حمام قلعه یکی از زیباترین حمام های تاریخی استان است که با معماری ایرانی اسلامی در شهر همدان واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حمام قلعه معروف به حمام حاج محمد سعید در یکی از محله های قدیمی و اصیل همدان به نام محله قلعه یا قاشق تراشان واقع در خیابان شریعتی قرار گرفته است .


این حمام در اواخر دوره قاجار بنا شده و دارای مساحتی حدود 1700مترمربع است.

 این حمام سالانه میزبان مهمانان و مسافران زیادی از داخل و خارج کشور است که هم از سفره خانه و هم از موزه مردم شناسی بازدید می کنند.

حمام قلعه به شکل سرد و گرم بوده است، ورودی این حمام به شکل هشتی بوده که پس از گذشتن از این هشتی به حمام سرد و سپس وارد حمام گرم می شوند.

حمام قلعه پس از انجام مرمت های اساسی، تعمیر دیواره ها وجداره های خارجی و مرمت قسمت های داخلی به موزه حمام تغییر کاربری داد و این حمام به نوعی  موزه مردم شناسی است. 

در این موزه حمام قدیمی به شکلی بسیار جالب بازسازی شده است، به طور مثال فردی که در زمان گذشته جلوی در ورودی حمام مسئول اخذ پول بوده است به شکل مجسمه درست شده و در کنار آن درویشی که این فضاسازی حالتی طبیعی به این حمام بخشیده است.

در داخل این موزه یک سفره خانه سنتی نیز قرار دارد، گروهای موسیقی نیز با حضور در سفره خانه حمام قلعه به شکل زنده برنامه اجرا می کنند که استقبال زیاد مردم را به همراه داشته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.