پنج سال بعد از وقوع زلزله و سونامی همزمان که به فاجعه‌ انفجار اتمی فوکوشيما منجر شد، امپراتور، نخست‌وزير و مردم ژاپن به احترام قربانيان يک دقيقه سکوت کرده و دست از کار کشيدند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنج سال از سونامی، زلزله 9 ریشتری و انفجار در نیروگاه اتمی فوکوشیما در جاپان گذشت. انفجاری که بعد از فاجعه چرنوبیل، مهیبترین حادثه در یک تاسیسات اتمی محسوب میشود.

جاپان روز جمعه  پنجمین سالگرد این رویداد فاجعهبار را با یک دقیقه سکوت و مراسم متعدد دیگر برگزار کرد.


راس ساعت دو و چهل و شش دقیقه بعدازظهر به وقت محلی، امپراتور جاپان و همسرش به همراهی شینزو آبه، نخستوزیر جاپان، به همراهی میلیونها تن از مردم این کشور، سرهای خود را خم کرده و در لحظه دقیق وقوع زلزله، به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت کردند.


در فاجعه زلزله و سونامی همزمان، 15 هزار و 894 تن کشته و 2هزار و 561 نفر مفقود شدند.

نخستوزیر جاپان در سخنان خود در پنجمین سال این فاجعه گفت: «هنوز بسیاری از مردم نمیتوانند در نواحی مرکز زلزله و سونامی زندگی کنند. بسیاری از مردم نمیتوانند به خانههای خود بازگردند، چرا که فاجعه انفجار اتمی این مناطق را غیرمسکونی کرد.»


در نتیجه انفجار در نیروگاه فوکوشیما و نشست مواد رادیو اکتیو، بیش از 160 هزار تن از ساکنان منطقه مجبور به تخلیه منازل مسکونی خود شدند. بررسی رسمی دولت جاپان حاکی از آن است که با گذشت 5 سال از فاجعه، کماکان بیش از صدهزار نفر نتوانستهاند به خانههای خود بازگردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار