رییس همایش مقام علمی و عملی آیت اله شهیدی گفت:در این همایش 30 مقاله علمی پذیرفته شده بود که درهمایش چهار مقاله ارائه شد و همه مقاله ها در گنگره ملی آیت اله شهیدی چاپ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ نظری در همایش بزرگداشت آیت اله شهیدی هدف از برگزاری این همایش را شناساندن مقام علمی و عملی آیت اله شهیدی عنوان کرد و افزود:امروز جوانان و مراکز علمی برای آشنا شدن به داشته های فرهنگی و معنوی بیش از پیش نیازمند هستند.

امام جمعه موقت تبریزنیزدراین همایش بااشاره به مقام بالای علمی وفقهی آیت اله شهیدی ،وی رایکی ازمفاخر آذربایجان ونجف اشرف برشمرد.

آل هاشم آیت اله شهیدی را نجف الشرف در ایران عنوان کرد که با حضور خود در آنجا تحصیلات عالیه علمی را فرا گرفته و در ایران برای دانش آموختگان خود یاد داده است.

امام جمعه موقت تبریزمرجعیت ،تقوا ،علم همراه با عمل را از ویژه گی های شخصیتی آیت اله شهیدی عنوان کرد و افزود:وی خدمات ارزنده زیادی در اسلام با تالیف انواع کتاب های علمی و تربیت شاگردان والایی انجام داده است.

امام جمعه بستان آباد نیز در این همایش تجلیل از دانشمندان در میان همه ملت های متمدن دنیا را سنتی رایج و نمود فرهیختگی ملت ها عنوان کرد.

حجت اسلام سید رضا رضوی افزود: تکریم عالمان دین تکریم یک شخص نیست بلکه بها دادن به علم و فظیلت و تقوا است.

وی تکریم از بزرگانی چون آیت اله شهیدی را ضرورت اجتماعی در شرایط امروز دانست و افزود:کسانی مانند آیت اله شهیدی تابلو و چراغ راهنما برای جوانان امروز هستند.

مدیرکل ارشاد اسلامی نیز برگزاری همایش برای بزرگان را جزوه ماموریت های اصلی اداره ارشاد وشورای شورای فرهنگ عمومی کشورنام برد .

صفی پورگفت:بزرگداشت مشاهیر و ادبا و بزرگان علمی هر استان برای ما رسالت تعیین شده است و امیدواریم مقالات و کتاب هایی که از چنین همایش هایی تولید می شود در شناساندن هر چه بهتر داشته هایمان بوده و استوانه علمی استان باشد.

آیت اله میرزا فتاح شهیدی در سال1302 ه قمری در روستای داش آتان از توابع شهرستان بستان آباد به دنیا آمد.

پدر بزرگوارش میرزامحمدعلی شیخ الاسلام از علما ی برجسته آذربایجان و شهدای صدر مشروطیت بود.

میرزا فتاح شهیدی دروس مقدماتی خودرا در مکتب خانه زادگاهش گزرانده وبرای طی مدارج علمی بالاتر به تبریزرفته ودر محضرعلمایی چون آیت اله انگجی تبریزی تلمذ نمود.

میرزافتاح در سال1323 ه قمری به نجف هجرت کرده ونزدیک به 40سال درآن شهرمقدس ودرمحضرآیات عظام همچون ابوالحسن اصفهانی بهره مند شد وی درسال 1361 ه ق به پیشنهاد آیت اه اصفانی به تبریز مراجعت نموده وبه احیای حوزه علمیه تبریز وپرورش عالمان دینی همت می گمارد.

ازاین فقیه فرزانه آثار گرانسنگ وارزشمندی به یادگار مانده ازآنجمله به شرحی بر رساله العداله- شرحی برزیارت عاشورا ، کشکول، تحقیق الدلایل وزادالتقوی می توان اشاره نمود.که در حوزه های علمیه داخل کشور ونجف اشرف مورد استفاده علما قرارگرفته است.

آیت اله شهیدی سرانجام درسن 70 سالگی ودر تبریز دیده ازجهان فروبسته ودر قبرستان امامیه( طوباییه) تبریز به خاک سپرده می شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.