یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: باتوجه به اختلاف نظر میان طرف‌های اثرگذار در مذاکرات ژنو 3 به نظر می‌رسد این طرف‌ها نتوانند به یک نقطه مشترک در حل بحران سوریه برسند.

فیروزآبادی*مشکلات موجود در ساماندهی ژنو 3"حسن هانی زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون مشکلات موجود در ساماندهی ژنو  گفت:‌ با توجه به اینکه در آینده‌ای نزدیک مذاکرات ژنو 3 میان دولت سوریه و مخالفین این دولت آغاز خواهد شد تاکنون هیچ یک از طرف‌ها نتوانسته‌اند به یک نقطه نظر مشترک برسند و اختلاف نظر میان همه گروه‌های مخالف دولت سوریه مشهود است و پیش بینی می‌شود گفت‌وگوهای آتی خروجی قابل قبولی نخواهد داشت. 

وی در مورد اختلافات ریشه‌ای بین طرف‌های اثرگذار در مذاکرات ژنو 3 در حل بحران سوریه گفت: بحران سوریه اکنون به یک نقطه پایانی رسیده و با توجه به شرایط میدانی و پیروزی‌های مکرر نیروهای سوریه این بحران رو به پایان است اما از آنجا که گروه‌های مخالف دولت بشار اسد به توافق نهایی پیرامون آینده سوریه نرسیده‌اند به نظر می‌رسد که راه حل‌های سیاسی نتیجه بخش نخواهد بود.

هانی زاده در ادامه گفت: در این برهه زمانی عرصه میدانی برای همه طرف‌های درگیر در سوریه تعیین کننده شده از این رو به نظر میرسد که دولت سوریه پس از 5 سال موفق شده بر اوضاع میدانی کشور مسلط شود و تا حدود زیادی گروه‌های تروریستی را سرکوب کند.

وی افزود: دولت سوریه اکنون در صدد است از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی در 25 فروردین ماه به نوعی گروه‌های سیاسی مخالف دولت سوریه را به حاشیه براند .

این کارشناس سیاست خارجی درباره کنار گذاشتن کردها از طرفین مذاکرات گفت: با توجه به مخالفت گروه‌های مخالف بشاراسد با حضور کردها در روند مذاکرات به نظر می‌رسد این مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد آقای استفان دی‌میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نخواهد توانست گروه‌های تروریستی را به یک آینده مشترک و یک توافق کلی در امور سوریه مجبور کند.

هانی‌زاده در پایان سخنان خود در مورد نقش راهبردی در مذاکرات ژنو 3 برای حل بحران سوریه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع بحران سوریه همواره در این راستا تلاش می‌کرد تا گروه‌های مخالف غیرمسلح سوریه را به مذاکره با دولت سوریه وادار سازد اما متدسفانه برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی مانع از پایان یافتن بحران سوریه در یک فرایند زمانی کوتاه هستند و با توجه به شکست‌های سنگین گروهک‌های تروریستی در حال حاضر آمریکا و کشورهای غربی و نیز عربستان، ترکیه و قطر به این نتیجه رسیدند که باید مذاکرات و ایجاد راه حل سیاسی بحران سوریه را مهار کنند از این‌رو پیشروی ارتش سوریه در شمال حلب شکست مخالفان سوریه از جمله ترکیه، عربستان و قطر در این مناطق را به دنبال داشت.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار