وارد بازار که میشوی ، بوی گلهای شب بو و دیدن ماهی قرمز و سبزه و هفت سین ، تو را به لحظه ی سال تحویل میبره و بوی عید را به خوبی میفهمی .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بوی شیرینی تازه و آجیل داغ . ناخودآگاه یاد سفره هفت سین مادر بزرگ میفتی و میری به دنیای کودکی . دنیایی که بی شک پر از خاطرات رنگیه. دنیایی پر ازگندم شاهدانه ، برنجک و عیدی لای قرآن مادربزرگ .

بین هیاهوی جمعیت ، ویترین مغازه ها و شورو شوق بچه های قدونیم قدی که برای خرید دنبال بزرگترها می دوند ،توجهم را جلب کرد و کوچولویی که دستهای ظریفش بین دستهای قوی و قدرتمند پدر جا گرفته بود . و عرقی که بر جبین این کارگر زحمتکش ، فریادی از شور زندگی داشت .

جلو رفتم و سوال پرسیدم : مشغول چه کاری هستید ؟ چه خبر از بازار ؟

پاسخ داد : برای دخترم قصد خرید لباس دارم . تا کنون فقط نگاه کرده ام هنوز نتوانسته ام خرید کنم.

محمد 25 ساله هم شیرینی خریده و هم کفش و لباس .میگوید: حقوق ، عیدی و پاداش در عرض چند ساعت تمام شد.

قیمت اجناس مغازه ها با هم خیلی متفاوت است و منطقه به منطقه تفاوت قیمت وجود دارد، انگار کنترلی بر بازار نیست.

فروشنده البسه مردانه واقع در خیابان انقلاب در پاسخ این سوال که فروش امسال چطور بوده است، اظهار داشت: از فروش امسال راضی نیستم نسبت به سال های گذشته هیچ کدام از کسبه بازار راضی نیستند، مردم قدرت خرید ندارند و همه بیشتر تماشا می کنند، انگار نمایشگاه دیدنی است.

کمی جلوتر بوی شیرینی و گز اعلای اصفهان، ما را از تلخی صحبت های گرانی و کسادی بازار دور می کرد.

محمد 40 ساله قناد عنوان کرد: امسال تغییر قیمت نداشتیم نسبت به سال گذشته با وجود اینکه مواد اولیه و مزد کارگر افزایش داشته اما به دلیل اینکه مشتری خود را حفظ کنیم، قیمت ها را تغییر نداده ایم.

به پسته ی خندان و تخمه های ژاپنی بالای 50 هزار تومان قیمت خورده ی بازار هم سری زدیم .قدمعلی 65 ساله میگوید : آجیل شب عید ، گل سفره ی هفت سین خانه ی ماست وقتی نوه ها و نتیجه ها جمع میشوند، آجیل و پسته ی خندان ،شادی ما را افزایش می دهد به یاد قدیمها سفره ی هفت سین می اندازیم آجیل ، میوه، شیرینی ،سبزه ،سیر ،سرکه ،سکه ،سماغ ،سمنو، سنبل ،تخم مرغ رنگی و آینه و قرآن میگذاریم که به دلیل شیرینی این لحظات ، تلخی گرانی قیمتها را به جان خریده ایم .

این گلایه ها تا هتل های سر آمد اصفهان هم ادامه داشت احسانی میگوید : نسبت به سالهای گذشته ،زنگ خور کمتری داریم و استقبال مردم ایران برای رزرو هتل کم شده شاید به دلیل نداشتن نقدینگی مردم است اما در عوض حضور توریستها بیشتر شده که این خبر خوشحال کننده ای میباشد .

در پی این گپ و گفت مردمی و جستجو در بازار ، گفتگویی تلفنی داشتم با بازرسی اصناف اصفهان ، واحد شکایات .

یکی از مسئولین بررسی شکایات مردمی اظهار داشت : ما تعرفه های جدیدی را برای سال جدید و به منظور کنترل بازاربا نظارت بر واحد های صنفی ارائه داده ایم که طبق تعرفه های اعلام شده ، کسی حق اضافه کردن بیش از 10 درصد روی قیمتها را ندارد و در صورت مشاهده ی متخلفین با جریمه ی نقدی و پلمپ مغازه با آنها بر خورد قانونی خواهد شد .

وی افزود: ادعای مردم در خصوص تفاوت قیمتها در بازار و ایجاد تخلف و گرانفروشی بی اساس میباشد چون تا کنون هیچ موردی اعلام نشده است . و به دلیل بی اطلاعی مردم از جنس ، برند و قیمتهای تمام شده پس از گمرکی ، این مساله بیان میشود .چرا که قیمت یک کفش چین با یک کفش ایتالیایی یا فرانسوی یا ایرانی دست دوز با هم متفاوت است هر چند که از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوتی نداشته باشد .

این مقام مسئول عنوان کرد: برنامه های امسال نیز طبق سنوات گذشته است و تغییرات محسوسی نداشته است . اما در کنترل بازار و بررسیهای دقیق میبینیم که در بازار خرید و فروش چندانی صورت نمیگیرد و به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم داد و ستدی در کار نمی باشد.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار