سوء استفاده میلیاردی از برگه‌های کاغذی/از وعده‌های امروز و فردا نسخه الکترونیک 15 سال گذشت

دفترچه های بیمه در طول سنوات اخیر به معضلی جدی و دردسر ساز برای تامین اجتماعی مبدل شده اند.

سوء استفاده میلیاردی از برگه‌های کاغذی/از وعده‌های امروز و فردا نسخه الکترونیک 15 سال گذشتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،دفترچه های بیمه در طول سنوات اخیر به معضلی جدی و دردسر ساز برای تامین اجتماعی مبدل شده اند.

سخن از سو استفاده هایی است که از برخی داروهای گرانقیمت می شود،موضوعی که پیش از این بارها و بارها،سازمان های بیمه‌گر به آن اشاراتی داشته اند.

رسول دیناروند،رئیس سازمان غذا و دارو،چندی پیش از وجود شبکه های قاچاق در اطراف داروخانه ها خبر داده بود که به وضوح در اطراف و محدوده پیرامونی داروخانه های بزرگ تهران قابل رویت هستند.

وی به واقعیت تلخ دیگری نیز اشاره می کند که لزوم واکاوی هر چه بیشتر آن احساس می شود.

دیناروند با اشاره به خرید و فروش صوری داروهای گرانقیمت در برخی از داروخانه ها عنوان می کند:بعضا برخی از داروها،بدون خارج شدن از داروخانه ها،حق بیمه را دریافت می کنند و این امر باعث می شود که هزینه ای که بیمه بابت آن داروها پرداخت می کند به دو برابر واردات رسمی آن افزایش یابد.

سو استفاده به میزانی افزایش یافته که طبق اظهارات دیناروند حتی برخی از داروها در شبکه دارویی کشور وجود ندارند،اما نسخه می شوند و هزینه آن از بیمه ها دریافت و مطالبه می شود.

** ثبت شناسه،راهکاری که به ثمر ننشست


یکی از تدابیری که برای جلوگیری از چنین سو استفاده هایی در دستور کار قرار گرفت،ثبت شناسه داروهای گرانقیمت بود که در واقع در این چارچوب برخی داروها که شمارش آن قریب به 50 قلم می رسید پیش از فروش ملزم به ثبت شناسه می شدند که هدف از این امر جلوگیری از قاچاق دارو بود.

ساز وکار عملیاتی ثبت شناسه به این ترتیب بود که داروخانه ها برای فروش چنین داروهایی،شناسه آنها را در سامانه بیمه ثبت می کردند،طرح مذکور مقرر بود کم کم گسترش پیدا کند اما با اجرای این طرح نیز مشکل سو استفاده ها حل نشد.

** نسخه الکترونیک،طرحی که بیمه ها حامی آن نیستند


طرح دیگری که برای جلوگیری از چنین سو استفاده هایی مدنظر قرار گرفت به نسخه الکترونیکی معطوف است.

رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص عنوان کرده بود که اجرای این طرح با هدف پیشگیری از سو استفاده های احتمالی از دفتر چه های بیمه در اولویت قرار دارد که ظاهرا چنین طرحی،از پشتیبانی کافی سازمان های بیمه گر برخوردار نیست و این در شرایطی است که این طرح بیش از هر مجموعه ای به نفع سازمان های بیمه گر است.

** وعده های تکراری امروز و فردا

تابستان سال جاری،شورای عالی بیمه 2 سازمان بزرگ بیمه ای کشور را (تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان)را موظف کرد برای یکسان شدن خدمات بیمه پایه و جلوگیری از هر گونه سو استفاده ای،حداکثر تا پایان تابستان گذشته موظف به حذف دفترچه های کاغذی و جایگزینی کارت های هوشمند الکترونیک سلامت بودند،امری که پیش از این مدیران دو سازمان بیمه گر مذکور نیز به آن اذعان داشتند.

البته وعده تحقق این امر موضوعی جدید نیست و از سالهای میانه دهه 80 این وعده تکراری همچنان به گوش می رسید و اخباری از حذف دفترچه های کاغذی در رسانه ها منتشر می شد.

در ابتدای سال 1389،معاون اسبق سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود که تا پایان سال مذکور(89)دفترچه های کاغذی حذف و کارت های هوشمند الکترونیکی جایگزین آن خواهند شد.

در تابستان سال گذشته نیز سید تقی نوربخش عنوان کرد که ظرف مدت 3 ماه  دفترچه های تامین اجتماعی حذف خواهند شد اما با گذشت زمان وعده داده شده همچنان شاهد وجود دفترچه های بیمه کاغذی واستمرار سوء استفاده هایی از آن هستیم.

**  بستری که فراهم نیست


موضوع حذف دفترچه های بیمه کاغذی و جایگزین سازی کارت های هوشمند در برنامه پنجم توسعه نیز گنجانده  و دولت موظف و ملزم به اجرای آن بود که با ورود چنین قید و ضرورتی در برنامه توسعه،باز هم طرح مورد اشاره به عنوان دستورکاری در آینده مطرح است.

آنطور که محمد حسین قربانی،سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس عنوان کرده،بستز لازم برای طرح الکترونیکی شدن دفترچه های بیمه وجود ندارد.

**صرفه جویی 60 میلیارد تومانی در هزینه های صدور دفترچه های کاغذی


در حال حاضر 40 میلیون بیمه شده تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارند که در سال بیش از 20 میلیون دفترچه بیمه برای آنها چاپ می شود و بصورت میانگین هر بیمه شده طی دو سال یک دفترچه بیمه تعویض می کند.

به عقیده داوود حاجی قاسمعلی،مدیرکل بیمه گری سازمان سلامت با حذف دفترچه های کاغذی،سالانه 60 میلیارد تومان در هزینه کاغذ و چاپ دفترچه های مذکور صرفه جویی می شود.

می طلبد دستگاه های ذیربط با عزمی جدی تر نسبت به تحقق این امر خطیر ورود کنند که بطور یقین در صورت حصول این طرح،از وقوع بسیاری سو استفاده ها و هزینه های اضافی جلو گیری خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار