اخیرا عربستان به دنبال تبدیل شبکه‌های خبری این کشور به یک مؤسسه رسانه‌ای جهت پخش برنامه به زبان‌ فارسی است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رابطه خصمانه عربستان سعودی با کشورمان دارای سابقه طولانی بوده و از زمان شکل‌گیری این کشور در چند ده سال اخیر ادامه داشته و با پیروزی انقلاب اسلامی این دشمنی شدت یافته و از نبرد نیابتی تا تهدید به جنگ پیش رفته است.

حمایت از حکومت صدام حسین در جریان جنگ تحمیلی، تلاش برای تضعیف منافع ایران در عراق، سوریه، لبنان و... از جمله اقداماتی است که عربستان در رقابت با ایران در دستور کار قرار داد. با این حال تمام هزینه‌های این کشور برای مستحکم کردن جایگاه خود در منطقه از جمله در عراق با هدف استقرار یک حکومت نزدیک به خاندان آل سعود، در سوریه به منظور دور کردن این کشور از ایران، ممانعت از قدرت گرفتن حزب الله در لبنان و... هیچگاه، حتی با حمایت علنی از داعش، اهداف مورد نظر آنها را تامین نکرده است.

این دشمنی با فاجعه منا به اوج خود رسیده و مقامات این کشور به جای واقع بینی و پاسخگویی به فاجعه مدیریتی خود در منا همچنان به دشمنی خود اصرار دارند. لذا اگر رفتار خصمانه این کشور در رابطه با حجاج ایرانی و منازعه بر سر جزایر ایرانی را از نمونه تاریخی دشمنی این کشور قلمداد کنیم،در چند سال اخیراین دشمنی شدت یافته و از نبرد نیابتی تا تهدید به جنگ پیش رفته است.

عربستان هیچگاه به دنبال ایجاد رابطه‌ای محکم با ایران نبوده و بر دشمنی با ایران روز به روز افزوده است و چندی است که برای تقابل فرهنگی و رسانه ای با ایران و ایجاد تنش، به دنبال ایجاد یک مؤسسه رسانه ای فارسی زبان در ادامه جنگ روانی خود با جمهوری اسلامی است.

اخیرا وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان از آغاز فعالیت‌ها برای تبدیل شبکه‌های خبری این کشور به یک مؤسسه رسانه‌ای جهت پخش برنامه به زبان‌های فارسی خبر داده است.

اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای سعودی‌ها زنگ خطری برای مسئولان کشور باشد

اکنون که سعودی‌ها به اهمیت تأثیر فرهنگ و رسانه بر ملت‌ها پی برده‌اند مسئولان کشور نیز نباید از حمایت شبکه‌های برون‌مرزی غافل شوند. پیش از این عربستان، شبکه ماهواره ای فارسی زبانی ایجاد کرده بود اما ظاهرا به آن بسنده نکرده و اکنون برای دستیابی به اهداف خود اقدام به گسترش آن به یک مؤسسه رسانه‌ای کرده است که همین امر باید زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی و رسانه ای کشورمان باشد.

البته از دلایل ورود عربستان به حوزه تقابل رسانه‌ای را فعالیت‌های رسانه ای ایران و تأثیر آن در منطقه را می‌توان عنوان کرد زیرا که شبکه های برون مرزی کشورمان توانسته اند با برنامه ریزی به برخی اهداف خود در خصوص ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در منطقه دست پیدا کنند که همین نفوذ موجب هراس سعودی‌ها شده است.

ضرورت تخصیص بودجه برای تقویت شبکه‌ها و رسانه‌های برون‌مرزی

حال که عربستان به فکر رویارویی رسانه ای افتاده است، دولت باید همت بیشتری برای حمایت و گسترش فعالیت شبکه های برون مرزی از خود نشان داده چنانچه در حال حاضر بودجه ای که برای این بخش در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است.

پیش از این شبکه‌های برون مرزی ما همچون مجموعه شبکه‌های سحر، العالم، پرس تی‌ وی و هیسپان تی‌وی به خوبی توانستند در جریان اتفاقات منطقه روشنگری کرده و برنامه‌هایی مناسب حال آزادیخواهان تهیه کنند تا جایی که این برنامه‌ها به مذاق برخی حکومت‌های منطقه خوش نیامد و اقدام به قطع پخش برنامه این شبکه ها در کشور خود کردند.

 با تمامی این تفاسیر دولت در زمان نگارش بودجه 95 و برنامه ششم توسعه کشور خیلی ساده از کنار مسائل فرهنگی کشور رد شده و این در حالی است که برخی از این توجهات موجب تقویت امنیت ملی کشور می شود چنانچه عربستان سعودی برای رسیدن به اهداف فرهنگی خود سرمایه گذاری کلانی کرده است، مسئولان کشور باید نسبت به اهمیت این موضوع حساس باشند.

در این رابطه احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تلاش عربستان سعودی برای راه اندازی مؤسسه ای رسانه‌ای برای پخش برنامه‌های فارسی زبان در ادامه جنگ روانی که در تقابل با ایران به راه انداخته است، گفت: کشور عربستان مدتهاست که در حوزه‌های مختلف جنگی را علیه ایران به راه انداخته و مدتی نیز در حوزه جنگ نرم در حال انجام اقدامات مختلف چالش برانگیز است.

نماینده مردم ایلام با اشاره به خصومت‌های عربستان علیه ایران در حوزه‌های مختلف بیان داشت: به نظر می‌آید که در یکسال گذشته دشمنی عربستان به حد بالایی رسیده است و اقدامات این کشور برای کشورهای منطقه دردسرساز و چالش برانگیز بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بی اثر دانستن اقدامات عربستان در حوزه جنگ نرم علیه ایران، تصریح کرد: عربستان در حوزه جنگ نرم نمی‌تواند اقدامی علیه ایران انجام دهد، زیرا عربستان چیزی برای گفتن در این حوزه ندارد، چه درباره دموکراسی و چه فضای باز سیاسی. این کشور آنقدر دچار مشکلات عدیده است که آغاز جنگ نرم علیه ایران با ایجاد موسسات رسانه ای، مایه شرمساری آل‌سعود می‌شود.

شوهانی در پایان با بیان مشکلات داخلی عربستان که حتی زمینه فروپاشی رژیم آل‌سعود را فراهم نموده است، خاطرنشان کرد: عربستان با راه اندازی شبکه‌های فارسی زبان و اقدامات این چنینی نمی‌تواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد، زیرا عربستان نمادی از فقر دموکراسی در جهان است.
 


گزارش از مریم السادات قوامی

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، رسانه ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار