حامد کرزی خواستار حضور هند در مذاکرات صلح شده است

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان خواستار شامل شدن روسیه، هند و ایران در مذاکرات صلح با طالبان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه چهار‌جانبه کنونی شامل کشورهای امریکا، چین، پاکستان و افغانستان می‌باشد. آقای کرزی گفته است، علی‌رغم این‌که تعدادی از نشست‌های صلح در پاکستان برگزار شد، با آن‌هم مذاکرات جاری صلح میان گروه چهار‌جانبه «تنها امید افغانستان برای صلح» می‌‌باشد.

حامد کرزی در مصاحبه‌ای با روزنامه‎ دهلی جدید گفت: «امید دیگری برای صلح نداریم، به همین دلیل زیر فشار قرار داریم و این ما را وا‌ می‌دارد تا وضعیتی را قبول کنیم که برای ما خوشایند نیست اگرچه «محل برگزاری نشست مذاکرات صلح در پاکستان باشد». از این‌که مذاکرات در افغانستان برگزار نمی‌شود خوشحال نیستیم.»

گفته‌های حامد کرزی دقیقا زمانی بیان می‌شود که عدم اطمینان نسبت به پالیسی‌های اسلام‌آباد به این مذاکرات وجود دارد. این در حالی است که کار روی برنامه‌ریزی روند بعدی گفتگوها میان گروه چهارجانبه که شامل نمایندگانی از امریکا، افغانستان، پاکستان و چین می‌شود در جریان می‌باشد.

 چنان‌که این گروه چهارجانبه در گذشته نیز نشست‌هایی داشته‌اند، نخستین روند این دیدارها میان نمایندگان چهار کشور شرکت کننده در ۶ فبروری در اسلام‌آباد برگزار شد و دور بعدی آن در ۲۳ فبروری در کابل دایر گردید.

بعد از این دیدارها، امیدواری‌ها افزایش پیدا کرد و اعضا تلاش دارند، تا زمینه دیدار مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان با طالبان را در اوایل ماه مارچ مساعد سازند.

هرچند طالبان در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کردند ابراز داشتند که آن‌ها تا زمانی که نیروهای ایتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا افغانستان را ترک نکنند در مذاکرات صلح شرکت نخواهند کرد.

 در گزارش منتشر شده طالبان آمده است «ما تمام شایعات این چنینی را رد می‌کنیم، و به صراحت می‌گوییم که رهبر امارت اسلامی به هیچ فردی اجازه نخواهد داد تا در نشست مذاکرات صلح شرکت کند. امارت اسلامی یک بار دیگر، تکرار می‌کند که به اشغال افغانستان باید پایان داده شود، نام طالبان از فهرست سیاه باید پاک شود و افراد بی‌گناه که در زندان‌ها قرار دارند آزاد شوند. در غیر این صورت، گفتگوهای صلح گمراه‌کننده خواهد بود و نتیجه‌ای را در قبال نخواهد داشت.»


مقام‌های افغانی به روزنامه هندو گفته‌اند، بیانیه رد شرکت در مذاکرات صلح که از سوی طالبان منتشر گردید، سبب نارضایتی‌های بیشتر نسبت به این گروه در کابل شده است. این نارضایتی شامل نقش پاکستان برای آوردن طالبان بر میز مذاکرات صلح نیز می‌شود و در حال حاضر اشتراک طالبان در مذاکرات صلح تا ماه اپریل آینده بعید به‌نظر می‌رسد.

برعلاوه گروه طالبان حملات انتحاری مرگباری را در ۲۷ فبروری در ولایت‌های کابل و کنر راه‌اندازی کردند، و تاکنون هیچ نشانه‌ای از موافقت رهبری طالبان برای سفر به کابل و مذاکره با مقام‌های افغانستان دیده نمی‌شود. موضوعی که دولت افغانستان خواستار آن است.

آقای کرزی می‌گوید: «تاکنون هیچ کدام (کاهش در خشونت‌ها و گفتگوهای مستقیم) اتفاق نیافتاده است. از سوی دیگر هیچ‌گونه مذاکره حقیقی نیز میان خود افغان‌ها صورت نگرفته است. در صورتی که این یک معضل داخلی باشد باید خود افغان‌ها در باره آن مذاکره کنند.

 در صورتی که این مشکل بیرونی است بنا، به‌صورت واضح مشکلات از بیرون ناشی می‌شود. ما از پروسه جاری استقبال می‌کنیم، اما می‌خواهیم که این روند نتیجه روشن داشته و توسط افغان‌ها رهبری شود نه توسط پروسه‌های خارجی.» هم‌چنان آقای کرزی می‌گوید که پاکستان نقش کلیدی در آوردن طالبان بر میز مذاکره دارد.

آقای کرزی گفت: «بیایید به این روند نگاهی بیندازیم، گفتگوهای چهارجانبه صلح نشان می‌دهد که مشکل افغانستان بیرونی است، بنا، در این‌جا بازیگران دیگری نیز مطرح می‌شوند که آن‌ها هم مهم‌اند. در قدم اول این کشورها ایران سپس هند و روسیه می‌باشد. آن‌ها همه کشورهای همسایه و دوست ما اند، بنا من امیدوارم که آن‌ها نیز در گفتگوهای صلح شریک گردند.» حامد کرزی می‌گوید: «ما باور داریم که چین بالای پاکستان نفوذ دارد و ما امیدواریم که این کشور از نفوذ خود برای آوردن صلح در افغانستان استفاده کند.»

آگاهان مسایل سیاسی در افغانستان از موجودیت امریکا و چین در نشست چهارجانبه مذاکرات صلح نگران‌اند. زیرا به عقیده آن‌ها کشورهای متذکره رییس‌جمهور غنی را زیر فشار قرار خواهند داد تا امتیازات بیشتری را برای طالبان بدهد. برعلاوه، آن‌ها قادر نیستند تا به اندازه کافی بر پاکستان فشار وارد کنند تا از اهرم فشار خود بالای طالبان کار بگیرد. هند تاکنون نظاره‌گر وضعیت بوده و این کشور گفته از هر گونه پروسه‌ای که «توسط افغان‌ها ایجاد و توسط افغان‌ها رهبری شود» حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار