در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

در عرصه بین الملل باید اقدام به افزایش قدرت داخلی خود کرد

مجلس دهم و سیاست خارجی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان روابط بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جلال دهقانی فیروزآبادی کارشناس روابط بین الملل و علی باقری استاد دانشگاه امشب 3 اسفندماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع سیاست خارجی و مجلس دهم پرداختند.

سید جلالی دهقانی فیروزآبادی کارشناس روابط بین الملل در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون موضوع سیاست خارجی گفت: جنس سیاست خارجی معطوف به بیرون است این در حالی است که در روابط بین الملل علی رغم اختلافاتی که حاکم است سیاست خارجی بر اساس ابزارهایی قابل اجرا است.

برای تامین اهداف سیاست خارجی به حداقلی از قدرت نیازمندیم

 کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: تردیدی نیست که برای تامین اهداف سیاست خارجی به حداقلی از قدرت نیازمندیم لذا سیاست خارجی از قدرت درونی استفاده می کند بنابراین برای اعمال قدرت در عرصه بین المللی نیازمند افزایش قدرت است.

وی با اشاره به این که در تعامل با بازیگران بین المللی می توان منافع ملی را تامین کرد افزود: یکی از اهداف سیاست درتامین منافع ملی افزایش قدرت داخلی است.
علی باقری کارشناس روابط بین المللی و استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که ایران کشوری دارای تمدنی چند هزار ساله است گفت: کشور ما دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعل است لذا در عرصه منابع طبیعی از نظر نفت و گاز در دنیا اول هستیم.

 باید از هویت خود پاسداری کرد

وی با بیان این که باید نگاه به بیرون را بر اساس عدم سلطه و عدم نفوذ بیگانگان ترسیم کنیم گفت: باید از هویت خود پاسداری کرد لذا باید اذعان داشت که هویت به 3 دسته دینی، انقلابی و ملی تقسیم می شود.

در ادامه این بحث دهقانی در تشریح آسیب شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: یکی از بحث هایی که معیار سیاست خارجی قرار دارد بحث خود انتقادی برای این که بتوان به سیاست خارجی خود جهت تامین اهداف بهبود ببخشیم.

 هنوز به وحدت گفتمانی در عرصه سیاست خارجی نرسیده ایم

وی ادامه داد: در بحث آسیب شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی بنده معتقد هستم به نظر می رسد هنوز در سیاست خارجی به یک وحدت گفتمانی نرسیدیم یعنی آن مفاهیم اساسی که در سیاست خارجی وجود داشته باشد و در دوره های مختلف دولت ها بر اساس آن مفاهیم عمل کرده باشند در یک سطح واحدی نبوده است.

این کارشناس روابط بین الملل اضافه کرد: داشتن دیدگاه های مختلف طبیعی است منتهی تنوع دیدگاه نباید در سطح راهبردی و گفتمانی مطرح شود چرا که تنوع گفتمانی در سیاست خارجی به تعدد رفتارها منجر خواهد شد.

دهقانی همچنین اظهار داشت: ما هنوز نتوانستیم بین اهداف سیاست خارجی توازن برقرار کنیم، از آن جایی که سیاست خارجی همزمان دارای اهداف متعددی است گاهی از مواقع در دوره های مختلف یکی از اهداف سیاست خارجی را اولویت اول دادیم ولی سایر اهداف را فراموش کردیم.

این استاد دانشگاه همچنین خاطر نشان ساخت: در سیاست خارجی اهداف هستند که ابزار را تعیین می کنند ولی گاهی از مواقع بوده که ابزارمان اهداف سیاست خارجی مان شده است ضمن این که تعدد ساختارهای تصمیم گیری و این که اهداف اعلانی ما بیشتر از اهداف اعمالی ما بوده است از دیگر آسیب های سیاست خارجی ما محسوب می شود.

باقری نیز در همین رابطه گفت: اصول و مبانی سیاست خارجی در قانون اساسی ذکر شده که مورد وفاق همه است اما آن چه که در عمل وجود دارد ابزارها و ساز و کارهای سیاست خارجی است که فن دپلماتیک تعریف می شود و ما اگر نتوانستیم اهداف عالی سیاست خارجی را که مصوب و قانونی است را تامین کنیم نباید به دنبال آن باشیم که اهداف سیاست خارجی را تغییر دهیم.

این کارشناس روابط بین الملل بیان داشت: اگر ناکامی هایی در دستیابی به اهداف عالی سیاست خارجی نظام داشتیم باید به دنبال ترمیم، تصحیح و جبران نقصان های ساز و کارهای سیاست خارجی که عمدتاً در دیپلماسی است باشیم.

در ادامه این بحث دهقانی در خصوص سهم مجلس در حوزه سیاست خارجی کشور نیز اظهار داشت: مجلس و شورای عالی امنیت ملی از جمله نهادهایی هستند که می توانند در بحث سیاست خارجی اثرگذار باشند.

وی تصریح کرد: مجلس در صورتی می تواند یک اجماع ملی را حاصل کند که در مجلس ما سیاست خارجی را خرج نزاع های جناحی و خارجی نکنیم بلکه آن چیزی که باید عامل وحدت شود منافع ملی کشور است و می  بایست منافع شخصی و حزبی به خاطر منافع ملی کنار گذاشته شوند و نمایندگان حول منافع ملی به یک وفاق دست یابند.

باقری نیز در تشریح ارزیابی خود در رابطه با سهم مجلس در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: در قانون اساسی تعیین چارچوب سیاست خارجی بر عهده رهبری است و وظیفه اصلی مجلس صیانت از این چارچوب است یعنی اجازه ندهد که خلاف آن در کشور عمل شود .

وی با بیان این که اگر بخواهیم به مجلسی برسیم که در این چارچوب عمل می کند باید بپذیریم که نمایندگان باید حداقل دو شرط داشته باشند گفت: شرط اول تعهد به معنای اعتقاد فرد به مبانی دین و التزام به احکام دینی است و شرط دوم بینش سیاسی است که بینش سیاسی سبب می شود نماینده به فهم و درک درست از مناسبات سیاسی برسد و بر اساس این دو شرط یک نماینده هم باید باتقوا و هم با بصیرت باشد.

تقوای حاکمیتی باید یکی از شروط اساسی نمایندگان محسوب شود

این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت: دو شرط ذکر شده برای نمایندگی لازم ، اما کافی نیست و باید شرط دیگری نیز برای نمایندگان قائل شد و آن تقوای حاکمیتی است به این معنی که اگر یک نماینده بر اساس درک درست به یک راه درستی می رسد برای آن که آن راه درست را به نتیجه برساند باید در موضوعات مختلف موضع بگیرد و نظرش را بیان کند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب، دهقانی کارشناس روابط بین الملل همچنین در خصوص این که در تحولات منطقه باید تا کجا پای محور مقاومت بیاستیم گفت: تا زمانی که منافع ملی ما اقتضا می کند باید از محور مقاومت حمایت کنیم ضمن این که مصالح اسلامی بخشی از منافع ملی ما است.

وی تصریح کرد: قطعاً بخشی  از ارزش ملت ایران ماهیت اسلامی دارد و فرهنگ ایرانی اسلامی در یکدیگر ممزوج شده اند و بر این اساس هویت اسلامی ایرانی شکل گرفته و ارزش های اسلامی ایرانی نیز ممزوج شده اند و منافع ایرانی اسلامی نیز بر این اساس به یکدیگر پیوند خورده اند.

با حمایت از محور مقاومت به سیاست خارجی خود عمق استراتژیک دادیم

وی همچنین اظهار داشت: اگر بخواهیم امنیت ملی مان را تامین کنیم اگر یک دولت اسلامی هم نبودیم باید با داعش به عنوان یکی از تهدیدها مقابله می کردیم لذا ما با حمایت از محور مقاومت به سیاست خارجی خود عمق استراتژیک دادیم چرا که یکی از مهم ترین کارکردی که یک سیاست خارجی دارد این است که خاکریزهای دفاع از امنیت ملی را عقب ببرد و اگر ما از محور مقاومت حمایت نمی کردیم هم اکنون باید در خاک کشورمان با گروه های تکفیری درگیر می شدیم.

محور مقاومت امتداد اقتدار و نفوذ ما است

باقری نیز در این رابطه گفت: محور مقاومت امتداد اقتدار و نفوذ ما است و این پتانسیل ناشی از توان نرم جمهوری اسلامی است که برخواسته از انقلاب اسلامی است و باید از آن پاسداری و صیانت کنیم و به آن توسعه دهیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار