حجتی در خصوص قاچاق میوه به کشور گفت: از دست بنده چه کاری ساخته است من ماموری ندارم که با آنها مقابله کند دستگاه های مربوطه باید این موضوع را پیگیری کنند.

محبی***توسعه پرورش ماهی در قفس گنجی بی پایان است / کشور در توسعه گلخانه ها عقب استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز اظهار داشت: نگاه اول در بخش کشاورزی به منابع پایه و چگونگی حفاظت از آن است، این منابع به سبب مشکلات اقلیمی و کم آبی درکشور همواره باید مورد توجه قرار گیرد و سعی کنیم کمترین آسیب را به این منابع برسانیم.

وی با اشاره به تراز غذایی کشور کفت: برای دستیابی به توسعه اقتصادی و افزایش درآمد سرانه در بخش کشاورزی باید نگاه کلان خود را به تراز غذا، معطوف کنیم چرا که اکنون تراز غذایی کشور منفی و وابسته است و حال لازم است که آن را با توجه به تقاضای داخلی به صفر برسانیم زیرا در سال 92 تراز غذایی کشور 8.1- میلیارد دلار در سال 93 5.5- میلیارد دلار رسیده و حال در تلاشیم که در چارچوب اقتصاد مقاومتی با پشتیبانی و حمایت دولت این تراز را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه  تراز غذایی کشورها با توجه به حفظ منابع پایه باید به صفر برسانیم اشاره کرد و گفت: درواقع بایستی تراز غذایی کشور را با توجه به حفظ منابع پایه و کاهش برداشت از سفره های زیر زمینی کاهش دهیم و امیدواریم امسال این رقم به کمتر از 4 میلیارد دلار برسد.

حجتی با اشاره به حفظ ذخایر استراتژیک کشور بیان کرد: در اسفند ماه 92 و 93 ذخایر گندم به کمتر از 21 رسیده که خوشبختانه امروز ذخایر دراختیار دولت بیشتر از هفت ماه است و باید گفت که درمورد سایر کالاهای استراتژیک همچون روغن، شکر، ذرت، مرغ ،برنج و غیره ذخایر به همین گونه است.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص موضوع آب بیان داشت: حیاتی ترین موضوع آب است و بناداریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی آنچه که در بخش کشاورزی است در آینده کاهش دهیم و در این ارتباط یکی از روشهای در دستور کار از گذشته های دور قرار گرفته که بر همین اساس طرحی 10 سال برای آن تعریف و تصویب شده و امیدوار هستیم منابع مورد نیازدر اختیار قرار گیرد کما اینکه در دو سال اخیر علیرغم محدودیت های درکشور سال گذشته 160 هزار هکتار و امسال 140 هزارهکتار به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند.

وی یاد آور شد: سالانه برنامه ای برای تجهیز 400 هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری همچون طیف ، بارانی و.. اعمال کنیم.

حجتی بیان داشت: طرح 1.5 میلیارد دلاری آب و خاک خوزستان و ایلام به صورت مشترک با وزارت نیرو در طرح 550 هزارهکتار به عمل آمده که به سبب محدودیت های وزارت نیرو 320 هزار هکتار از این طرح صورت جلسه و در دست اجرا است و 180 هزار هکتار در اختیار کشاورزان است و باید گفت که خوزستان بزرگترین کارگاه آب و خاک کشور است و به طوری که هم کارخانه شکر و نیشکر خوزستان 84 هزار هکتار در طول 8 الی 7 توانسته تحت پوشش به خود قرار دهند و از طرفی پروژه سیستان به صورت مشترک 500 میلیون دلاری با خوزستان صورت گرفته که اکنون 400 میلیون دلار آن در اختیار ما بوده که بر اساس آن توانسته ایم آب را از چاه نیمه ها با لوله و کنترل در مزارع به مردم تحویل دهیم و حال طرح سوم آبهای مرزی در سطح 400 هزار هکتار بوده که 200 الی 300 هزا رهکتار آن با وزارت نیرو توافق و در دست اجرا است و امیدواریم این سه طرح تاثیر مثبتی در مناطق مورد نظر داشته باشد.

***توسعه گلخانه ها ازطرح های محوری کشور است

وی با اشاره به بحث گلخانه ها اشاره کرد: در ارتباط با توسعه گلخانه ها و دادن تسهیلات علی رغم محدودیت ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و منابع مورد نظر بانکی آن را با پشتوانه دولت در بانک کشاورزی تامین کرده ایم چرا که توسعه کشت گلخانه ها فوق العاده در کاهش مصرف آب تاثیر دارد و حال اگر بتوانیم خیار مصرفی که بیرون از گلخانه تولید می شود در این محیط تولید کنیم یک میلیارد متر مکعب کاهش مصرف آب در کشور داریم و حال اگر قرار باشد نیاز خود را تامین کنیم با توجه به محدودیت منابع آبی چاره ای جز این نداریم.

وی با اشاره به اینکه در توسعه گلخانه ها در سطح کشورعقب هستیم بیان داشت: در توسعه گلخانه ها آنچه که باید باشیم نیستم به گونه ای که اعداد و ارقام آن خجالت آور است چرا که تنها 9 هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد و در برنامه ششم توسعه درچارچوب اقتصاد مقاومتی می خواهیم سالانه آن را به دو هزار و 500 هکتار توسعه دهیم .

حجتی با اشاره به توسعه کشت ماهی در قفس گفت: بحث کشت ماهی در قفس از دیگر طرح های محوری است که از سوی نروژی های مورد ارزیابی قرار گرفته و تا به امروز بیش از ظرفیت پرورش ماهی در قفس که از آن استفاده نکرده ایم و به ما معرفی شده است و حال برنامه داریم که در برنامه پنج ساله ششم توسعه به 200 هزار تن برسانیم و سال گذشته 130 هزار تن بیشتر تولید نکرده ایم که امیدواریم که در سال آخر برنامه ششم 200 هزار تن ماهی در قفس تولید شود چرا که قفس ها و ظرفیت سازی آن انجام شده و حال می خواهیم این امر را به بخش خصوصی کشور واگذار کنیم و تنها خود مشاور آنها باشیم .

وی با اشاره به تولید دانه های روغنی بیان داشت: در حال حاضر بیشترین وابستگی در بخش روغن است و ما پیش بینی کرده ایم که با آموزش لازم بذر مناسب و به صورت بهره ور تولید این محصول را داشته باشیم چرا که سالانه یک میلوین 300 الی یک میلیون 400 هزار تن روغن در کشور مصرف میشود که بخش عمده آن وارد میشود.

وی گفت: کشور ظرفیت و قابلیت تامین روغن مورد نیاز را دارد و کارشناسان بر این باورند که 70 درصد روغن مورد نیاز در افق بلند مدت و 40 درصد آن در برنامه 5 ساله تولید شود اما اکنون کمتر از ده درصد تولید دانه های روغنی در کشور است در حالی که در دولت قبل به 16 درصد رسیده بود و حال لازم است دانه های روغنی که محصولی فساد پذیر است از کشاورزان خریداری شود.

حجتی با اشاره به رویکرد وزارت جهاد در قبال واردات غیر مجاز میوه قاچاق در میدان میوه و تره بار اظها رداشت: گاهی چیزهایی میشنویم که غصه ما را میگیرد چرا که ایران کشور غنی در زمینه تولید انواع میوه است.

وی افزود: طعم و کیفیت میوه های ایرانی را تولیدات هیچ کشوری ندارد به عنوان مثال طعم و کیفیت پسته ایرانی حتی در کالیفرنیا وجود ندارد .

** طعم و کیفیت میوه های ایرانی در دنیا بی نظیر است

حجتی با بیان اینکه در حال حاضر پرتغال تولیدی کشور روی دست کشاورزان مانده بیان داشت: ایران در تولید محصولاتی همچون خرما، انگور، سیب رتبه اول تا دهم را بین 200 کشور دنیا دارد.

وی با بیان اینکه 700 الی 800 تن سیب کشور باید صادر شود گفت: وزارت جهاد طرحی را دنبال میکند که بر اساس آن صادرات سیب در ازای واردات مرغ انجام شود .

حجتی با اشاره به اینکه امسال یک کشاورزی نمونه ایرانی 170 تن سیب در هر هکتار تولید کرده گفت: چرا با این وجود اصرار بر واردات است در حالی که ما 4.5 تا 5 میلیون تن تولید مرکبات در کشور را داریم و این میزان در حالی است که در دنیا تنها 100 میلیون تن مرکبات تولید میشود.

وی ادامه داد: جمعیت ایران حدود 1 درصد جمعیت دنیا است و ما 4 درصد تولید مرکبات جهان داریم بنابراین چه نیاز است که وزارت جهاد موافقت کند که واردات صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا متولی این امر است گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا اظهاراتی مبنی براین داشت که این میوه ها از آسمان می‌آید و یا از مرزها که اگر از مرزها وارد شود چه کسی این امر را انجام میدهد.

حجتی تصریح کرد: بنده بیشتر نگران افت و بیماری هایی هستم که این محصولات با خود به کشور می‌آورند و این موضوع از نظر فنی برای وزارت جهاد حساسیت برانگیز است.

وی با اشاره اینکه طی مدت ده سال همراه با واردات پرتغال افت مگس مدیترانه ای و با واردات زیتون مگس زیتون وارد شده گفت: این موضوع ما رابیشتر رنج می دهد چرا که هزینه بالایی متوجه کشاورزان شده و همواره ما حدود ده میلیارد تومان برای این موضوع هزینه کرده ایم.

وی افزود: گاهی بنده می شنوم که قاچاق میوه سازمان یافته انجام می شود اما این مسئله هنوز برای ما مستند نیست.

وی با بیان اینکه عده ای سازمان یافته میوه های قاچاق را با کانتینر به میدان مرکزی میوه و تره بار توزیع می کنند اظهار داشت: از دست بنده چه کاری ساخته است من ماموری ندارم که با انها مقابله کند دستگاه های مربوطه باید آنها را پیگیری کنند.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته وزیر کشور در این رابطه یاداور شد: در این جلسه دستگاه های مختلف و وزارت جهاد حضور داشتند و در این موضوع بحث کردند و در این جلسه وزیر کشور به تمامی دستگاه های ذیربط مصوبات انجام شده را ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی واردات در حد پیله وری و محلی انجام می شود گفت: در این زمینه خیلی نباید خرده گرفت ضمن اینکه کسی نمی تواند کار چندانی انجام دهد اما در مواردی که مسئله سازمان یافته است دستگاه های مربوطه باید اقدام کنند.

*** افزایش 300 هزار تن تولید شکر در کشور

 وی با اشاره به تولید چغندر در کشور گفت: در سال 92 تولید چغندر قند 3 میلیون و 400 هزار تن و در سال 93، 4 میلیون و 700هزار تن و در سال جاری 5 میلیون و 700 هزا ر تن تولید چغندرداشته ایم که این امر بیان گر افزایش تولید 300 هزار تن شکر در کشور است و حال باید گفت که در سال 85 دو میلیون و500 هزار تن شکر به کشور وارد شده در صورتی که نیاز کشور 500 هزار تن بوده و لازم است در رابطه با تنظیم بازار و واردات مدیریت صورت گیرد.

حجتی با اشاره به مصرف گندم در کشور گفت: سالانه 13 تا 13.5 میلوین تن گندم در کشور مصرف میشود و از طرفی با توجه به اینکه نزدیک 1.5 الی 2 میلیون تن نیاز گندم از خارج از کشور وارد شده به همین خاطر دیگر واردات آن ممنوع و ثبت سفارشی انجام نمیشود.

***گیاهان دارویی طرح توسعه برون نگری

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص طرح توسعه گیاهان دارویی بیان داشت: طرح توسعه گیاهان دارویی دارای مزیت فوق العاده ای است که تا به امروز از آن چشم پوشی کرده ایم و حال لازم است به توسعه آن توجهی فوق العاده شود تا از صادرات خام آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به تولید محصولات فراریخته بیان داشت بنده تا به این لحظه در این خصوص اظهار نظر نکرده ام اما لازم به ذکر است که تولید سویا و ذرت در دنیا فراریخته است و حال اگر قرار باشد ما در این موضوع وارد شویم بهتر است که محصولات دست اول خوراکی خود را از این طریق تولید نکنیم.

حجتی با اشاره به اینکه برنجهای الوده بیان کرد: اگر محصولی الوده و فاسد باشد دستگاه های نظارتی همچون سازمان غذا و دارو و دامپزشکی باید بر کیفیت محصولات قابل عرضه نظارت داشته باشند تا در صورت الودگی توزیع نشوند و در بین محصولات فساد پذیر محصولات پروتئینی دامی حساسیت بیشتری دارند.

انتهای پیام/



برچسب ها: اقتصادی ، هکتار ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار