنگاران با اشاره به ماهیت کتاب عملکرد نظام مراقبت از خون گفت: در این کتاب خطاهایی که در زمینه انتقال خون صورت گرفته در قالب آموزش ارائه می‌شود. امروزه در دنیای پزشکی خطا اجتناب ناپذیر است و می‌بایست ثبت و مدیریت شود. امیدواریم مدیریت خطا سال به سال تکمیل شود و از لحاظ حقوقی حمایت شود.

وی بیشترین عوارض خطاهای انسانی را نام برد: بیشترین عوارض خطاهای انسانی اشتباه در برچسب گذاری و جابجایی نمونه‌هاست . همچنین عوارض مرتبط با خطا در گروه بندی خون در یک سوم موارد ممکن است به مرگ منجر شود که این دسته از خطا بیشترین اشتباهی است که صورت می گیرد.
 
وی از اقدامات سازمان انتقال خون در سال 94 گفت: در سال 94 داروهای مشتق از پلاسما را توانستیم با قراردادهای مشارکتی این دارو به جز فاکتور 8 انعقادی تامین کنیم و امیدواریم در سال 95 داروها با پلاسمای ایرانی وارد بازار شود. 

وی افزود: در حال حاضر 51 درصد اهدا کنندگان مستمر هستند که امیدواریم تعداد 500 هزار اهدا کننده مستمر را به یک میلیون و 100 هزار برسانیم تا بتوانیم خون مورد نیاز کشور را به صورت مستمر تامین کنیم. همچنین برنامه داریم در سال آینده ظرفیت جمع آوری پلاسما را به 600 هزار لیتر برسانیم  و محصولات خود را به بازارهای منطقه معرفی کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: دو شرکت تولید کننده خون در منطقه تعهد ایجاد ظرفیت 10 میلیون کیسه خون را دادند تا در زمینه کیسه خون بازار منطقه‌ای داشته باشیم. علاوه بر این در سال تدوین برنامه راهبردی انتقال خون کشورهای منطقه هستیم. از دیگر اقدامات بزرگ با مشارکت خیرین راه‌اندازی 5 مرکز ویژه انتقال خون در تهران و 9 واحد سیار سامانه جمع آوری خون به همت خیرین است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار