وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کفش دست دوز چرم تبریز یک برند مخصوص و منحصر به فرد است ما برای جلوگیری از اینکه دیگران کفش تبریز را به نام خود مصادره نکنند در تلاش هستیم تا صنعت چرم و کفش را به نام تبریز به ثبت جهانی برسانیم.
وی افزود: به همین منظور و برای دست یافتن به اهداف تعیین شده کمیتهای در این خصوص تشکیل شده و این کمیته تاکنون سه جلسه برگزار کرده است.
جباریانفام خاطرنشان کرد: این جلسات با حمایتهای سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تشکیل شده و بعد از تعطیلات عید نوروز نیز به جدیت این بحث را پیگیری خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پروسه ثبت یک اثر یا یک هنر در فهرست میراث ماندگار جهانی یک پروسه زمانبر است بنابراین ما امیدواریم این پروسه تا پایان سال 95 یا 96 به اتمام رسیده و ما شاهد ثبت جهانی کفش دست دوز چرم تبریز به نام این کهن شهر زیبا و تاریخی باشیم.
جباریان هم چنین افزود:بیش از 60 درصد کفش کشور در تبریز تولید میشود که 90 درصد تولید کفش چرمی دستدوز نیز به شهر تبریز اختصاص دارد.
جباریانفام، با تاکید بر اینکه، تولیدکنندگان کفش تبریز به طور مداوم و مستمر در تلاشند تا کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند تا بتوانند بازارهای داخلی را حفظ و نیمنگاهی هم به صادرات کفش داشته باشند؛ ادامه داد: بیش از 60 درصد کفش کشور در تبریز تولید میشود که 90 درصد تولید کفش چرمی دست دوز نیز به شهر تبریز اختصاص دارد که صنعتگران تبریزی با وجود شرایط سخت اقتصادی همچنان با عشق و علاقه پا برجا و استوار ایستادهاند و برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدی کفش تبریز نیازمند حمایتهای عملی و البته جدی متولیان امر هستیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشور ما در صنعت کفش مزیت رقابتی با سایر صادرکنندگان قدر دنیا دارد.
رحمانی اظهار داشت: صنعت کیف و کفش از صنایع بومی کشور ماست که در آنها مزیت مطلق و نسبی داریم که البته بنده معتقدم در این صنعت کشور ما مزیت رقابتی نیز دارد.
وی با تاکید بر ضرورت تدوین استراتژی صنعتی مدون در کشور و با بیان اینکه تاکنون این استراتژی در کشور تدوین نشده است، افزود: اجرا شدن چنین استراتژی میتواند موجب توسعه همهجانبه صنایع کشور شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: علت آن نیز در نبود استراتژی مدون و مصوب صنعتی است.
وی یادآوری کرد: صنعت کفش ترکیبی از هنر و صنعت بوده و از صنایع مزیتدار کشور به شمار میآید که این امر بر ضرورت توجه ویژه به آن میافزاید.
رحمانی با اشاره به اینکه صنعت چرم از صنایع بومی آذربایجان شرقی به شمار می آید، گفت: این صنعت قدمتی بیش از 200 ساله در این استان دارد و نخستین چرمسازی کشور در این منطقه ایجاد شده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این چارچوب برندسازی تولیدات داخلی نقشی مهم و اساسی ایفا میکند، یادآور شد: برندسازی از مهمترین بحثها در این زمینه به شمار میرود و شاید یکی از دلایلی که نتوانستهایم در بازارهای خارجی درخشش مناسبی داشته باشیم غفلت از این مقوله بوده است.
رحمانی با تاکید بر برندسازی در حوزه کفش تبریز گفت: در قانون حمایت از تولید ملی توجه ویژهای به موضوع برندسازی شده و احکام تشویقی برای کسانی که در این زمینه دستاوردهایی کسب میکنند، داده میشود.
انتهای پیام/ش