دفتر هیات کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد: میزان تلفات زنان در سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با سال قبلش ۳۷ درصد افزایش یافته‌است.

سازمان ملل: میزان تلفات زنان در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۷ درصد افزایش یافته است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در خبرنامه این نهاد که امروز، سه‌شنبه، ۱۸ اسفند(حوت) به رسانه‌ها ارسال شده، آمده که ادامه خشونت‌های گسترده در افغانستان باعث افزایش قتل غیر نظامیان شده که زنان نیز از جمله این قربانیان اند.

این نهاد سازمان ملل افزوده که خشونت علیه زنان و سنت‌های آسیب پذیری که ریشه در تبعیض فراگیر دارد، هنوز هم یک نگرانی جدی در افغانستان شمرده می‌شود.

یوناما افزوده که این نهاد در سال ۲۰۱۵ شاهد افزایش تهدیدها علیه زنان در زندگی عادی آنان بوده، بخصوص آنانیکه فعال حقوق زنان هستند.

یوناما می‌گوید افغانستان شاهد حضور بیشتر زنان در عرصه کاری بوده‌است. آنان اکنون در کابینه، مجلس و جامعه مدنی افغانستان حضور دارند. همچنین در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورشان سهم گرفته‌اند.

یوناما افزوده که طی سال‌های گذشته حضور زنان در نقش‌های رهبری کننده افزایش یافته، اما این نقش هنوز سمبولیک و محدود به مراکز ولایت‌ها است.

این نهاد از دولت افغانستان خواسته که تلاش‌های بیشتری را در راستای پایان نابرابری زنان و مردان انجام دهد و تلاش‌کند که تعهدات بین‌المللی این کشور، به فرصتهای واقعی برای زنان افغان تبدیل شود.

خانم الزیرا ساگینبایموا، نماینده سازمان ملل در امور زنان در افغانستان گفته که وضعیت رو به وخامت امنیتی و دوره شکننده‌ای بعد از انتقال سیاسی در افغانستان، باعث افزایش نگرانی در مورد آینده زنان افغانستان شده‌است.

او پرسیده که چگونه باید اطمینان حاصل کرد که دستاوردهای مبارزات سخت زنان افغانستان با خطر مواجه نشده و از بین نخواهد رفت؟

او از دولت افغانستان خواسته که مشارکت زنان در روند گفت‌گوهای صلح این کشور را تضمین کند. مشارکت زنان در انتخابات بعدی مجلس نمایندگای و ولسوالی‌ها به نظر او باعث اعتبار و فراگیر بودن این انتخابات خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.