22حوت(اسفند)، سال‌روز شهادت «عبد‌العلی مزاری» رهبر و بنیان‌گذار وحدت‌اسلامی افغانستان، به‌دست تروریست‌های طالبان است.

به‌گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها مصادف با ایامی است که هیچ‌گاه از خاطر مردم‌افغانستان و هم‌چنین مبارزان و جهادگران وحدت اسلامی این کشور، نمی‌رود.
22حوت1373 روزی است که «عبدالعلی مزاری» رهبر سابق حزب وحدت‌اسلامی افغانستان در راه آرمان "مقاومت و آزادی" کشورش به‌دست تروریست‌های طالبان به درجه رفیع شهادت نائل شد.
شخصیتی که به‌دلیل مجاهدت‌های مثال‌زدنی‌اش در راه مبارزه با تروریسم و همگرائی وحدت ملی- اسلامی افغانستان، در میان مردم کشور و کوی‌و‌دیارش به «رهبر شهید» ملقب گردید.
 
*سیر تولد و کودکی "رهبرشهید" افغانستان



رهبر شهيد "عبدالعلی مزاری" در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی در روستای نانوايی چهار کنت از توابع ولايت بلخ چشم به جهان گشود. پدرش حاجی خداداد زراعت پيشه و مال‌دار بود.  
دورانی که مزاری به‌دنيا آمد، خانواده‌ی او چون سایر عشایر افغانستان در زمستان به قشلاق و در تابستان به ييلاق می‌رفتند. عبدالعلی نيز چون ديگر اطفال در دامداری و زراعت به خانواده کمک می کرد. در کنار اين، دروس ابتدايی را زمستان‌ها در مدرسه‌ی نانوايی فرا گرفت، سپس به صورت تمام‌وقت تعليمات دينی را در مدرسه چهارکنت و مزار شريف ادامه داد.

 
*فعالیت‌های مزاری در دوران جوانی
عبدالعلی در نوجوانی، پرشور و دلير بود. وقتی در مدرسه‌ چهارکینت درس می خواند، به انتقاد از بی کفايتی مسولين مدرسه پرداخت و در يک مورد خواستار تقسيم گندم مدرسه ميان طلاب فقير شد. وقتی مسولين به اعتراضات او و طلاب توجه نکردند، عبدالعلی با جمعی از دوستانش قفل انبار مدرسه را شکستند و به‌دست خود گندم را ميان طلاب فقير توزيع کردند.
رهبر شهيد هنوز بيست ساله نشده بود که با چهره‌های مبارز زمانش آشنا شد. در همين سنين است که با شهيد اسماعيل بلخی از نزديک آشنا می‌شود و بلخی عبدالعلی جوان را تشويق به تداوم تحصيل و خدمت عسکری (سربازی) می‌کند. در سال ۱۳۴۸ ه‌ش رهبر شهيد به خدمت سربازی می‌رود و دوران سربازی را در کابل، خوست و گرديز سپری می‌کند. در ضمن خدمت، درسش را نيز نزد يک مولوی سنی مذهب افغان ادامه می‌دهد.


*سفر به ایران، فصل جدید تحصیلات مبارزاتی رهبر وحدت اسلامی افغانستان



عبدالعلی با پایان یافتن دوره خدمت سربازی، مدت کوتاهی در افغانستان می‌ماند. درادامه همانند دیگر هم‌وطنانش برای ادامه‌ی تحصيلات به ايران می رود. در سال 1350ه‌ش، قم را برای محل تحصيلش انتخاب می‌کند.
این سال‌ها دقیقا با فعالیت‌های مبارزاتی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) علیه رژیم  پهلوی همراه است. مبارزات ضد‌طاغوتی ملت‌ايران و فضای سياسی و فکری آن روز حوزه علميه قم، مزاری را بيشتر از گذشته به فعاليت‌های سياسی و جريان های انقلابی علاقمند می سازد.  
با توجه به این‌که در آن دوران، نظام فاسد شاهنشاهی بر سر مردم افغان نیز سایه افکنده بود، مزاری با گروه‌های مبارز شیعی و هزاره افغانستان مراوده و ارتباط نزدیکی داشت و نیز به‌دلیل آن‌که با رهبران انقلابی ایران آشنایی فکری داشت؛ لذا در همین راستا و برای دیدارحضوری رهبر انقلابی ملت ستمدیده ایران، راهی نجف‌اشرف شد و با امام‌خمینی(ره) از نزدیک ملاقات کرد.
سال‌های حضور «رهبر شهید» افغانستان در ايران، عراق، سوريه، پاکستان و ترکيه پر از شور و تلاش بود. مزاری علاوه بر فعالیت‌ها و تحرکات سیاسی- انقلابی و نیز هم‌فکری با  شخصيت‌های رده اول انقلاب، در سال 1355 موفق شد تا درس سطوح حوزه را هم به‌پايان برساند.


*فعالیت های سیاسی و گسترده شهید مزاری



«رهبر شهید» نهضت مردمی و اسلامی افغانستان در نتیجه فعالیت های گسترده سیاسی‌اش، توسط سازمان اطلاعات و امنیت کشور ایران در دوران طاغوت (ساواک) بازداشت شد و چندین ماه را در اوین تهران زندانی و شکنجه شد.در ادامه در سال 1355 از زندان آزاد شده و برای شکل دهی کبارزات جدید سیاسی و فرهنگی خود و پیوستن به مبارزان شیعه کابل، به آن‌ها پیوست.



در سال 1357 و هم‌زمان با انقلاب عظیم اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، کودتای 7 ثور درافغانستان به‌وقوع پیوست و بدین ترتیب مبارز خستگی ناپذیر دیار افغانستان در کنار دیگر مجاهدین کشورش به جنگ مسلحانه با دولت خلق و نیز متجاوزان شوروی سابق پرداخت.
در همین دوران نیز با همکاری جمع کثیری از مبارزان شیعه کشورش، سازمان نصر افغانستان را بنیان نهاد.


*تاسیس حزب وحدت اسلامی افغانستان 



در سال 1368 این مبارز شهید به‌همراهی تمام احزاب سیاسی هزاره در بامیان با امضای میثاق وحدت، «حزب وحدت ملی» افغانستان را بنیان‌گذاری کرد.
در ادامه و تا سال 1370 نیز با سفر به ایران جهت معرفی بیشتر حزب مذکور برای مهاجرین تلاش کرد که این اقدام با استقبال و حمایت مهاجران خارج از کشور مواجه گردید.  
شورای مرکزی حزب وحدت در همان سال، عبدالعلی مزاری را در غياب وي در حالي‌كه از سفر ايران و به‌صورت مخفيانه از طريق هرات به باميان برمي‌گشت، به عنوان دبيرکل شورای مرکزی حزب وحدت اسلامی انتخاب کرد.
در اوايل زمستان 1370 هجری شمسی شهيد مزاري از طريق ولايت فراه خود را به باميان رساند. پس از سقوط حكومت كمونيستي در كابل و استقرار مجاهدين در پايتخت، او از طريق مزار شريف وارد کابل شد و در غرب این شهر مستقر گرديد. 

 
*اختلافات داخلی، مهم‌ترین عامل ظهور "طالبان" در افغانستان



حزب وحدت اسلامی به دبير كلي عبدالعلی مزاری، حزب اسلامی به رهبری حكمتيار و جنبش ملی به رهبری عبدالرشيد دوستم از يك‌سو و جمعيت اسلامی به رهبری ربانی و فرماندهی احمد شاه مسعود و برخی ديگر از احزاب جهادی از ديگر سو، جنگ‌های طولانی مدتی را برای كنترل قدرت آغاز كردند.
هم‌زمان با جنگ هاي كابل که شايد از تلخ‌ترين سال‌هاي تاريخ افغانستان باشد، جنبش طالبان كه يك جنبش كاملا نو ظهور و ناآشنا بود از جنوب افغانستان اعلام موجويت كرد و به سرعت با تصرف مناطق مختلف این کشور به‌سمت كابل نزديك شد.  در اواخر سال 1373 جنبش طالبان تا نزديکی‌های کابل پيشروی کردند.
ظهور طالبان تمام معادلات قدرت در افغانستان و مخصوصا در کابل و اطراف آن را دگرگون نمود. «شهيد مزاري» در آغاز با فرستادن بخشی از زبده‌ترين نيروهای خويش به ولايت غزنی به مقاومت در برابر پيشروی طالبان پرداخت. نيروهای اعزامی حزب وحدت در آغاز موفق شدند مواضع طالبان را در اطراف شهر غزنی به‌تصرف خود درآورند؛ اما به‌دنبال عدم‌همکاری نيروهای محلی آنان نتوانستند جبهه ای موثر بر ضد طالبان در غرنی ساماندهی کنند.


*شهادت، پایان مجاهدت‌های "شهید وحدت" افغانستان



با شکست طرح فعال ساختن نیروهای مردمی و حزبی در ولايت غزنی، مزاری مذاکرات با طالبان را که از چندی پيش آغاز شده بود جدی‌تر دنبال کرد، اما با کنار رفتن حزب اسلامی از حلقه اتحاد و استقرار طالبان در چهار آسياب، غرب کابل در محاصره کامل این تروریست‌ها قرار گرفت.
سرانجام، حزب وحدت اسلامی در غرب کابل شکست خورد و «عبدالعلی مزاری» در حوت 1373 در چهارآسياب به دست طالبان به شهادت رسيد.
طالبان تلاش کردند تا از پذيرش مسوليت شهادت «رهبر حزب وحدت اسلامی» شانه خالی کنند و شهادت او را بيشتر يک سانحه هوايی وانمود سازند.
درنهایت این مجاهد مبارز و خستگی‌ناپذیر پس از شهادت از غزنی تا مزار‌شريف بر دوش دوست‌دارانش تشييع و در شهر مزار‌شريف به خاك سپرده شد. گفته می‌شود كه شهيد مزاری بعد از اسارت، به‌دست تروریست‌های طالبان شكنجه شده و پس از مثله شدن به شهادت رسيده است.

به‌هر حال مردم و گروه‌های مبارز افغانی که در راه آزادی و برقراری امنیت، همه خستگی‌ها و رنج ها را به‌جان می‌خرند؛ امروز با افتخار از رهبر بزرگی به‌نام "عبد العلی مزاری" در نهضت وحدت‌اسلامی افغانستان یاد می‌کنند که از دوران نوجوانی‌اش به مبارزه برای تحقق وحدت اسلام‌محور در کشورش اصرار ورزید و در نهایت نیز در راه تحقق آرمان‌های اسلامی و مقابله با تروریست‌های طالبان به درجه والای شهادت نائل آمد.
شهیدی که نامش همواره بر پیشانی وحدت‌اسلامی ملت افغانستان می‌درخشد.


گزارش از: وحید امیدی‌موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
روحی
۰۴:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
جالب بود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۲ ۲۰ دی ۱۳۹۸
دمت گرم آقا وحید خیلی عالی بود .
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۴:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
تشکر از بابت تهیه خبر در خصوص شهید عبدالعلی مزاری.
France
امیر
۱۴:۴۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر رهبر شهید بابا مزاری بزرگ او را دوست دارم چون مثل یک پدر برای فرزندانش دلسو ز خیر خواه بود روحت شاد و راهت پر رهرو بابه عزیزم
France
امیر
۱۴:۴۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر رهبر شهید بابا مزاری بزرگ او را دوست دارم چون مثل یک پدر برای فرزندانش دلسو ز خیر خواه بود روحت شاد و راهت پر رهرو بابه عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
انیر ابراهیمی
۲۱:۴۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
رهبر شهید را دوست دارم چون خیلی در حق این مرد ظلم شد او با مظلومیت به شهادت رسید خدا نگذرد از کسانی که بابه مزازی را از ما گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
Gh
۰۱:۵۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
به امید روزهای خوب برای افغانستان ان شالله که جنگ در افغانستان به پایان برسه و یکی از آرزوهای بزرگ شهید مزاری بر آورده بشه به امید روزی که سربازان مدافع حرم حضرت زینب تیپ فاطمیون به کشورشون برگردن و این بار مدافع جان وخودشون بشن
Iran (Islamic Republic of)
تقی حلیمی
۱۱:۵۰ ۰۵ تير ۱۳۹۶
تشکر از ازخبر گذاری باشگاه خبر نگاران جوان ایران اسلامی این شهید در افغانستان خیلی مظلوم است.....