سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: در دو اجلاسیه کمیته ملی استاندارد خدمات، آیین کار تراش فیروزه و تراش دیزی سنگی به تصویب ملی رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، محمد حسين مطيع گفت: اين اجلاسیه در اداره کل استاندارد خراسان رضوی و با حضور اعضای تیم کمیسیون فنی تدوین استاندارد، رئیس اتحادیه صنف فیروزه و عقیق تراش مشهد، اتحادیه فیروزه تراشان شهر فیروزه، مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور، نمایندگان اداره کل استاندارد، آزمایشگاه فلزات برگزار و متن پیش نویس تهیه شده با نظر کلیه اعضا به تصویب رسید.

وی گفت: در اجلاسیه ديگري از کمیته ملی استاندارد خدمات نیز موضوع آیین کار تراش دیزی سنگی محلی خراسانی به تصویب رسیده بود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: پس از تصویب موضوع استاندارد در کمیته ملی، متن مصوب شده در سامانه سازمان ملی استاندارد بارگذاری شده و به آن شماره ملی تعلق خواهد گرفت.

مطیع گفت: استانداردهای مذکور روش کار مناسب و صحیح تراش فیروزه و تراش دیزی سنگی است و برای کلیه هنرمندان و صنعتگران این رشته ها قابل استناد خواهد بود.

وي افزود: در حال حاضر تطبیق روش های تولید کارگاههای صنایع دستی با این استاندارد یک امتیاز محسوب شده و اجباری نیست، لیکن در صورت سیاست های آتی دولت ممکن است الزامی شود.

مطیع با اشاره به پیشنهاد تدوین استاندارد ویژگی های تراش فیروزه و دیزی سنگی در سال آینده، خاطر نشان كرد: با توجه به قابلیت ها و تنوع صنایع دستی و هنرهای سنتی و تعداد کثیر کارگاهها و هنرمندان در استان، امید است با همکاری و تعامل سازنده با اداره کل استاندارد خراسان رضوی شماره استاندارد ملی به تعداد بیشتری از رشته ها و کارگاههای صنایع دستی تعلق یابد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.