بهروز نورانی‌پور، كارگردان مستند برگزیده جشنواره فیلم فجر، گفت: «A157» درباره آدم‌هایی است كه برای زنده ماندن با مشكلات كشنده‌ای دست و پنجه نرم می‌كنند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مستند «A157» به كارگردانی بهروز نورانی‌پور توانست عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر امسال را از آن خود كند. این مستند تلخ اما تاثیرگذار، ماهیت پدیده‌ای به نام داعش را از دل پرداختن به آوارگان سوری نشان می دهد.

بهروز نورانی‌پور، درباره چگونگی شكل گیری ایده این فیلم توضیح داد: در جریان انجام امور اجرایی مستند بلندی كه در دست ساخت داشتم با عكاسی كرد به نام زبیر آشنا شدم كه یك عكاس جنگی بود و زمینه همكاری ما برای ساختن مستندی درباره آوارگان كوبانی فراهم شد. آن زمان اصلا قرار نبود سوژه فیلم ما دخترهایی باشند كه توسط داعش ربوده شده بودند، اما مستند درباره اردوگاه می‌توانست ما را دچار برخی كلیشه‌ها كند و دوست داشتیم كه با روایت به این موضوع بپردازیم و درواقع یك قطعه پازل را از یك تابلو نقاشی بزرگ برداریم و از این جزء به كل برسیم.

وی ادامه داد: حول و حوش 10 روز یك پژوهش میدانی انجام شد. سوژه‌ها خیلی چنگی به دل نمی‌زد اما بالاخره با یك عكس مواجه شدیم كه یك دختربچه تقریبا نه- ده ساله را نشان می‌داد كه زبیر به من گفت این دختر باردار است و این جرقه ساخت « A157 » شد. زمانی كه با كاراكتر این دختر روبه‌رو شدم بهت زده بودم؛ چون برایم باور این موضوع خیلی سخت بود.

این مستندساز جوان اظهار كرد: ما در این اردوگاه با آدم های رنج كشیده زیادی روبه‌رو شدیم؛ افرادی كه یك هفته آب نخورده بودند و از برگ درختان جنگل‌های شنگال ارتزاق كرده بودند. فیلم من درباره آدم‌هایی است كه برای زنده ماندن با مشكلات كشنده‌ای دست و پنجه نرم می‌كنند.

نورانی‌پور همچنین گفت: این فیلم بیش از همه برای تماشاگر ایرانی پیامی واضح و مشخص دارد و آن هم اهمیت امنیت ملی است. مردم ما با دیدن این فیلم باید قدر امنیت‌شان را بدانند و این برای من خیلی اهمیت داشت. در این مستند فتح خاك و ناموس خیلی پررنگ به نمایش درآمده است. زن نماد سرزمین است چون هر دو قابلیت زایندگی دارند. دشمن وقتی سرزمین را اشغال كرد، ناموس هم به سیطره او درمی‌آید و مخاطب این موضوع را در « A157 » به خوبی درك می‌كند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.