یک کار‌شناس اقتصادی گفت:درهای کشور باید به روی واردات کالاهای مجاز باز شود و دولت را محکوم به وادرات بی‌رویه نکنند.

غلامرضا کیامهر، کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کالاهای مصرفی مانند میوه، برنج و امثال آن گهگاه در حجم و اندازه‌هایی محدود توسط مرزنشینان و پیله وران و قاچاقچیان خرده پا از مرزهای آبی و خاکی وارد کشور می‌شود. 

وی در ادامه افزود: حساسیت بیش از اندازه بعضی از مسئولان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و صنعتی، به ورود کالاهای مصرفی، دستگاه‌های ذیربط را مجبور به برخورد قهری با واردکنندگان این محصولات کرده است. 

کیامهر تصریح کرد: با وجود این بگیر و ببند‌ها مشاهده می‌کنیم که روند این خرده واردات‌های قاچاق که یقینا عاملان آن‌ها هیچ ارتباطی با شبکه‌های قاچاق مافیایی و قدرتمند ندارند، همچنان ادامه پیدا می‌کند و تنها دلیل آن وجود تقاضا در بازار است. 

وی در ادامه افزود: بد‌تر از همه برخورد یکسان است که با هر دو نوع واردات قاچاق داریم که یکی از وجوه این برخورد ضبط و صادره کالای قاچاق کشف شده و بستن جریمه‌های سنگین نقدی به عاملان قاچاق است.

غلامرضا کیامهر تاکید کرد: باید حساب کاملا جداگانه‌ای برای این دو مقوله قاچاق باز کنیم و همزمان به فکر پیدا کردن راه حل برای تقاضایی که برای هر دو مقوله در بازار کشور وجود دارد، باشیم. 

کیامهر تصریح کرد: بهتر است تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و صنعتی ما به جای فشار آوردن به دولت برای بستن هرچه بیشتر درهای کشور به روی هرگونه واردات، به بازارهای صادراتی هجوم ببرند تا در آینده شاهد تحقق هرچه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم. 

وی اذعان داشت: تولیدکنندگان و مسئولان دولتی باید پارادایم‌های ذهنی خود را نسبت به تابویی که برای مقوله واردات ساخته‌اند، اصلاح کنند و تولیدکنندگان این واقعیت را بپذیرند که درهای کشور باید به روی واردات کالاهای مجاز باز شود و دولت را محکوم به وادرات بی‌رویه نکنند.


**خلاء قانون راه را برای قاچاق کالا هموار می کند

بهروز افخمی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بخشی از قاچاق کالا و واردات غیرقانونی از مبادی رسمی و برخی از مبادی غیر رسمی صورت می گیرد و راه های مختلفی برای دور زدن قانون وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه قوانینی برای واردات در مناطق مرزنشین وجود دارد که امکان سوءاستفاده برای قاچاقچیان را به راحتی فراهم می کند، گفت: قوانین واردات چمدانی با کارت تردد مرزنشین ها در قالب های مختلف به راحتی مورد استفاده سودجویان قرار می گیرد و شرایط اشتغال در مناطق مرزی نیز باعث دامن زدن به قاچاق کالا می شود.

افخمی به واردات و قاچاق کالا از طریق کوله باری به صورت سازمان یافته اشاره و تصریح کرد: واردکنندگان خرده پا از طریق واردات کوله باری  کالاهای قاچاق بازار تبریز را از طریق مرز بانه، پیرانشهر، مهران یا مهاباد وارد می کنند.

این نماینده با بیان اینکه قاچاق کالا در مبادی رسمی یا غیررسمی تفاوت های زیادی دارد افزود: گاهی اوقات گزارش هایی به دست ما می رسد که 5 هزار دستگاه بنز به اسم افراد تحت پوشش کمیته امداد با معافیت گمرکی وارد کشور شده این در حالی است که افراد کمیته امداد توانایی واردات خودرو بنز را ندارند یا در مواردی دیگری شرکت های خودروساز خودروهایی به اسم جانبازان بالای 50 درصد با معافیت های گمرکی وارد می کنند اما مشخص نیست به چه قیمتی و به چه کسانی این خودروها می فروشند.

افخمی مناطق آزاد و فروشگاه های شاهد در فرودگاه را محلی برای سوء استفاده سودجویان و قاچاق  کالا دانست و اظهار داشت: فروشگاه های شاهد با هدف حمایت از حجاج ایجاد شد تا محصولاتی بدون عوارض گمرکی وارد کشور شود این در حالیست که کالاهای خریداری شده از خارج کشور در سطح بسیار زیاد بدون عوارض و تعرفه های گمرکی وارد کشور می شود اما به جای فروشگاه های شاهد در مراکز فروش سطح بازار پخش می شوند.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا از مبادی رسمی خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند عنوان کرد: مناطق آزاد به مراکزی برای تسهیل ورود اجناس قاچاق بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشور و فرارهای سنگین مالیاتی تبدیل شده است.

وی در پایان گفت: برخی قوانین برای واردات طوری وضع شده که امکان سوء استفاده وجود دارد و زمانی به این خلأها پی می بریم که 10 سال گذشته است.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار