به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با رشد و گسترش تکنولوژیهای نوین و با راه اندازی انواع شبکهها و روشهای ارتباطی نوین در بین جوامع نحوه برقراری ارتباط با دیگران و نیز شیوه تبادل اطلاعات نیز تغییر کرده است.
امروزه با اختراع و ابداع رایانه و شبکههای اینترنتی موتورهای جستجوی فراوانی پا به عرصه ظهور گذاشتهاند و روزانه در رقابت پی در پی با یکدیگر هستند.
* تبادل اطلاعات با فشردن چند دکمه
موتورهای جستجو و جویشگرهای اینترنتی به کاربران این اجازه را میدهند که با وارد کردن چند حرف و چند کلمه و با فشردن دکمه enter هر مطلبی را که به دنبال آن هستند به راحتی در عرض چند ثانیه بیابند.
اغلب این جویشگرها و موتورهای جستجو متناسب با خصایص و ویژگیهای سرزمینی، حکومتی و فرهنگی کشورهای سازنده آنها طراحی شده و محتوای آنها غربی است.
با این وجود به دلیل گسترش استفاده از این قبیل موتورهای جستجو و جویشگر در بین جوامع مختلف و در اقصی نقاط جهان همچنان دیده میشود که حتی کشورهای آسیایی و جهان سوم تا به حال نتوانستهاند جویشگری متناسب با فرهنگ و تمدن کشورهای خود ایجاد کنند تا کاربرانشان امکان دسترسی به اطلاعات متناسب با فرهنگ خود را داشته باشند.
* رویش موتورهای جستجوی غیر بومی برای استفاده کاربران در نقاط مختلف دنیا
با توجه به روند رو به رشد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در جهان روزانه شاهد رویش موتورهای جستجوی جدید هستیم که هزاران کاربر اینترنتی را به خود جذب کردهاند و به آنها این امکان را میدهند که با جستجو کردن به اطلاعات بسیاری دست یابند.
به دلیل اینکه بیشتر این جویشگران به نوعی محتوای غربی دارند و با فرهنگ و تمدن کشوری مثل ایران همخوانی ندارند، متاسفانه شاهد برخی آسیبهای جدی در فرهنگ و رفتار جامعه هستیم.
تعداد کشورهایی که جویشگر بومی دارند در جهان انگشت شمارند و کشورهای مختلف به علت نبود امکانات کافی و عدم برنامه ریزی فاقد موتورهای جستجو و جویشگر بومی هستند.
البته علت اصلی فقدان دسترسی اکثر کشورها به جویشگر بومی، نبود تولید کنندگان محتوا در جویشگرها است. در دنیا از بین 170 کشور فقط 5 تا 6 کشور هستند که از جویشگر بومی برخوردارند.
* نبود بسترهای مناسب برای تولید محتوا و ایجاد جویشگرهای بومی
کمبود جویشگر در برخی کشورها ناشی از عدم برنامه ریزی و اختصاص زمینه های مناسب در عرصه تولید محتوا و نیز ایجاد بسترهای مناسب برای تولیدات داخلی در عرصههای مختلف و به ویژه ارتباطات است که باید با توجه به ذائقه و سلیقه قومیتها و ملل مختلف و با در نظر گرفتن برخی ارزشها و هنجارهای فرهنگی در هر جامعهای فراهم شود.
البته باید به منظور ایجاد جویشگرهای بومی در جامعه پژوهشهای بنیادی توسط دانشگاهها و مراکز علمی در هر کشور و با همکاری اساتید و متخصصان در رشتههای مختلف انجام گیرد تا کمبودهای موجود در این حوزه جبران شود.
البته استفاده از خلاقیتها و ایجاد نوآوری برای جذب مخاطبان و کاربران داخلی در هر کشور موجب میشود تا آنها از موتورهای جستجوی بومی استفاده کنند و دیگر از گسترش و رواج فرهنگ و ویژگیهای غربی در بین کاربران جلوگیری به عمل آید.
* لزوم سیاست گذاری و همکاری با بخش خصوصی در امر فناوری ارتباطات و اطلاعات
سازمان ها و ارگانهای مربوط به امر ارتباطات و فناوریهای نوین اطلاعاتی باید با سیاست گذاریهای مناسب خود و نیز با همکاری بخش خصوصی و دانشگاههای داخلی در ایجاد زمینههای مناسب برای تولید محتوای داخلی و استفاده از ظرفیتها و خلاقیتها در ایجاد موتورهای جستجوی بومی تلاش کنند تا شاهد پیشرفتهای خوبی در این عرصه باشیم.
ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فناوری مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی میگوید: عقب ماندگی را در جویشگرها، ایمیل و شبکههای پیام رسان بومی جبران خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه وظیفه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از پژوهشهای بنیادی است، افزود: باید نیازهای جویشگر بومی که البته پژوهشهای بنیادی است در همه زمینهها انجام شود. همچنین باید در دانشگاهها رشتههای مرتبط به پردازشگری، رایانش ابری و ... ایجاد شود.
رئیس مرکز ملی فناوری مجازی بیان کرد: یکی از بازیگران عمده برای شکل گیری جویشگر بومی، تولید کنندگان محتوا و خدمات در جویشگرها هستند و ما باید بررسی کنیم که چه اقداماتی باید انجام گیرد تا تولید کنندگان محتوا و خدمات در جویشگرهای بومی علاقه مند به تولید محتوا و الکترونیکی شوند.
انتهای پیام/
خیلی از اقدامات دوباره کاری جلوگیری شد
توانستد ادارات وسازمان برنامه کوتاه مدت ودرازمدت اجراع نمایند