جشنواره شعر به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های ادبی کشور همواره مورد توجه اهالی قلم بوده و به همین دلیل با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگرچه امروز برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره شعر فجر تبدیل به برنامه‌ای از پیش تعیین شده و سالیانه کشورمان شده است، بر اساس متن دقیق و مشخص اساسنامه‌شان انتظار نمی‌رود که با حاشیه مواجه باشند. اما از آنجا که انتقاد، از الزامات ارتقای حرکت‌ها و برنامه‌های مهم و بزرگ به حساب می‌آید این برنامه‌ها هم همواره با حاشیه‌هایی همراه هستند.

جشنواره شعر فجر نیز از این قضیه مستثنی نیست و هر چند در دوره‌های اخیر خود توجه ویژه‌ای به شنیده شدن صداهای مختلف موجود در فضای شعر داشته؛ اما نتوانسته تمامی شاعران را به طور واقعی زیر یک سقف جمع کند و اگرچه همه کتاب‌های منتشر شده در طول سال را در خود سهیم می‌کند ولی همچنان هدف اعتراض برخی از شاعران است.

این بار حسین جنتی شاعر کشورمان به عنوان یکی از منتقدان جشنواره شعر فجر به شرکت داده شدن کتابش در جشنواره شعر فجر اعتراض کرده و به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: من پیش از این مطرح کرده بودم که به دلایلی دوست ندارم کتابم به جشنواره شعر فجر برود، اما این کار بدون اطلاع من و ناشر انجام شده است.

وی افزود: من به توانایی و سواد برگزارکنندگان جشنواره شعر فجر اعتمادی ندارم و معتقدم اگرچه اسماعیل امینی دوستم بوده و همیشه با من با احترام صحبت کرده است؛ اما ذوق ادبی ندارد و مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم با توجه به سابقه‌اش اصولا با شعر کاری ندارد.

این شاعر اظهار داشت: کاندیداهای معرفی شده جشنواره شعر فجر هم اهل فن را به فکر انداخت. زیرا اگرچه من توقعی ندارم که جایزه دولتی بگیرم اما معتقدم که دست‌اندرکاران جوایز و جشنواره‌های ادبی چون جشنواره شعر فجر در زمان برگزاری این محافل، به دنبال انتقام‌گیری هستند و اگر آثار شاعرانی مانند من را در جشنواره‌شان شرکت می‌دهند قصدی بجز این ندارند که بگویند ببینید که کتاب این شخص حتی در اندازه‌ای نیست که داوران آن را بپسندند.

جنتی ادامه داد: من به شخصه در خانه‌ام نشسته‌ام و از جامعه ادبی کنار کشیده‌ام؛ اما به نظر می‌رسد که حتی اگر در خانه بنشینم هم نمی‌توانم به کلی از این جامعه کناره بگیرم.

این شاعر خاطرنشان کرد: امروزه هجو واضح است اما کسی زیر بار ان نمی‌رود.

اما محمدعلی بهمنی، عضو هیات علمی دهمین جشنواره شعر فجر پس از شنیدن اعتراض حسین جنتی به شرکت داده شدن کتابش در جشنواره شعر فجر، در خصوص نحوه انتخاب کتاب‌های قابل بررسی در این جشنواره به خبرنگار ما گفت: کدهای کتاب‌های قابل بررسی در جشنواره شعر فجر را از خانه کتاب می‌گیریم؛ زیرا این موسسه فرهنگی درباره کتاب‌های منتشر شده در طول یک سال مطلع‌ترین نهاد است.

وی افزود: کتاب‌های شرکت داده شده در جشنواره شعر فجر بر اساس شابک‌هایی تعیین می‌شوند که در طول یک سال منتشر شده‌اند و مایل نبودن شاعری به شرکت در جشنواره شعر فجر مهم نیست.

این عضو هیات علمی دهمین جشنواره شعر فجر اظهار داشت: اگر نحوه انتخاب کتاب‌های قابل بررسی در جشنواره شعر فجر و فراخوان آن به گونه‌ای بود که شاعر می‌توانست شخصا آثارش را به دبیرخانه ارسال کند، جنتی هم می‌توانست به شرکت داده شدن کتابش در این جشنواره اعتراض کند اما هم اکنون که نگاه جشنواره به جمع‌آوری آثار یک نگاه عمومی است، هر کتابی که در طول سال شابک گرفته نمی‌تواند در جشنواره شعر فجر شرکت نکند.

بهمنی در بخش پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود گفت که شرکت داده شدن برخی از آثار در جشنواره شعر فجر نتیجه غرض‌ورزی‌های شخصی است، خاطرنشان کرد: من اطلاعی از نحوه داوری آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره ندارم.

همچنین، جواد محقق، معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی با تایید سخنان بهمنی به ما گفت: کسی کتابش را در جشنواره شعر فجر شرکت نداده است و هر کتابی که در لیست کتاب‌های منتشر شده موسسه خانه کتاب بوده در این جشنواره شرکت داده شده است.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار