امین سالاری رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص خرید 118 فروند هواپیما و
تاثیر آن برناوگان هوایی کشور گفت: این مسئله از دو زاویه فرصت و تهدید
قابل بررسی است که البته با برنامه ریزی مناسب می توان تهدید را به فرصت
تبدیل کرد.
وی افزود:خرید هواپیما بعداز گذشته سه
دهه، صنعت هوایی را با یک حجم سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری مستقیم روبه
رو می کند و به دلیل کسب و کارهای مختلفی همچون آموزش، تعمیر و نگهداری و
خدمات پس از فروش که برای باقی ماندن این هواپیماها نیاز است تا حدود 5
برابر این مبلغ نیز سرمایه گذاری غیر مستقیم وجود دارد.
سالاری
تصریح کرد: به این ترتیب کشور ما بر روی یک مارکت 60 میلیارد دلاری طی 10 سال آینده سرمایه گذاری می کند یعنی سالانه 6 میلیارد دلار تعریف کار جدید
صورت خواهد گرفت.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و
فضایی ایران با اشاره به اینکه این امر در سه دهه اخیر بی سابقه بوده است
گفت: یک فرصت مناسب بوجود آمده است و باید این سیاست هابه نحوی تنظیم شود
تا تلاش های فناورانه این سه دهه تقویت شود.
**سرپا ماندن شرکتهای داخلی طی سه دهه تحریم
وی
در ادامه اظهار کرد: ناوگان هوایی،فرودگاه ها و هواپیماهای کشور با تلاش
شرکتهای دولتی و خصوصی به روز نگه داشته شده اند که این امر ناشی از فرصت
های برگرفته از تحریمها بوده است.
سالاری افزود:
اگر بخشی از این بازار جدید در اختیار شرکتهای داخلی قرار بگیرد و از
فناوری روزدنیا این شرکت ها بهره ببرند تحول بزرگی در این صنعت ایجاد می
شود.
وی با اشاره به اینکه دولت سیاست گذاری
می کند تا خریدهای هوشمندانه ای در این خصوص انجام دهد گفت:باید از امتیاز
این بازار برای ارتقای دارایی های فناورانه استفاده شود که در واقع همان
اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
**خریدی که به نفع مجموعه ایرانیها و خارجیها است
سالاری
با اشاره به اینکه این عمل هم به نفع مجموعه های داخلی ایرلاین ها و
صنعتگران و هم به نفع مجموعه های خارجی است گفت: با این اعمال ایر لاین ها
همیشه به مجموعه های توانمندی در کنار خود دسترسی دارند و فناوری های جدید
نیز ایجاد می شود و اشتغال نیزافزایش می یابد.
رئیس
اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در خصوص مزیت ایران برای خارجی ها هم
چنین گفت: یکی از مزیت های کشورما نیروی انسانی ماهر و ارزان قیمت است که
در اختیار شرکت های خارجی قرار می گیرد و قیمت تمام شده را کاهش داده و از
طرف دیگر هم قیمت تولید در کشور به مراتب بیشتر از دیگر کشورها است.
انتهای پیام/
کاری که در منطقه ما امارات داره انجام میده
زیرساخت فرودگاه ها باید به شکل بین المللی در بیاد و خدمات دهی در سطح بین المللی باشه
در این حالت بجز هواپیماهای خودمون میتونیم از توانایی سایر کشورها و تجهیزاتشون هم استفاده کنیم.
اگه. فرانسویها انقدر گارو دوست دارن چرا هوا پیما ساختن یادمون نمیدن؟
فرانسه یک دهم ایران نیز تمدن و بنای شهری ندارد ، اما با ایجاد این طرز تفکر در گردشگران آن ها را وادار به ستایش از این کشور کرده و موجب ایجاد سلطه ی فکری بر کشور های دیگر شده.
اگر منظور شما این است که بودجه خرید هواپیما صرف ازدواج شود باید خدمتتان عرض کنم که :
اولا بودجه این خرید از فروش بلیط آن و به تدریج پرداخت می شود و قرار نیست بودجه مملکت هزینه بشود. پس اگر این خرید انجام نشود بودجه اضافه تری هم به ازدواج و امور دیگر نمی رسد.
ثانیا صنعت هواپیما بسیار سودآور و اشتغال زا هست و با سرمایه گذاری در این صنعت سود فراوان عاید کشور می شود و جوانان بسیاری هم مشغول به کار میشود پس مشاهده می کنیم از این منظر در راستای ازدواج و اشتغال جوانان هم هست