اردبیل؛

شهرستان مشگین شهر با تمدنی شش هزار ساله

حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تمدن شهرستان مشگین شهر به شش هزار سال قبل از میلاد برمی گردد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ خياو يا مشگين شهر يكی از شهرهای معروف استان اردبيل است كه در 295 كيلومتری تبريز از راه اردبيل و در 168 كيلومتری تبريز از راه اهر واقع شده است. خياو (خي يو)يا مشگين شهر امروزی، از طرف شمال به شهرستان مغان ، از جنوب به رشته جبال سبلان، از شرق به شهرستان اردبيل و كشور شوروی سابق و از باختر به شهرستان اهر محدود می شود.


رودخانه‌های بزرگ خياو، انار ، مشگين چای و دهها رودخانه كوچك در آن جاری است. كوهستان سبلان در جنوب آن واقع شده و علاوه بر سه قله معروف آن (هرم داغ – جنوار داغ – قله بزرگ)كوههای ديگری به نام گوی داغ، قاشقا داغ، كچی قيران (بزكش)در اين شهرستان واقع است.

مشگین شهر مهد تمدن علم و ادب است که چهره‌های ماندگار این شهرستان همچون آیت الله علی مشگینی از روحانیون مبارز خط امام (ره) و وارد به امور عالم اسلامی و یکی از چهره‌های شناخته شده در ایران است. شیخ ابوالحسن مشگینی، شیخ محمود خیاوی، ملا امام وردی، پروفسور پرویز اربابی، پروفسور محبوب و...

صنایع دستی

در شهرستان مشگین شهر هنرهای دستی دارای قدمت و اصالت قابل توجهی بوده است. بیشتر صنایع دستی منطقه را بافته‌های داری تشکیل می‌دهند که از مهمترین این صنایع می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی اشاره نمود. علاوه بر این بافته‌ها، سفالگری نیز از صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود.

آثار تاریخی

سنگ نبشته شاپور دوم ساسانی _ بقعه شیخ حیدر _ قلعه قهقهه _ قلعه ارشق _ کهنه قلعه _ کاروانسراهای قانلی بلاغ، _ قلعه قشلاق زاخور _ دیو قالاسی _ قلعه بربر _ منطقه باستانی شهریری _ و... از جمله آثار تاریخی و مکانهای دیدنی شهرستان مشگین شهر هستند.

چشمه های معدنی Bottom of Form

شهرستان مشگین شهر به جهت واقع شدن در دامنه سبلان، از طبیعتی زیبا و آب و هوایی خنک و آب‌های معدنی فراوان برخوردار است.

این شهرستان دارای نه چشمه معدنی است که به فاصله تقریبی ۱۹ کیلومتری از مرکز شهرستان مشگین شهر قرار دارند. قوتورسویی – قینرجه – ایلاندو – شابیل – ملیک سویی-موئیل سویی –آق سو از چشمه ای معدنی این شهرستان هستند.

قینرچه داغ ترین آبگرم جهان

به فاصله 22 كيلومتر در سمت راست بستر رود قینرچه چای، آبگرم معدنی قینرچه واقع شده که به عنوان داغ ترین آبگرم معدنی کشور و حتی جهان شناسایی شده است.

آبگرم قینرچه با دمای 82 درجه سانتیگراد، در ارتفاع هزار و 990 متر از سطح دریا یکی از اعجازهای طبیعت شهرستان مشگین شهر است.

این آبگرم با آبدهی 9 لیتر در ثانیه در ردیف آبهای کلروره، هيپوتونيک گازدار و خيلی گرم بوده و علاوه بر اینکه در بین آبگرمهای استان اردبیل ویژگی های منحصر به فردی از آن خود کرده، در بین آبگرمهای شناخته شده کشور نیز در رتبه گرم ترین آبگرم قرار گرفته است.

قینرچه با وجود بی بو و بی رنگ بودن از دیرباز جزو آبهای معدنی با خواص درمانی شناخته شده است و برای درمان انواع امراض مورد استفاده قرار می گیرد.

شناسایی 20 امامزاده در مشگین شهر

فرماندار مشگین شهر گفت: مزار 20 امامزاده در این شهرستان شناسایی شده است.

امامی افزود: این شهرستان یکی از قطبهای گردشگری کشور است که با ساماندهی امامزاده ها می توان گردشگری مذهبی را نیز در آن توسعه داد.

یش‌بینی افزایش مسافران نوروزی در مشگین شهر

فرماندار مشگین شهر گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنیم آمار مسافران نوروزی در این شهرستان با افزایش قابل‌توجه همراه باشد.

ابراهیم امامی افزود: در حال حاضر ستاد اجرایی خدمات سفر در این شهرستان تشکیل شده و دو جلسه برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه کمیته بندی ستاد به اتمام رسیده و احکام روسای کمیته ها ابلاغ شده است، اضافه کرد: برنامه های ارائه خدمات به مسافران نوروزی در سال جاری با در نظر گرفتن وضعیت خدمات سال گذشته است.

فرماندار مشگین شهر متذکر شد: از جمله اینکه در خصوص وضعیت مراکز اقامتی به دلیل کمبودهایی که در شهرستان داریم اجرای برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته است.

امامی با تاکید به تنوع جاذبه های گردشگری مشگین شهر متذکر شد: در واقع سفر به این شهرستان می تواند تمامی ذائقه ها را تامین کرده و پاسخگوی تمامی سلایق باشد.

وی گردشگری را از محورهای توسعه این شهرستان دانست و افزود: در واقع با برنامه ریزی جامع به دنبال توسعه زیرساخت های گردشگری این شهرستان هستیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: اردبیل ، مشگین شهر ، تمدن ، شش ، هزار ، ساله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.