خرید ایرباس ها تنها وظیفه دولت یازدهم نبوده و نیست بلکه دولت باید تمهیدات سهولت در استفاده از این هواپیماهای غول پیکر را نیز فراهم کند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران جوان، سالهاست ایران درگیر کهنگی هواپیماهای مسافربری است و این مسئله جان هزاران نفر از هم وطنان ما را به مخاطره انداخته است. در دوران تحریم‌ها علاوه بر اینکه ایران نمی‌توانست هواپیماهای جدید خریداری کند به راحتی نمی‌تواست قطعات مورد نیاز خود را برای تعمیرات هواپیما‌ها خریداری کند.

سال ۹۴ را می‌توان پس از اجرایی شدن برجام سال سفرهای رئیس جمهور به کشورهای خارجی و امضای قرداد‌های مهم دانست. در یکی ار این سفر‌ها که مقصد حسن روحانی فرانسه بود سندی مبنی بر خرید ایرباس‌های جدید برای خطوط هوایی منتشر شد. با توجه به شرایط ایران این خبر به حدی مهم و حساس بود تا ماه‌ها حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.

شاید مهم‌ترین دستاورد سفر رئیس جمهوری را به این کشور را بتوان امضای ۲۰ سند همکاری میان ایران و فرانسه دانست. قراردادهایی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد یورو د که شامل توافق‌های همکاری با شرکتهای پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود. قرار شد ایران ۱۱۴ ایرباس را برای کشور خریداری کند.

پس از انتشار این خبر بسیاری از رسانه‌ها از آن استفاده و یا سوء استفاده کردند. برخی آن را سندی برای تحقیر ملت و البته گروهی آن را دستاوردی برای افزایس آسایش مردم دانستند. در یکی از روزهای سال ۹۴ عکسی یادگاری با یکی از ایرباس‌هایی که قرار بود چند سال بعد به ایران تحویل داده شود در خبرگزاری‌ها منتشر شد. یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ که در حال عبور از مسیر سنگاپور به اروپا بود به مدت ۲ ساعت در خاک ایران فرود آمد و برخی از کارکنان در فرودگاه با آن عکس گرفتند. منتشر شدن این عکس مانند یک بمب خبری در رسانه‌ها سر و صدا کرد برخی آن را تحقیر و توهین دانستند و برخی دیگر بی‌سر و صدا از کنار آن عبور کردند.

گزارش ایرباس /عید

از تمام جنجال‌های رسانه برای خرید این قول‌های بی‌شاخ و دم آهنی که بگذریم آماده سازی فرودگاه‌ها و مجموعه‌های پشتیبانی برای خدمات دهی به این هواپیمای غول پیکر نیز مسئله‌ای است که باید ظرف سال‌های آینده حل و فصل شود.

به گفته کار‌شناسان، تحویل تمام هواپیماهای خریداری شده در حدود پنج سال زمان خواهد برد اما از آنجا که مذاکرات برای امضای این قراداد چند ده میلیارد دلاری از ده ماه قبل آغاز شده بود، ایرباس توانایی دارد که چند فروند نخست را ظرف ماه‌های آینده تحویل ایران دهد.

با این وجود شکی نیست که سری A۳۸۰ جزو آخرین هواپیماهای تحویلی به ایران خواهند بود، چرا که در شرایط فعلی تنها دو فرودگاه کشور از نظر عرض باند شرایط استفاده از این ابرهواپیما را دارند و آماده سازی مسیر سایر فرودگاه‌ها و توسعه آشیانه‌های غول پیکر برای سرویس A۳۸۰ نیز به چند سال زمان نیاز خواهد داشت.

گزارش ایرباس /عید

البته توسعه عرض باندهای فرود به دلیل عرض زیاد بال‌های A۳۸۰ (معادل ۷۹. ۶۵ م‌تر) تنها مشکل استفاده از A۳۸۰ نیست، بلکه این هواپیما با قابلیت حمل حدود ۵۲۵ نفر مسافر (قابلیت افزایش به بیش از ۸۳۰ نفر) به امکانات فرودگاهی زیادی از نظر پذیریش این حجم بزرگ از مسافر و بار نیاز دارد.

تاکنون فرودگاه بین المللی امام خمینی یکبار در هفتم مهرماه سال ۱۳۹۳ موفق به پذیرش این هواپیما شده است که البته برای این مورد استثنائی نیز تمهیدات فراوانی اندیشیده شده بود.

لازم است دولت تدبیر و امید علاوه بر خرید این هواپیما‌ها برای استفاده از آن‌ها نیز تمهیداتی بیندیشد تا پس از وارد شدن آن‌ها به کشور اوضاع کشورمان همچون ضرب المثل قدیمی «هفتاد سال عبادت یک شب به باد می‌رود» نشوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: دولت ، تحریم ، ایرباس ، شایعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
مافعلأ مشکل معیشت داریم نه هواپیمای غول پیکر