تصویب و عدم تصویب بودجه سال آتی این روزها در حالی کِش پیدا کرده است که این موضوع با حقوق کارکنان دولت گره خورده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آن شب تا صبح نگاه همه رسانه‌ها به مرد چشم بادامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود تا مقابل دوربین بیاید و متن کامل بیانیه مشترک را قرائت کند، بالاخره انتظارها نیمه‌های شب به پایان رسید و برجام اجرایی شد.

صبح روز 27 دی ماه در میان تمام هیاهوهای پسابرجامی در حالی که بودجه سال آتی به سرنوشت برجام گره خورده بود حجت‌الاسلام و المسلمین‌ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بودجه به دست عازم مجلس شد . لایحه بودجه 95 به همراه برنامه ششم توسعه مشتمل بر 31 ماده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
مواظب باشید دعوای بودجه ای دامن کارمندان را نگیرد

اما طبق ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه هر ساله را تا 15 آذرماه هر سال تسلیم مجلس کند، با یک حساب و کتاب ساده دولت امسال در ارائه بودجه 42 روز تاخیر داشت و این موضوع مسائل زیادی را به وجود آورد.

برخی نمایندگان در این راستا چندین بار به دولت تذکر دادند. تا اینکه در روز بیستم بهمن ماه حسن روحانی که در آیین افتتاح 138 پروژه استانی سخنرانی می کرد،‌ این تاخیرات را ناشی از انتظار برای اجرایی شدن برجام دانست و گفت: "برخی می‌گویند ما در ارائه لایحه بودجه تاخیر داشتیم اما باید بگویم دولت چون منتظر اجرایی شدن برجام بود این اتفاق افتاد زیرا بودجه کشور بر مبنای حذف و پاره شدن زنجیر تحریم‌ها تهیه شده بود و نیمه شب که برجام اجرایی شد، صبح آن روز برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کردیم".

وی گفت: "بنابراین با صدای بلند می گویم که حتی یک روز هم در ارائه بودجه 95 تاخیر نداشتیم".

مواظب باشید دعوای بودجه ای دامن کارمندان را نگیرد

روحانی با اشاره به کافی بودن زمان برای بررسی بودجه سال 95 گفت: "از تاریخی که ما لایحه را تقدیم مجلس کردیم 64 روز زمان باقی است تا مجلس آن را بررسی و تصویب کند و می دانیم که این زمان،‌زمان مناسبی است. به هر حال بنده و آقای نوبخت قبل از اینکه دولتی باشیم مجلسی بوده‌ایم و از زمان‌بندی‌های کارهای مجلس آگاهیم و امیدواریم پس از انتخابات نمایندگان فرصت پیدا کنند تا بودجه را مورد بررسی قرار دهند".

با این حال بودجه سال 95 برای بازنشستگان و کارمندان دولتی خبرهای خوشی داشت، به آنها وعده داده شده بود که در سال  آتی، 12 درصد حقوقشان افزایش پیدا خواهد کرد.

روزها گذشت تا اینکه 27 بهمن ماه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود باز از موضوع تصویب سریع  بودجه سخن گفت.

مواظب باشید دعوای بودجه ای دامن کارمندان را نگیرد

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دو هفته برای حضورنمایندگان درحوزه انتخابیشان مجلس تعطیل است، نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی و طبق ماده 186 این امکان را دارد که با فشردگی برنامه‌ریزی کرده و بودجه 95 را به تصویب برساند.

وی با اشاره به اینکه در این دوره مصلحت نیست که بودجه چند ماه در سال 95 معطل بماند،‌ گفت: "اگر از ابتدای سال آینده لایحه بودجه تصویب نشود قطعا افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت عملی نخواهد شد. براین اساس امیدواریم که بدون ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه در زمان معین بررسی و تصویب شود".

از تمام انکارها و اصرارهای دولتی ها و مجلسی ها که بگذریم از ابتدای سال 95 بحث افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در میان است. آنها کسانی هستند که گاهی با حداقل حقوق زندگی می‌کنند، پس ضروری به نظر می رسد دولت و مجلس فارغ از فضاهای متشنج حاصل از انتخابات تصویب بودجه را در اولویت کاری خود قرار داده تا در سال 95 حقی از کسی ضایع نشود.

انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، مجلس ، بودجه ، حقوق ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار