مدیر امور باغبانی استان زنجان گفت:اسفند ماه بهترین زمان برای چال کود در باغات است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از زنجان؛مدیر امور باغبانی استان زنجان با اشاره به عملیات چال کود که یکی دیگر از عملیات مهم زمستانه می باشد گفت : به دلیل آهکی بودن خاک استان که خود عاملی برای افزایش PH خاک می باشد ، مواد غذایی خاک و یون های آهن و روی جذب ریشه نمی شوند در نتیجه می توان با عملیات چال کود شرایط را برای جذب این مواد در خاک فراهم کرد .

اجاقلو افزود: : در طی عملیات چال کود خاک را باکود کاملا پوسیده مخلوط می کنند که ترکیبی از کود آلی و  شیمیایست در سایه انداز درخت با فاصله تقریبا 80 سانتی متر از تنه درخت چاله هایی را ایجاد می کنند که بسته به سن درخت تعداد این چاله متغییر است ، هر چه سن درخت بیشتر باشد چاله های زیادتری حفر می کنند .

وی ادامه داد: در این روش کود پوسیده شده را که حاوی مواد مغذی می باشد در چاله ها ریخته و چون PH این مواد مناسب است به راحتی جذب ریشه درختان می شود .

مدیر امور باغبانی استان زنجان ادامه داد : در طی عملیات اصلاح و احیای باغات علاوه بر یخ آب زمستانه و چال کود ، بیل کاری کف باغ ، هرس و تغذیه از طریق محلول پاشی بر روی شاخه درختان صورت می گردد .

اوجاقلو در پایان خاطر نشان کرد : امسال 1200 هکتار از اراضی باغات استان از اوایل فصل زمستان تحت پوشش این عملیات قرار گرفتند که احتمال داده می شود تاثیر 45 درصدی در افزایش عملکرد محصولات داشته باشد .


انتهای پیام/

برچسب ها: چال کود ، سفره ، ریزمغذی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.