امامزادگان و بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان قطب مذهبی این استان محسوب می‌شوند که پذیرای مسافران نوروز 95 هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،استان کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت شهر یاسوج با مساحتی حدود 16هزار و 249 کیلومتر مربع با هشت شهرستان و سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی بوده که به سرزمین چهارفصل معروف است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل و طبیعت بکر و خدادادی در تمام فصول سال پذیرای مهمانان زیادی از اقصی نقاط کشور است و در تعطیلات نوروز شاهد خیل عظیم گردشگران به سرزمین چهارفصل هستیم.

اما کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر قطب گردشگری و توریستی به جهت داشتن امامزادگان و بقاع متبرکه به یکی از قطب‌های مذهبی کشور تبدیل شده که با داشتن قریب به 300 امامزاده واجب‌التعظیم در ایام مختلف سال خصوصا در لحظات آغازین تحویل سال پذیرای خیل عظیم گردشگران، مسافران و هم استانی‌ها است.

با وجود امامزادگان متعدد واجب‌التعظیم چندین امامزاده در شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان امامزادگان شاخص محسوب می‌شوند که در ایام نوروز شاهد حضور گردشگران و مسافران نوروزی در این بقاع متبرکه هستیم.

امامزاده بی‌بی حکیمه (س)

از امامزادگان شاخص کهگیلویه و بویراحمد امامزاده بی‌بی حکیمه (س) است که مرقد و زیارتگاه دختر بلافصل امام هفتم موسی‌بن‌کاظم(ع) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه از توابع و روستاهای این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

مرقد مقدس امامزاده بی‌بی حکیمه (س) در فضایی تقریبا دایره‌ای شکل قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و  طبیعی بوده که در عمق کوهستانی صعب ‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است به گونه‌ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌تراشی شده و دیواره‌های آن با سیمان زبره‌کاری شده است.

مرقد مطهر بی‌بی حکیمه (س) دختر بلافصل امام موسی کاظم(ع) یکی از پرآوازه‌ترین و امامزاده‌های جنوب کشور بوده که همه ساله پذیرای زائران بسیار زیادی از جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه‌نشین از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان و سوریه است.

امامزاده عبدالله (ع)

بقعه متبرکه امامزاده عبدالله‌(ع) در ضلع شمال شرقی شهر یاسوج در ابتدای جاده ورودی آبشار قرار دارد.

مشهور است که شاهزاده عبدالله(ع) فرزند امامزاده شاهزاده فرج‌الله(ع) است که بقعه آن در دامنه جنوب شرقی آبشار یاسوج واقع شده است و به اعتقاد افراد بومی منطقه مزار بی‌بی حلیمه خاتون(س) مادر امامزاده عبدالله(ع) در فاصله دو متری کنار آن بقعه در محل صحن مدفون است.
امامزاده عبدالله (ع) به جهت قرار گرفتن در مسیر جاده آبشار یاسوج در ایام مختلف سال  میزبان مسافران و گردشگران و مسافران است.

امامزاده مختار (ع)

امامزاده مختار در روستای مختار از توابع بخش مرکزی بویراحمد در سه کیلومتری غرب یاسوج قرار گرفته، ارتفاع روستای مختار از سطح دریا هزار و 760 متر است و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان بسیار دلپذیر و مطبوع و در زمستان سرد است.

بقعه متبرکه امامزاده مختار(ع) مشهور به شاه مختار از امامزاده‌های شاخص شهرستان بویراحمد است که در مدخل ورودی تپه دو گر روستای مختار در شمال غربی یاسوج واقع شده است.
مقدمات لازم ساخت و ساز اصلی حرم از سال 79 شروع و تاکنون ادامه دارد که پیشرفت بسیار خوبی نیز داشته است از جمله اقدامات صورت گرفته در امامزاده مختار (ع) سفت‌کاری حرم و شبستان‌ها، ساخت 16 رواق در حرم مطهر برای اسکان زائران، محوطه‌سازی و خرید املاک و منازل اطراف حرم برای توسعه و گسترش حرم مطهر از جمله برنامه‌های عمرانی این بقعه بوده است.

امامزاده بی‌بی رشیده(س) چرام

حرم مطهر امامزاده بی‌بی رشیده(س) خواهر امام رضا(ع) و دختر امام موسی کاظم(ع) در سه کیلومتری شهر چرام مرکز شهرستان چرام در روستایی به همین نام قرار گرفته است.

امامزاده بی‌بی رشیده(س) در کثرت الفاظ به «بی‌بی رشیده» شهرت دارد شاید هم نام واقعی یا کنیه ایشان «منذر» باشد در واقع هرچه باشد یکی از مقابر معتبر و با کرامت این بلاد است.
رودخانه تغار از دو کیلومتری شرق و رودخانه فصلی برم مرغابی چهار کیلومتری غرب‌آبادی روان و کوه گرباجوبی در سه کیلومتری جنوب آن قرار دارد.

امامزاده محمد (ع) سی‌سخت

بقعه امامزاده سید محمد(ع) در فاصله دو کیلومتری شهر باستانی کوخدان در دامنه کوهی در شهر افسانه‌ای سی‌سخت مرکز شهرستان دنا که برتارک سفید و پربرف آن قله چهار هزار متری آلپ ایران (دنا) می‌درخشد، واقع شده است.

به نقل از کتاب دائره‌ المعارف شجره آل رسول جلد سوم نوشته سید علی موسوی‌نژاد سوق، در مورد این بقعه متبرکه چنین آمده است آگاهان محلی نقل کرده‌اند‌: بخش عمده‌ای از منازل و تکایای مناطق پادنا و قصاب این بلاد در زمین لرزه سال‌های 1239 و 1269 هجری قمری ویران شده است. اما آنچه که بنظر می‌رسد سال‌ها عمارت امامزاده بعد از تخریب، خاکبرداری و بازپیرایی نشده است و بر حسب ظاهر پیرامون قصبه کنونی کوخدان هنوز آثار پی و شالوده بناهای گچی قدیم و هم چنین تارپودی از قبور گذشتگان در مجاور بقعه متبرکه امامزاده مشهود است.

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری و توریستی و بقاع متبرکه فراوان پذیرای مسافران و مهمانان نوروزی خواهد بود.
انتهای پیام /
برچسب ها: قطب ، مذهبی ، مسافران ، نوروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.