در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته گذشته اخبار متعددی از جمله افتتاح همزمان 1714 تخت مراقبت ویژه در سراسر کشور، تعطیلی مراکز کوچک انتقال خون و افزایش 12 درصدی قیمت شیر خشک و ... در حوزه سلامت منتشر شد.

به اندازه یک سوم تاریخ کشور تخت icu افتتاح شد 
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح همزمان 1714 تخت مراقبت‌های ویژه بیان کرد: راه‌اندازی و تجهیز هر کدام از تخت‌ها بالغ بر 500 میلیون تومان هزینه داشته است همچنین برای راه‌اندازی 1714 تخت آی سی یو بیش از 700 میلیارد تومان هزینه‌ کرده‌ایم، امیدواریم باقیمانده این طرح را در نیمه اول سال 95 به پایان برسانیم. 

وی ادامه داد: این تعداد تخت در واقع به اندازه 30 درصد از تمامی تخت‌های مراقبت‌های ویژه در طول تاریخ کشور بوده است.  در همین راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی تلاش کرده‌اند تا این تعداد تخت در اختیار مردم قرار گیرد. 

تا 5 درصد جمعیت کشور از اختلالات شنوایی رنج می‌برند 
دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه توجه به فرهنگ پیشگیری سیاست درستی است، بیان داشت‌: به ازای هر هزار نفر از بدو تولد 1.1 نفر دچار کم شنوایی عمیق و حدود 2.2 نفر کم شنوایی متوسط دارند.

 با فرآیند پیشگیری و غربالگری هوشمندانه که با پروتکل‌های علمی همراه بوده است بسیاری از نوزادان در بازه زمانی مناسب و با استفاده از امکانات مداخله‌ای از کری مزمن‌ رها شده‌اند.

دسترسی عادلانه به سلامت نیاز به سرمایه گذاری دارد 
دکتر محمد جهانگیری دبیر ستاد نظارت بر اجرای تعرفه‌های پزشکی خاطرنشان کرد: این مهم به دو صورت رفع می شود، ابتدا باید توان مردم در خصوص دسترسی به خدمات سنجیده و دسترسی عادلانه برای آنها فراهم شود.

فعالیت 5 مرکز انتقال خون پایتخت در ایام نوروز 
مدیر کل انتقال خون استان تهران از فعالیت 5 مرکز انتقال خون در ایام نوروز خبر داد و گفت: روز یکم فروردین فقط مرکز انتقال خون وصال در استان تهران باز است و مردم می‌توانند با مراجعه به این مرکز نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تمهیدات بیمارستان برای ارائه خدمات در ایام نوروز بیان کرد: در ایام نوروز در بیمارستان‌های دولتی هیچ خدمتی در بخش اورژانس‌ها تعطیل نمی‌شوند و این مراکز به فعالیت‌های عادی خود ادامه می‌دهند. علاوه بر این متخصصین رشته‌های مختلف در این بیمارستان‌ها مقیم هستند. 

واکنش سازمان غذا و دارو به واردات برنج‌های تاریخ مصرف گذشته 
حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در خصوص اخباری مبنی بر ورود و توزیع 130 هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته گفت: مقداری برنج در انبارهای شرکت‌های بازرگانی وجود داشته که به علت نگهداری طولانی مدت و بیش از اندازه تاریخ مصرف آن بسیار نزدیک و در برخی موارد گذشته است.

وی ادامه داد: طبق مصوبات قرار بر این است که این برنج‌ها توسط آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو بررسی شود و در صورت تایید از سوی این سازمان برنج‌ها وارد بازار شود.

64 درصد از آبلیموهای موجود در بازار تقلبی است 
حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه حدود 145 محموله آبلیمو از 51 برند را مورد بررسی قرار دادیم، افزود: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد در 64 درصد از این 51 برند آبلیمو، عدم تطابق برچسب با محتویات مشاهده شده که تقلب محسوب می‌شود و این فرآورده‌ها نباید در بازار توزیع شوند، 36 درصد هم با شرایط فنی، بهداشتی و استانداردهای سازمان غذا و دارو همخوانی داشته و مورد تایید هستند.

تعطیلی مراکز کوچک انتقال خون تهران با راه اندازی 5 مرکز بزرگ 
سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به را‌ه‌اندازی 5 مرکز بزرگ انتقال خون در 5 منطقه مختلف تهران بیان کرد: پس از ساخته شدن 5 مرکز بزرگ انتقال خون در تهران و تجهیز شدن آن‌ها طی مدت زمان 2 تا 3 سال، تعدادی از مراکز کوچک که شرایط نامناسبی دارند، تعطیل شده و جای خود را به این مراکز کوچک که شرایط نامناسبی دارند، تعطیل شده و جای خود را به این مراکز بزرگ می‌دهند.

افزایش 12 درصدی قیمت شیر خشک 
دبیر انجمن تولید کنندگان شیر خشک و غذای کودک گفت: بر اساس مصوبه سازمان غذا و دارو از دو هفته گذشته قیمت شیر خشک‌ها حدود 12 درصد افزایش داشته است.

در مرغداری‌های کشور مواد هورمونی مصرف نمی‌شود 
مدیر کل دامپزشکی استان تهران گفت: مردم با خیال راحت مرغ مصرف کنند زیرا هیچ گونه مواد هورمونی در مرغداری‌های کشور استفاده نمی‌شود.

تشکیل تیم نظارت بر عملکرد امداد نوروزی 
معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت در ایام عید از تشکیل تیم نظارت بر عملکرد امداد نوروزی خبر داد.

خدمت رسانی به مسافران در 23 پایگاه اورژانس و 3 ایستگاه سلامت در ایام نوروز 
شریفان رئیس اورژانس سبزوار در خصوص تمهیدات اورژانس سبزوار در ایام نوروز گفت: در این ایام در جاده‌های پر تردد تهران_مشهد که مسافران زیادی در آن تردد دارند ایستگاه‌های سلامت را افزایش داده‌ایم و در اماکن پر تردد مثل فرودگاه، اورژانس را آماده کرده‌ایم.

انسجام بین مجلس و قوای سه گانه باعث رضایت مردم و شهدا می‌شود 
وزیر بهداشت گفت: اگر بین مجلس و قوای سه گانه وحدت وجود داشته باشد قطعا موجب رضایتمندی مردم و خانواده شهدا خواهد بود. حل مشکلات کشور در گرو وحدت ملی است و همه باید در این راه تلاش کنند، افرادی که خلاف این عمل می‌کنند و نقاط ضعف کوچک را بزرگ نشان می‌دهند و همواره در طی مخالفت و یاس هستند به گفته امام خمینی (ره) جزء جنود ابلیس هستند.

آماده باش 580 اورژانس بیمارستانی در ایام نوروز
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه بالغ بر 18 هزار نیروی پیش بیمارستانی در ایام نوروز آماده ارائه خدمات هستند، گفت: امسال ناشنوایان نیز می‌توانند با اورژانس کشور به راحتی ارتباط گیرند.

وزارت بهداشت تاکنون مجوز ماساژ‌درمانی صادر نکرده است 
معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: تاکنون وزارت بهداشت مجوز ماساژ‌درمانی صادر نکرده و هرگونه ارائه خدمات در این زمینه زیر نظر پزشک و با گواهی پزشک مجاز است

ظرفیت بخش‌های اورژانس و ICU در نوروز کاهش پیدا نمی‌کند 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در تعطیلات نوروز ظرفیت بخش‌های اورژانس و مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.

محصولات تراریخته با رعایت اصول اخلاقی وارد شوند 
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص موضع وزارت بهداشت در مورد محصولات ترا ریخته بیان کرد: در مورد محصولات ترا‌ریخته باید نه افراط شود و نه تفریط.هم چنین محصولات تراریخته باید با کنترل، ایمنی لازم و رعایت اصول اخلاقی، وارد شده و مورد استفاده قرار گیرند.

ذره‌بین غذا و دارو در مواجه با تقلبات دقیق‌تر می‌شود 
رستگار رییس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: هر شکایتی به ما گزارش شود به سرعت وارد عمل می‌شویم و این بررسی‌ها نشان می‌دهد سیستم نظارتی فعال در کشور وجود دارد تقلبات در کل دنیا صورت می‌گیرد، طبق گزارشی در اروپا که مهد تولید زیتون است، حدود 50 درصد زیتون‌ها تقلبی هستند و در آمریکا نیز این رقم به 70 درصد می‌رسد. در کشور ما نیز این تقلبات صورت می‌گیرد البته هر گزارش و یا شکایتی از تقلب به دست ما برسد به سرعت وارد عمل می‌شویم و نمونه‌ها را جمع‌آوری و تست می‌کنیم. 

افراط گرانی که به سیمای طب سنتی آسیب می‌زنند 
محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت در خصوص علت مخالفت پزشکان طب رایج با طب سنتی را عدم آگاهی این جامعه‌ی پزشکی خواند و گفت: هیچ آدم عاقلی عنادی ندارد که از یک ظرفیت و توانمندی در پزشکی برای سلامت مردم استفاده نکند من گمان می‌کنم پزشکان طب رایج قابلیت‌های طب سنتی را نمی‌شناسند. افراطی‌گری و سودجویی برخی مدعیان آگاه به طب سنتی چهره‌ این حوزه را در جامعه‌ پزشکی تخریب می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.