معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کشورما نسبت به کشورهای منطقه و حتی دنیا از نظر نیروی انسانی غنی‌تر است و وجود 5 میلیون دانشجو و سطح علمی بالا بیانگر این مطلب است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در برنامه رونمایی از کتاب عملکرد نظام مراقبت از خون و آموزشهای بالینی که امروز در سازمان انتقال خون برگزار شد، گفت: سازمان‌هایی همچون سازمان انتقال خون که درگیر کار اجرایی هستند، فعالیت سختی دارند و به جرات می‌توان گفت سازمان انتقال خون حکم خط مقدم جبهه را دارد.
 
وی بزرگترین مزیت کشور را وجود نیروهای انسانی دانست و بیان کرد: کشورما نسبت به کشورهای منطقه و حتی دنیا از نظر نیروی انسانی غنی‌تر است و وجود 5 میلیون دانشجو و سطح علمی بالا بیانگر این مطلب است. درحالی که کشورهایی همچون کشورهای حاشیه جنوبی اینگونه نیستند و نیروی انسانی را وابسته به سرمایه می‌دانند. لازم به ذکر است نیروی انسانی تنها بخشی از آن سرمایه است و بخش دیگر هویت آن است. 

وی افزود: کشوری که منابع خودش را خودش تامین نمی کند، نمی‌تواند نیروی انسانی خوبی تربیت کند. کشور ما قابلیت های مطلوبی در زمینه تامین نیروی انسانی دارد که پشتوانه‌ای برای سازمان‌هایی است که در خط مقدم فعالیت‌های اجرایی هستند . 

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری موضوع پژوهش را از مشکلات کشور خواند و گفت: بحث پژوهش می‌بایست درگیر کار اجرایی شود، با وجود ظرفیت‌های مناسبی که در کشور داریم اجرایی کردن کار سخت و بزرگی است، پژوهشگاه ها می‌بایست در سیستم‌های دولتی سبک شوند و اعضای هیئت علمی باید دستشان باز باشد تا بتوانند برای هر کاری بهترین راه را انتخاب کنند. 

ستاری تصریح کرد: نکته قابل توجه که در سازمان انتقال خون نیز رعایت شده، ارتباط مستمر با مراکز پژوهشی است که باید گفت ما با بزرگ شدن فیزیکی به جایی نمی‌رسیم. از دیگر اتفاقات خوبی که در سازمان انتقال خون رخ داده است، استفاده از شرکتهای خصوصی برای تخفیف گرفتن و انتقال دانش‌ است.ما نیز این سازمان را در بحث برند سازی حمایت می‌کنیم. 

ستاری افزود: در گذشته به اشتباه تصور می‌کردیم با پول می‌توان دانش خرید و تکنولوژی انتقال داد. اما اکنون می‌دانیم که جنس انتقال تکنولوژی یادگیری است و مهم نیروی انسانی فهیمی است که برای آینده برنامه دارند.  همچنین حمایت خود را در حوزه‌های مربوط به بحث ژنتیک نیز با این سازمان اعلام می‌کنیم. 

وی اشتباه بزرگ بحث پژوهشی را معادل سازی آن با دستگاه اعلام کرد و افزود: پژوهش به انسان و مغز وابسته است و معادل‌سازی آن با دستگاه اشتباه بزرگی است البته در نیاز به آزمایشگاه مرجع شکی نیست که می‌بایست بودجه‌هایش تامین شود و آمادگی تولید تجهیزات داخل نیز به حد امکان افزایش یابد. ما برنامه داریم سال آینده نمایشگاه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل را بسته به وضعیت بودجه توسعه دهیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در همکاری‌های بین‌المللی وجود ایرانیهای خارج از کشور به خصوص در بحث بیوتکنولوژی نشان از آمادگی کامل ما دارد و در این حوزه بزرگترین شرکت‌های منطقه را دارا هستیم این موارد زیرساختهایی است که در بنیاد معاونت فعال شده و به طور خاص می‌توان گفت: با وجود اینکه در بحث ژنتیک ضعف شدید داریم، سازمان انتقال خون خط مقدمی برای فعالیت‌های اجرایی و دانشهای جدید است. 


هدف از برگرداندن 130 نخبه ایجاد ارتباط مطلوب با خارج از کشور است
ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: در بحث برگرداندن 130 نخبه از خارج از کشور به ایران مهم زیر ساختی است که از اردیبهشت ماه پایه گذاری شده و هدف از برگرداندن نخبگان ایجاد ارتباط خوب با خارج از کشور است که در حین این عمل نیز تسهیلاتی هم برای افرادی که قصد زندگی در داخل را دارند در نظر گرفته‌ایم . 

وی افزود: درخواست نخبگان در قالب سه جنبه تحصیل پسا دکترا در داخل، تقاضای هیئت علمی و مشکلاتی است که در بحث سربازی باآن درگیر هستند، تعریف می‌شود تاکنون علاوه بر افرادی که برای سفرهای علمی به داخل کشور می‌آیند، شاهد بازگشت 130 نخبه به کشور بوده‌ایم. همچنین در حوزه‌های تجهیزات پزشکی،‌ سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی تبادلات خوبی را با خارج از کشور برقرار کردیم که این تبادلات در آینده افزایش می‌یابد. 

وی در جمع بندی از بازدید امروز سازمان انتقال خون نکاتی را بیان کرد: سازمان انتقال خون خط مقدم جبهه است و باید همیشه مجهز و به روز باشد زیرا در حوزه‌های مختلف توانایی ورود دارد . 

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری به نقش بسزای نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: اگر ما از لحاظ نیروی انسانی تکمیل باشیم با دانش روز می‌توانیم حرکت کنیم.
 
وی از رویکرد جدید ریاست سازمان انتقال خون مبنی بر استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در امر پژوهش استقبال کرد. 

ستاری خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو هزار  و 300 شرکت دانش‌بنیان عملکرد راضی کننده‌ای دارند و مهم فرهنگی است که در حال ورود به کشور است، این پیشرفت به صورت تصاعدی صعود می‌کند و دلیل آن توجه به پتانسیل ذاتی است که در گذشته از آن غافل بودیم. 



انتتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار