روستای صخره ای میمند، با قدمت بیش از هشت هزارسال از دل تاریخ استان کرمان به ثبت جهانی رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکهمیمند با تاریخ ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک قراردارد گفت : این روستا بین شهرهای شهربابک، سیرجان، رفسنجان وانار قراردارد.

موحدی افزود : روستای میمند که با شماره ۴۱۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و امسال هم به ثبت جهانی رسید، از معدود موارد معماری صخره‌ای است که به شکلی گسترده در تمامی ساختار روستا استفاده شده است.

وی با بیان اینکهنمونه‌های معماری صخره‌ای هرچند که در دیگر کشورها نیز به طور معدودی به چشم می‌خورد، اما هیچ کدام جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری میمند را ندارندخاطرنشان کرد:مهم ترین شاخصه این روستا در مقایسه با مواردی چون دهکده کاپادوکیه ترکیه مسکونی بودن واحدهای صخره‌ای میمند است به عبارت دیگر زندگی هنوز معنای خود را در میمند از دست نداده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان خاطرنشان کرد:نقوش 10 هزار ساله و سفال‌های 6000 ساله از جمله مستندات مكشوفه ای هستند كه تاریخ میمند را گواهی می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه میمند به دلیل استحكام دفاعی در طول تاریخ كمتر دستخوش تحولات كالبدی و اجتماعی شده گفت :از این پس روستای صخره‌ای میمند در فهرست شرکت‌های گردشگری میمند قرار دارد و به مرکز تولید ثروت و درآمد برای منطقه تبدیل شده است.

موحدی افزود :در سال ۹۴ تلاش‌های ۱۴ ساله به بار نشستوروستایی صخره ای میمند ثبت جهانی شد.

انتهی پیام/ی

برچسب ها: میمند ، صخره ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار