رئیس مؤسسه تحقیقات و ثبت و گواهی بذر کشور گفت: بیش از 80 درصد نیاز بذر ذرت هیبرید کشور و 100 درصد بذر چغندرقند کشور در این استان تولید می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ محمدحسن عصاره در جریان بازدید از طرح‌های توسعه‌ای تولید و توزیع بذر سالم و گواهی شده در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل جزو 5 استان برتر کشور در تولید بذر سالم و برتر کشور است.

وی گفت: استان اردبیل در زمینه استانداردهای بذر ذرت به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرده است به طوری که در تولید بذور هیبرید ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای و نحوه برداشت ذرت که از روش سنتی به مکانیزه تبدیل شده، گا‌م‌های بلندی را برداشته به طوری که راندمان تولید را بسیار افزایش داده است.

مشاور معاون فناوری علمی رئیس جمهور افزود: با توجه به مسئولیتی که در حوزه گیاهان دارویی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم در گذشته حمایت‌هایی به مجموعه تحقیقات استان شده بود که از این حمایت‌ها و طرح‌ها بازدیدی صورت گرفته که یکی از این طرح‌هایی که در ایستگاه تحقیقاتی اردبیل انجام شده است.

عصاره تصریح کرد: این حرکت نشان می‌دهد که کلکسیونی ارزشمند با تنوع گیاهی نسبتا بالا ایجاد شده که بیش از 280 گونه گیاهی در سطح استان اردبیل بوده که نزدیک به 150 گونه در این کلکسیون جمع‌آوری شده است.

وی یادآور شد: تصمیم بر این است که با پرورش گیاهان دارویی و استفاده آنها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعت داروسازی، آرایشی، بهداشتی، ادویه، رنگ دهنده‌ها و غیره آنها را نهادینه عصاره بیان کرد: سال گذشته یک سال مناسبی بود که بیش از 18 هزار هکتار از اراضی کشور به تولید و تکثیر بذر گواهش شده اختصاص داده شده بود که میزان بذور کلاس یک که از نیازهای ضروری کشاورزان بوده و به میزان 420 هزار تن بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، بذر ، ذرت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.