یک تولید‌کننده فرش دستباف گفت: در حال حاضر صادرات فرش دستباف به دلیل رکود اقصادی به مرز صفر رسیده است و باید برای احیای این بازار تلاش کرد.

رضی میری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رکود 5 ساله در بازار صادرات فرش دستباف،گفت: رکورد این بخش از صادرات پیروی از رکود اقتصادی اروپا در 16 سال گذشته بوده است و در سال 2000 با شروع رکود فراگیر در کشورهای اروپایی و تغییر ارزش یورو رونق بازار فرش ایرانی به سردی گرایید.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از عوامل اصلی رکود بازار فرش تولید و عرضه بیش از اندازه این محصول در بازارهای خارجی بود که با کاهش تقاضا، فرش ایرانی ارزش خود را ازدست داد.

میری اذعان کرد: رکود صادرات بازار فرش، تجار و صادرکنندگان را به سمت بازارهای داخلی سوق داد و این امر موجب شد که رکود اقتصاد داخل کشور نیز در بازار فرش دستباف تاثیر گذارد.

رضی میری با بیان این که برگشت سرمایه در بازار صادرات فرش لاک پشت وار است، افزود: فرش مانند کالاهای حیاتی و استراتژیک نیست و برگشت سرمایه در این تجارت زمان بر و طولانی است وحتی ممکن است اجناس دپو شده ما بعد از چند سال از انبارهای اروپا برگشت بخورد.

وی پیشنهاد داد: به نظر من بهترین راهکار برای نجات بازار فرش از رکود سنگین کنونی این است که باید بازارهایمان را از نو بسازیم و دولت نیز باید زمینه را هر چه بیشتر برای صادرات فرش فراهم نموده و فعالین این بخش نیز باید فرهنگ تجارت خود را تغییر دهد و به قوانین اقتصادی بازار پایبند باشد.

وی در پایان تصریح کرد: هر چند پسابرجام شرایط و راه های مبادلاتی و تجاری را انبار می کند و بانک های جهانی همکاری بیشتری می کنند ولی ما باید به فکر ایجاد مشتری های جهانی و بازارهای جدید بین المللی باشیم تا چراغ صنعت صادرات فرش دستباف خاموش نشود.

***صادرات فرش مطلوب نیست


حسن مغازه‌ای تولیدکننده فرش دستباف در گفتگو با اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه فرش دستباف مانند سایر اقلام در کشور با رکود مواجه شده است گفت: این امر ناشی از بی‌برنامگی و رکود اقتصادی در کشور است که متأسفانه خرید و فروش این کالا را به مرز صفر رسانده است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون صادرات این محصول مناسب نیست و باید برنامه‌ای در این زمینه اندیشیده شود.

مغازه‌ای با تأکید بر اینکه کشورها هند و چین و افغانستان به دلیل تحریم ایران بازار فرش را در دست گرفته گفت: اکنون که تحریم ها برداشته شده است  باید مسئولان کشور به گونه ای برنامه‌ریزی کنند تا بازار از دست رفته را بدست آوریم در غیر این صورت فرش دستباف به خاطره‌ها سپرده خواهد شد.

این تولیدکننده افزود: به دلیل نبود مشتری متأسفانه اکثر تولیدات در انبارها خاک می خورد این در حالی است که بیشتر تولید به خارج صادر شده بود اما به دلیل نبود برنامه اصولی و مشتری همچنان خاک می خورد.

وی با اشاره به اینکه فرش ایرانی در بازارهای جهانی بعد از نفت حرف اول را می‌زند اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگی در جامعه بازار این محصول با چالش مواجه شده است باید در این زمینه تدابیری اتخاذ شود.

وی افزود: شاید برجام در آینده‌ای نزدیک در این صنعت تأثیرگذار باشد باید منتظر ماند که مسئولان چه برنامه‌ای برای احیای بازار این فرش دارند.

بانک باید به فکر ایجاد مشتریان جهانی و بازارهای بین المللی جدید باشید تا چراغ صنعت صادرات فرش دست بافت خاموش نشود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
آقایون فرش فروشها به جای اینکه چشمشونو بدوزن به صادرات؛ هم قیمت فرش رو یه خورده بیارن پایین و هم به صورت فروش اقساطی بدون بهره میتونن رونق به بازار فرش اون هم در داخل کشور بدن. منتها چون توقعاتشون بالاس همین رکود هم هست.
آخرین اخبار