مشاور وزیر بهداشت گفت: سواد سلامت روان برای افزایش سلامت در کشور اهمیت دارد و به عنوان یک شاخص سلامت مطرح است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر احمد حاجبی مدیر کل اداره سلامت روان و مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در ششمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه اظهار داشت: خوشبختانه به مقوله سواد سلامت در چند سال اخیر توجه بیشتری شده و در این زمینه فرد با یک مقوله سلامت محور روبروست که با درک مطلب در خصوص توانایی‌های خود و افزایش آنها منجر به بهبود رفتار و حالات وی می‌شود. 

وی با بیان اینکه افراد با تعبیر و تفسیر اطلاعات نسبت به مقوله‌های سلامت تغییر رفتار می‌دهند تصریح کرد: در این زمینه فرد به یک توانایی پایه‌ای نیاز دارد که مقوله سلامت روان را متوجه شود. و مطالعات نشان داده‌اند کسانی که از سواد سلامت برخوردار نیستند کمتر مطالب نوشتاری و گفتاری متخصصین را درک و کمتر به دستورات آنها عمل می‌کنند که هزینه‌های پزشکی زیادی را متحمل می‌شوند. 

مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان افزود: بحثی که در مقوله سلامت روان بسیار مهم است مرحله پیشگیری اولیه است که تا 15 درصد از ابتلا به بیماری‌های روان می‌کاهد. 

وی با بیان اینکه سواد سلامت روان پیچیدگی‌های خود را دارد گفت: باید مشارکت منطقی بین یک درمانگر و بیمار صورت گیرد که مشارکت همان اصلاح دقیق و درست رفتارهای فرد است و بیمار با تصمیم گیری در تداوم درمان به اجرای دقیق و درست پزشک یا غیر پزشک درمانگر کمک می‌کند.

حاجبی با اعلام اینکه به دلیل آگاهی کمتری که در خصوص سواد سلامت روان در افراد وجود دارد خدمات پیشگیرانه را دریافت نمی‌کند، افزود: افرادی که از سواد سلامت کمتری برخوردار هستند وارد مقوله پیشگیری نمی‌شود که بیماری آنها به موقع تشخیص داده نمی‌شود و با مطالعه‌ای که در 5 استان کشور صورت گرفته 50.6 درصد افراد از سواد سلامت کافی برخوردار نبودند. 

وی در خصوص معنای سواد سلامت روان بیان داشت: سواد سلامت روان به معنی دانش و باورهای فرد در مورد اختلالات روان است که به شناسایی، مدیریت و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند و عمق سواد سلامت روان به آگاهی و نگرش فرد بر می‌گردد که می‌تواند باورهایی در نگرش فرد شامل دانش چگونگی جستجوی اطلاعات در حوزه سلامت روان و شناسایی عوامل و راهکارهای خود مراقبتی و سبک زندگی و استفاده از کمک‌های حرفه‌‌ای ایجاد نماید.

مدیر کل اداره سلامت روان تاکید کرد: سواد سلامت روان به کاهش انگ در جامعه کمک می‌کند و این انگ از زمانی که اسم روانپزشک به میان می‌آید شروع می‌شود و تا مراجعه بیمار به دکتر و استفاده از داروها ادامه می‌یابد و در کشور افراد بسیاری را داریم که از مشکل روانپزشکی خود آگاه هستند و به مراکز درمانی نیز مراجعه می‌کنند اما درمان خود را به دلیل انگ‌هایی که به آنها زده می‌شود نیمه کاره رها می‌کنند. 

وی خاطر نشان کرد: سواد سلامت روان برای سلامت جامعه ضرورت دارد که باید بهترین و جامع‌ترین خدمات را در سیستم نظام سلامت داشته باشیم که به عنوان یک شاخص سلامت مطرح است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار