وجود فضاهای مجازی در زندگی مردم کشور ما به مسئله ای اجتماعی تبدیل شده است که در صورت عدم مراقبت می تواند تهدیدهای جدی برای زندگی مشترک وخانوادگی ایجاد کند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، طبقات مختلف در جامعه از زن و مرد ، جوان و پیر، باسواد و بی‌سواد ، از آن حرف می‌زنند، عده‌ای بسیار مخالف آن‌ بوده ، وجودش را باعث مضرات اجتماعی و فساد اخلاقی برای طبقات جامعه دانسته و مایل به بستن ، تعطیل و فیلتر کردن آن‌ها هستند و در مقابل ، عده‌ای دیگر آن‌ها را مظاهری از تمدن جدید شمرده ، وجود آن‌ را برای پیوستگی‌های اجتماعی مفید ، بلکه لازم می‌دانند .

منظور از این میهمان خود خوانده وهمیشگی زندگی های امروز ما فضاهای مجازی هستند.

مردم خودمراقبتی کنند تا آسیب ها به حداقل برسد

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان بااشاره به اینکه بحث فضای مجازی بسیار پیچیده و گسترده است گفت : فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از واقعیت های جامعه در زندگی مردم حضور داشته و به زندگی مردم تحمیل شده اند.

سرهنگ علیرضا پریور تصریح کرد : این فضاها از پدیده های جدید و مدرنی هستند که فرصت های مناسبی را در اختیار مردم قرار می دهد و همینطور تهدید های خود را نیز به دنبال دارند .

وی افزود: افراد جامعه باید نسبت به استفاده مفید ازفضای مجازی آگاهی و شناخت پیدا کنند .

سرهنگ پریور پایین بودن سواد رسانه ای را یکی از مشکلات جامعه در برخورد بافضای مجازی دانست.

وی تأکید کرد: سازمان ها و نهاد های فرهنگی و اجتماعی هم باید برای شناخت دادن به مردم بیشتر کار کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان خاطر نشان کرد : مردم باید خودمراقبتی کنند تا آسیب ها در این زمینه به حداقل برسد ،درکنار آن تمام افراد جامعه باید از این شبکه ها و فضاها به عنوان یک ابزار مفید استفاده کنند .

50 در صد از جمعیت کشور از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند.

رییس پلیس فتای استان کرمان گفت :ضریب نفوذ اینترنت در استان کرمان 35 تا 37 در صد والبته نفوذ تلفن همراه کشور 97 درصداست .

سرهنگ کامبیز اسماعیلی با اشاره به اینکه حدود 50در صد از جمعیت کشور از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند افزود :از 46میلیون کاربر اینترتی 23 میلیون نفر جوان هستند .

وی خاطر نشان کرد : در سه ماهه اول سال 93، 4در صد از جرایم مربوط به تلفن همراه و فضای سایبری بوده است که این آمار در سه ماهه اول سال 94به 16در صد و در 11ماهه سال جاری به 30در صد رسیده است.

وی یادآور شد: 70در صد از کل جرایم سایبری مالی و اعتباری بوده اند.

هشدار در مورد هک تلگرام

رییس پلیس فتای استان کرمان با بیان اینکه امکان امنیت صددرصدی در شبکه های اینترنت و اپلیکیشن های اینترنتی وجودندارد گفت: یکی از اپلیکیشن هایی که این روزها با استقبال زیادی از سوی کاربران روبه رو شده شده است تلگرام است که می طلبد مردم از تنظیمات مهم امنیتی برای این اپلیکیشن استفاده کنند.

سرهنگ اسماعیلی افزود: اخیرأ اشخاصی اقدام به دسترسی به اکانت افراد در تلگرام می کنند و پس از سرقت اطلاعات موجود در اکانت از قبیل عکس ها ،ویدئو ها و .... ارسالی و در یافتی و همچنین اطلاعات مخاطبین از طرف فرد قربانی برای مخاطبین پیام ارسال می کنند .

وی تصریح کرد: از ذخیره کردن عکس ها و ویدئوها ی شخصی در تلفن همراه خوداری کنند، هر لینکی را باز نکنند ، در گروهها ی ناآشنا عضو نشوند و پیام ارسال نکنند.

وی گفت: گزینهlast seenرا در تلگرام را غیر فعال کنید وتنظیمات امنیتی را در تلگرام اعمال کنید.

وی افزود: بیشتر کاربرانی که از وایبر ، تلگرام ، لاین ، واتس آپ و دیگر برنامه ها استفاده می کنند باید نسبت به آن آگاه باشند تا مورد سوء استفاده قرا نگیرند.

رییس پلیس فتای استان کرمان خاطرنشان کرد : مجرمان اینترنتی با ارسال پیام هایی مانند اکانت شما نیاز به بازنویسی دارد ، اکانت شما در حال غیر فعال شدن است ، در یافت شارژ رایگان و .... کدی که برای قربانی ارسال شده را در خواست می کنند .

اسماعیلی تصریح کرد : در صورتی که آن کد را برای مجرمان ارسال کنند اکانت تلگرام شما در اختیار مجرمان قرار داده می شود بنابراین برای اینکه افراد در دام این اشخاص نیفتند هرگز کد را ارسال نکنند.

رییس پلیس فتای استان کرمان یادآور شد: برای جلوگیری از خطر هک در تلگرام باید برای آن پسورد مجزا به ثبت رساند چراکه این اقدام باعث ایمن شدن اکانت می شود.

اسماعیلی تأکید کرد: بهترین کار برای جلوگیری ازهک هر ازچند گاهی تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانیم چراکه در صورت انجام اینکار، بدافزارها پاک می شوند.

10 درصد مراجعین مراکز مشاوره قربانی آسیب های نوپدید

رییس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز گفت: در سال 94 حدود 7تا 10درصد افرادی که به این مرکز مراجعه کرده اند به دلیل استفاده از ابزارهای نوپدید مانند ماهواره ، اینترنت ،آسیب دیده اند.

سرگرد حجت امامعلی نژادیکی از عوامل طلاق و همچنین طلاق عاطفی مابین زوجین را قرار گرفتن دراین فضاها دانست و خاطر نشان کرد : همه افراد جامعه باید راه درست استفاده کردن از این فضاها را آموزش ببینند.

وی فیلم ها ، پیام ها ، روابط مجازی ،انیمیشن هایی که متأسفانه برای برخی از گروه های سنی مناسب نیست و هدفی نیز برای آنها مشخص نیست را از آسیب های این محیط ها دانست.

این کارشناس روانشناسی بااشاره به واقع شدن تهدید وفرصت در کنار هم در این فضاها، افزود : تمام افراد با داشتن این شبکه های اجتماعی کتابخانه های سیاری را با خود به همراه دارند و می توانند با استفاده از مطالب مستند اطلاعات خود را در زمینه های متفاوت افزایش بدهند.

وی خاطر نشان کرد : همه ما به راحتی می توانیم ازاین فضاها برای افزودن دانسته های خود استفاده کنیم.

مصداق های عینی از آسیب فضاهای مجازی

وی با ذکر مصداق های عینی یادآور شد: زن و شوهری 45 ساله دارای سه فرزند به این مرکز دراثر حضور دراین شبکه ها دچار مشکلات عاطفی شده و بدلیل ارتباط نامناسب مرد خانه در این محیط های مجازی وبی توجهی به خانواده درآستانه طلاق قرارگرفته اند.

در موردی دیگر مادر 53ساله مظرب و نگران به مرکزمشاوره مراجعه می کند و با شروع صحبت خود می گوید دختر20 ساله دانشجویی دارم که ترم سوم دانشگاه است که با حضور دراین شبکه ها به شدت اخلاق ورفتار نامناسبی پیداکرده به گونه ای که به حجاب واحترام به پدر ومادرمقید نیست وتمام وقت خود را با دوستان نامناسب یا درمحیط های غیراخلاقی اینترنتی می گذراند.

مدیریت زمان مشکلات را به حداقل می رساند

کارشناس دادگستری استان کرمان نیز دراین زمینه گفت : اگربرای استفاده از این محیط ها مدیریت زمان داشته باشیم و خانواده ها زمان و وقت مشخصی را برای استفاده از آنها مشخص کنند مشکلات به حداقل می رسد.

حمید خالقی افزود: باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و افراد از این فضاها به نحوی استفاده کنند که به کار و زندگی آنها لطمه ای وارد نشود و به تناسب نیاز از این شبکه ها استفاده کنند.

هشدار: تهدید ها بیشتر از فرصت ها

وی تهدید های شبکه های اجتماعی را بیشتر از فرصت های آن عنوان و تصریح کرد : بیش از 80در صد مردم کشورایران به عنوان سرگرمی از آن ها استفاده می کنند و تنها 20در صد استفاده مفید دارند.

وی به خانواده ها در خصوص آسیب های این محیط ها هشدار داد و گفت : باید خانواده ها اول از خودشان شروع کنند و بعد با نظارت ،کنترل و مدیریت زمان در مورد استفاده از این شبکه ها در خانه بتوانند آسیب ها را به حداقل برسانند .

وی افزود: اگر با این وضعیت پیش برویم با بحران تحصیلی ، افزایش مشکلات خانوادگی ، ضعیف شدن روابط عاطفی بین اعضای خانواده ، کاهش صله ارحام ، کاهش روابط والدین وفرزندان ، بی بند و باری ،بی حجابی ، شکسته شدن حرمت ها کلاهبرداری و .. روبرو خواهیم بود .

بنابراین با توجه به شرایط پیش رو و استفاده حداکثری مردم از شبکه های اجتماعی در قشرهای مختلف تأکید همه کارشناسان براین است که افراد قبل از اینکه وارد این فضاها شوند سطح آگاهی و شناخت خود را از مزایا، معایب و چگونی استفاده کردن از آنها را آموش ببینند تا همه آسیب های ناشی از این فضاها به حداقل برسدو شاهد ضررهای جبران ناپذیر برای افراد به ویژه جوانان نباشیم.

گزارش از میترا میرزادی


انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار